Peste 70% dintre drumurile din Moldova sunt rele

Peste 70% din drumurile naţionale din Republica Moldova sunt în stare rea şi foarte rea, se constată în proiectul Strategiei privind transportul şi logistica pe anii 2013-2022, realizat sub controlul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor. În proiect se menţionează că starea drumurilor locale rămâne critică, numai 22% din lungimea acestora se află în stare bună, transmite IPN.

Potrivit autorilor proiectului, această stare de lucruri afectează grav accesul populaţiei rurale la serviciile sociale, de învăţământ, medicale. Drumurile din Republica Moldova, conform unor date globale, sunt considerate printre cele mai rele din lume.

Referitor la transportul rutier, unii producători şi expeditori locali preferă să nu folosească companiile moldoveneşti de transport din cauza calităţii proaste a serviciilor. Se au în vedere dificultăţile şi reţinerile în obţinerea vizelor sau faptul că şoferii rămân fără numerar în decursul călătoriilor în străinătate. Alte probleme de calitate ţin de lipsa de echipamente specializate sigure şi de folosirea unităţilor de tractare învechite.

În acelaşi proiect de strategie se menţionează că sistemul naţional de căi ferate constă din peste 1000 de kilometri de linii principale neelectrificate. Aproape jumătate din acestea sunt dotate cu sistem de blocare automată, utilizat de peste 35 de ani. Celelalte au sistem de blocare semiautomat, ce utilizează cabluri electrice aeriene nesigure. Aproximativ 80 de kilometri de linii sunt totalmente lipsite de dispozitive automatizate de control, acesta se realizează prin comunicare telefonică. Aproape 80% din sistemele de control sunt în stare critică.

Transportul feroviar de mărfuri din Republica Moldova este perceput ca lent, costisitor şi nesigur. Mulţi utilizatori s-au reorientat la sectorul de transport rutier, care este mai competitiv.

Referitor la transportul aerian, în document se menţionează că ofertele sunt limitate, iar costurile înalte. Preţul unui bilet din şi spre Chişinău este aproape dublu comparativ cu o călătorie pe aceeaşi distanţă din Kiev sau Bucureşti. Principala companie aeriană, ÎS „Air Moldova”, îşi menţine activitatea prin creşterea datoriilor, de exemplu, faţă de Aeroportul Internaţional Chişinău, prin neplata taxelor aeroportuare.

Pentru înlăturarea problemelor din domeniul transporturilor, autorii proiectului de strategie afirmă că este nevoie de crearea unui mediul legal, instituţional şi adecvat pentru ca sectorul de transport şi logistică al ţării să faciliteze dezvoltarea economică durabilă a Republicii Moldova. De asemenea, trebuie să fie asigurat un cadru ce ar permite fiecărui tip de transport să contribuie la dezvoltarea economică a Republicii Moldova, orientată spre dezvoltarea comerţului exterior şi altele.

Proiectul Strategiei privind transportul şi logistica pe anii 2013-2022 este făcut public pe pagina oficială a ministerului de ramură.

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.