Către anul de studii 2017-2018, 64 de instituții școlare au trecut prin procesul de reorganizare, iar ca urmare 19 școli au fost închise. Potrivit Ministerului Educației, Culturii și Cercetării, motivul este numărul mic de elevi din instituțiile respective. Autoritățile își propun să vină cu un concept nou, care presupune crearea filialelor pentru școlile de circumscripție, în care să activeze doar treapta primară sau gimnazială.
Șeful Direcției învățământ preuniversitar, Valentin Crudu, a declarat pentru IPN că decizia de reorganizare le aparține consiliilor raionale. Au fost închise instituțiile în care erau înscriși de la 40 la 70 de elevi. În mare parte este vorba despre gimnazii.
Situația e complicată și la treapta liceală. Regulamentul prevede că treapta liceală poate exista doar în condițiile în care se formează două clase a câte cel puțin 20 de elevi. Anul trecut, din 355 de licee care au anunțat admiterea, admitere regulamentară cu două clase au avut doar 190 de licee. Ministerul a recurs la o modificare de regulament prin care a permis consiliilor raionale și direcțiilor raionale să ia decizia dacă treaptă liceală va fi constituită în cazul în care sunt doar 29-34 de liceeni. Însă, aceste clase au fost deschise cu anumite condiții, luându-se în calcul media de înmatriculare, media absolvenților, dar și rata de promovabilitate la BAC în sesiunile anterioare.
Cât ține de conceptul care presupune crearea filialelor pentru școlile de circumscripție, în proces de perfectare este o decizie de guvern în acest sens, astfel încât proiectul să fie implementat începând cu anul viitor de studii. Potrivit lui Valentin Crudu, o asemenea practică există în țările baltice, dar și în alte state. „Sunt un fel de clustere. Există școala de bază, la care sunt arondate câteva localități în care vor activa filiale, astfel încât să nu transportăm copiii, atunci când avem posibilitatea să întreținem aceste filiale. În filială nu va fi director și nici vicedirector, administrația va fi unică. Mai mult ca atât, această unitate va fi responsabilă de tot procesul educațional care are loc în filiale și calitatea acestuia”, a menționat șeful Direcției.
Pe 1 septembrie și-au început activitatea 1 224 de instituții de învățământ primar, gimnazial și liceal din țară, în care învață circa 334 de mii de copii.