Pentru o grădiniţă mai bună

„Dacă vrem să avem o societate de oameni prosperi, trebuie să facem mai multe pentru învăţământul preşcolar. Pentru că educaţia începe de la grădiniţă şi familie” a declarat Tatiana Nagnibeda Tverdohleb, şefa Direcţiei generale pentru educaţie, tineret, sport ( DGETS) a municipiului Chişinău, în cadrul simpozionului internaţional dedicat învăţământului preşcolar. Evenimentul a fost organizat de DGETS. La simpozion au participat delegaţi din Estonia, România, Bulgaria şi Rusia, care au avut ocazia să viziteze şi câteva grădiniţe din capitală. „Cel puţin în Chişinău am văzut lucruri care nu există în România. Aici există o reţea de personal mult mai diversificată. Am întâlnit profesori de muzică, profesori de sport. Există spaţii speciale pentru lucrul cu copiii care au nevoi speciale. Există un post de metodist. În România metodistul grădiniţei, de obicei, e un educator voluntar”, a spus Adriana Manolache, inspector şcolar din România. „Totuşi, spre deosebire de cadrele didactice din Republica Moldova, educatorii din România sunt mai bine remuneraţi a adăugat”, a adăugat aceasta. Problema banilor, manifestată în special prin insuficienţa locurilor în grădiniţe, afectează sistemul preşcolar din toate cele patru ţări reprezentate la simpozion, au constatat delegaţii. Soluţiile adoptate de state sunt diferite. „Stimulăm antreprenorii să dezvolte grădiniţe în regim privat, inclusiv prin finanţarea costurilor construcţiei. Pe de altă parte, dacă un părinte a decis să educe copilul de vârstă preşcolară, primăria îi oferă o sumă de bani pentru a mai educa alţi 3-4 copii.” a declarat Andres Pajulas, director al Departamentului educaţie al oraşului Tallinn, Estonia. Nici Moscova nu dispune de suficiente grădiniţe. „O măsură de susţinere a părinţilor care sunt obligaţi să stea cu copilul acasă sunt centrele de zi. Părintele poate lăsa copilul câteva ore în grija unui pedagog din aceste centre.” a spus Ludmila Samoilenko, director al Departamentului educaţie preşcolară din Moscova. În Moldova încă din anii 90, când tinerii pedagogi plecau în străinătate pentru un trai mai bun, a apărut fondurile comitetelor de părinţi de sprijin financiar al pedagogilor. Pentru a se rezolva această problemă ar fi necesar ca salariile pedagogilor să fie ridicate la nivelul salariului mediu pe economie, sunt de părere responsabilii în educaţie. Ulterior lucrărilor simpozionului /18-19 decembrie/ se va elabora o declaraţie care va cuprinde concluziile şi angajamentele participanţilor la eveniment.

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.