Partidul Acțiune și Solidaritate solicită Ministerului Economiei și Infrastructurii să facă publice mai multe acte cu privire la procesul de privatizare a companiei aeriene Air Moldova. Joi, 11 octombrie, în cadrul unei conferințe de presă, conducerea PAS a spus că documentele trebuie publicate pentru a înțelege de unde vin datoriile dubioase care au fost folosite drept argument pentru privatizarea companiei, transmite IPN.
Lidera PAS, Maia Sandu, a menționat că modul în care s-a făcut privatizarea provoacă îngrijorări. Compania declarată câștigătoare a fost creată cu puțin timp înainte de privatizare. Lidera PAS mai spune că prețul de vânzare este extrem de necorespunzător.
Vicepreședintele PAS, Mihai Popșoi, s-a întrebat de ce statul nu a investigat sub nicio formă problemele care au apărut în cadrul companiei, în urma datoriilor acumulate în ultimi ani. Există suspiciuni că Air Moldova ar putea avea soarta Aeroportului Internațional Chișinău, care după privatizare a ajuns în mâinile primarului de Orhei, Ilan Şor.
Sergiu Litvinenco, membru al Biroului Permanent Național PAS, a declarat că se cere MEI să prezinte rapoartele financiare ale Air Moldova pentru ultimii trei ani; rapoartele de audit; lista membrilor consiliului de administrație, cu indicarea perioadei în care aceștia au activat. La fel se solicită copia situațiilor financiare de gestiune autentică; copia contractului de vânzare-cumpărare; raportul de privatizare; actul în care firma care a câștigat licitația își confirmă capacitatea de investiții și răspuns la întrebarea de ce nu s-a ales pentru procedura de privatizare conceptul în baza de proiecte individuale, care ar fi fost mai transparent.
În cadrul unor audieri parlamentare la subiectul privatizării companiei aeriene, Vitalie Iurcu, secretar de stat la Ministerul Economiei și Infrastructurii, a declarat că situația la Air Moldova a devenit critică în 2012, când compania a înregistrat pierderi de 72 de milioane de lei. Odată cu intrarea pe piață au companiilor low cost, pierderile au crescut – 227 de milioane de lei în anul 2015. Situația s-a agravat și mai mult din cauza majorării prețurilor la produsele petroliere. Toate acestea au creat un șir de probleme companiei. Pe de altă parte, este vorba și despre o flotă învechită de 20 de ani, cu șase aeronave, dintre care două în proprietate, patru în leasing.
Vladimir Baldovici, directorul general al Agenției Proprietății Publice, a declarat că au existat numeroase sesizări venite din partea Eurocontrol, care atenționa asupra datoriilor Air Moldova. Acest fapt însemna că în orice moment puteau fi sistate cursele în spațiul european. Funcționarul a făcut referire și la mentenanța proastă, fapt ce ținea navele la sol, iar compania era nevoită să închirieze nave străine pentru a-și onora obligațiile. Cât ține de organizarea concursului comercial, Vladimir Baldovici a spus că la termenul limită, 4 septembrie 2018, a fost înregistrată o singură ofertă.
Drept rezultat al concursului de privatizare a companiei aeriene de stat Air Moldova, a fost desemnată câștigătoare compania Civil Aviation Group SRL. Compania a fost fondată în august 2018 și dispune de un capital social subscris de 500 de mii de lei, fiind deținută în proporție de 49% de către Blue Air Aviation și 51% de către două persoane fizice din Republica Moldova.