Partidul Acțiune și Solidaritate propune ca controlul asupra navelor maritime înregistrate în Republica Moldova să fie realizat doar de societățile care dețin recunoașterea Comisiei Europene. În aceste sens, PAS va veni cu un proiect de modificare a Codului navigației maritime comerciale. PAS mai consideră că este necesară majorarea substanțială a costului de înregistrare a navelor, transmite IPN.
Deputatul PAS, Radu Marian, a spus la un briefing de presă că aceste măsuri îi vor descuraja pe cei cu rea intenție. El a făcut apel către deputați să susțină modificările propuse.
Radu Marian a relatat că Moldova are înregistrate sub pavilionul ei peste 300 de nave, pe când în România, țară cu sute de kilometri de acces la mare, sunt înregistrate până la zece nave comerciale. „Navele cu numere moldovenești au fost folosite de contrabandiști de ființe umane pentru a transporta peste două mii de refugiați din Orientul Mijlociu în țările UE”, a adăugat deputatul.
El a relatat că, în octombrie 2019, pe o navă sub pavilion moldovenesc a fost depistată o tonă de cocaină. În noiembrie 2019, o navă care circula ilegal sub pavilionul Republicii Moldova a naufragiat la Odesa și a provocat o catastrofă ecologică. În 2013 o navă aflată sub pavilion moldovenesc, care transporta două mii de tone de nitrat de amoniu, a fost oprită și sechestrată în Beirut, din cauza problemelor tehnice.
Situația este atât de gravă, susține Radu Marian, încât Moldova se află de ani buni în lista neagră portuară în toată lumea. Aceste nave sunt sechestrate, oprite și inspectate la fiecare pas. Vârsta medie a navelor înregistrate în ultimii doi ani este de 33 de ani.
Deputatul PAS spune că, în urma unui demers trimis acum trei săptămâni către Agenția Navală, i s-a comunicat că aceasta nu a efectuat vre-un fel de inspecții ale navelor care urmau a fi înregistrate, pe motivul lipsei cadrului normativ. Potrivit lui Radu Marian, aceste nave sunt înregistrate fără a fi supuse verificărilor pentru că înregistrarea lor este extrem de profitabilă. Taxele percepute de stat oficial sunt extrem de mici. De exemplu, pentru o navă de cinci mii de tone se achită pentru înregistrare 20 de mii de lei. „Cu siguranță, taxa neoficială sau mita trebuie să fie cu mult mai mare”, a adăugat Radu Marian.
Deputatul mai spune că ceea permite cadrul normativ este de fapt „raiul pe pământ pentru contrabandiștii și infractorii din toată lumea”. Legislația permite înregistrarea navelor de orice vârstă sau cele aflate în lista de sancțiuni ONU și UE.