„Fără un asemenea proces de informare și consultare care să asigure suport larg viitoarelor acțiuni sau neacțiuni, guvernarea actuală are un viitor incert, ca și parcursul european al țării...”
---
Tema participării locuitorilor din regiunea de est la alegerile generale din Republica Moldova nu este nouă, ea avându-și începuturile încă în perioada inițială de instaurare a regimului separatist în zona respectivă, cu sprijinul multilateral și ilegal al Federației Ruse. Doar că de atunci, cele două planuri generale în care se poartă discuția – dacă această participare constituie un beneficiu sau, din contra, un pericol pentru soarta Republicii Moldova – au cunoscut o evoluție sau, mai degrabă, o involuție pronunțată, ambele, în paralel.
Despre beneficii
Pe de o parte, această participare pare a fi un beneficiu evident, pentru că rămâne una din puținele manifestări oficiale ale relației oamenilor din regiune cu „Patria-mamă”, Republica Moldova. Relațiile neoficiale, individuale, sunt mai multe și pe multe planuri pe tot parcursul diferendului transnistrean, ceea ce demonstrează caracterul strict politic sau, și mai exact, geopolitic, al conflictului. Ruperea și acestor puține relații oficiale pare a fi în detrimentul procesului de reintegrare a țării, fie și într-un viitor mai îndepărtat.
Totodată, participarea în alegeri reflectă, dar poate și stimulează, anumite schimbări calitative în interiorul societății din regiune, cu trecerea timpului. Astfel, dacă la scrutinul prezidențial din anul 2020 alegătorii transnistreni au votat în proporție de 74,25 la sută pentru pro-rusul autodeclarat Igor Dodon și doar 13,34 la sută pentru pro-europeana Maia Sandu, atunci în alegerile prezidențiale din anul trecut distanța dintre candidatul „mai puțin pro-european” Alexandr Stoianoglo și candidatul pro-european Maia Sandu s-a micșorat semnificativ: 35,41% pentru Alexandr Stoianoglo vs. 25,21% pentru Maia Sandu. Trendurile pot fi urmărite și după faptul că la prezidențialele din 2024 s-au prezentat mai mulți alegători din regiunea transnistreană decât la cele din 2020, dar și decât la toate celelalte alegeri precedente din perioada Independenței. Și la referendum, alegătorii din regiune au votat în proporție de 37,44% pentru înscrierea opțiunii europene în Constituția Republicii Moldova, ceea ce este peste nivelul multor raioane din dreapta Nistrului, populația cărora beneficiază de multe proiecte sociale realizate pe bani europeni, câteva decenii la rând.
Este adevărat că trendurile respective sunt semnificative mai mult în sensul calitativ și mai puțin cantitativ, pentru că voturile pro-europene ale transnistrenilor din anul trecut oscilează doar între cinci mii și șase mii de alegători, din totalul de peste un milion șase sute și ceva de mii de participanți la scrutinele din anul trecut, de exemplu.
De ce pericol?
Pe de altă parte, participarea alegătorilor transnistreni pare să reprezinte un risc sau chiar un pericol major, prin compromiterea procesului electoral, care presupune nu doar plasarea buletinului de vot în urnă în ziua alegerilor, ci și multe alte componente, la care aceștia nu au acces: la informație veridică despre candidați și platformele lor electorale, la mass-media care reflectă campaniile electorale, la dezbateri electorale și afișaj electoral și la multe alte componente ale unui proces electoral de calitate, conform normelor internaționale. Aceste norme sunt fixate în actele oficiale ale Republicii Moldova, dar și ale organismelor internaționale de profil, de exemplu, în „Codul bunelor practici în materie electorală” al Comisiei de la Veneția, care insistă că alegerile democratice trebuie să fie în mod obligator libere, corecte, secrete, universale etc.
Astfel, dreptul electoral, în calitatea sa de fundament al democrației, rămâne necunoscut, neconștientizat și nerealizat de către marea majoritate a cetățenilor Republicii Moldova, rezidenți ai Transnistriei, în parte și pentru cei care ajung, totuși, la secțiile de votare. Și toate acestea se întâmplă pentru că administrația secesionistă interzice desfășurarea pe teritoriul regiunii a oricăror activități electorale în cadrul scrutinelor organizate de autoritățile constituționale timp de toate trei decenii și ceva.
La rândul său, acest mod de alegere „pe nevăzute” generează compromiterea calității guvernărilor din Republica Moldova și a calității statului în ansamblu. Dar gradul de compromitere este unul, dacă admitem că această categorie de alegători votează de sine stătător, din intuiție sau după consultarea cu rudele mai versate în materie electorală din dreapta Nistrului, de exemplu. Și cu totul periculoasă este compromiterea atunci când o mare parte a alegătorilor din regiune este transportată la secțiile de votare în mod organizat, dar contrar legislației electorale, în schimbul unor sume de bani și cu indicații exacte pe cine să voteze.
Cazul de pe podul dintre Rezina și Râbnița, reflectat de presă în ziua turului doi al alegerilor prezidențiale din anul trecut, este unul suficient de relevant, dar nu unicul în sensul acesta. Cu siguranță, în asemenea cazuri, putem vorbi despre compromiterea securității naționale în toate manifestările ei, inclusiv sub aspect social, politic, economic, de apărare, civilizațional etc. Aceasta este o realitate, confirmată de mai toate misiunile naționale și internaționale de monitorizare a alegerilor din Republica Moldova de cel puțin un deceniu și ceva, realitate confirmată și de către Curtea Constituțională, în particular, în urma alegerilor prezidențiale din 2016.
Atac cumulativ fără precedent
Gradul unui asemenea pericol a sporit semnificativ în ultimii câțiva ani, culmile fiind atinse în cadrul alegerilor prezidențiale și referendumului constituțional din anul trecut, când s-a produs un atac cumulativ asupra procesului electoral din Republica Moldova, din interiorul și din exteriorul țării. La transportarea organizată, ilegală, a alegătorilor, inclusiv din regiunea transnistreană, s-au adăugat ingerințele externe „din partea Federației Ruse, care au influențat negativ procesul electoral din Republica Moldova”.
Conform Coaliției Civice pentru Alegeri Libere și Corecte, care întrunește un șir de ONG-uri specializate în domeniul electoral, aceste acțiuni s-au manifestat prin „finanțare ilegală a campaniilor electorale, coruperea alegătorilor și campanii de dezinformare, toate menite să influențeze comportamentul electoral al cetățenilor. Susținerea clandestină oferită unei rețele subversive și implicarea unei organizații politice neînregistrate în activități de mobilizare electorală au avut un impact major asupra corectitudinii procesului electoral”. Pentru completarea tabloului, am adăuga aici și transportarea masivă ilegală a alegătorilor moldoveni din Federația Rusă către secțiile de votare deschise în Belarus, Turcia și Azerbaidjan, conform autorităților și presei.
Atacul din anul trecut a avut proporții nemaiîntâlnite până acum, care demonstrează existența unor interese majore obscure ale Federației Ruse pentru Republica Moldova. Autoritățile și mediul de experți susțin că Rusia pregătește pentru alegerile parlamentare din Moldova, care vor avea loc anul curent, episodul următor de ingerințe cu același scop de destabilizare a situației din țară, iar la această etapă în prim plan este scos „fragmentul” întreruperii livrării gazelor către regiunea transnistreană, cu încălcarea prevederilor contractuale și a normelor internaționale ce reglementează domeniul dat. Scopul respectivului „fragment” este declanșarea unor mari nemulțumiri sociale pe ambele maluri ale Nistrului, care urmează să lovească în actuala guvernare și să faciliteze accederea la putere a forțelor politice pro-ruse, cu întreruperea parcursului european al Republicii Moldova și readucerea Republicii Moldova sub ascultarea Rusiei.
Din câte se poate conchide, acțiunea are loc în deplină cârdășie cu liderii regimului separatist de la Tiraspol, cărora le-a fost atribuit rolul de executori ai planurilor Rusiei în relațiile cu autoritățile constituționale de la Chișinău, dar și cu populația regiunii pentru a canaliza nemulțumirea acesteia „în direcția în care trebuie”. Într-un scenariu atât de ambițios, este de așteptat că liderii de la Tiraspol vor oferi întreaga asistență pentru transportarea organizată a unui număr fără precedent de mare de alegători din regiune cu cetățenie moldovenească, dar și cu stimulente și indicații de tot felul privind actorii electorali pe care urmează să îi voteze. În favoarea acestei supoziții vorbește și caracterul autoritar al regimului, fără voia căruia nimeni până acum nu a reușit să aducă în mod organizat alegători transnistreni la urnele de vot din Republica Moldova.
La răscruce de decizii
În asemenea condiții, autoritățile de la Chișinău sunt obligate să prevadă și să contracareze scenariile de acest gen. Pentru aceasta, ele au la dispoziție două căi: reactivă sau proactivă. Varianta reactivă le este mai cunoscută, o practică mai des, inclusiv pentru a evita conflicte și destabilizări și mai mari decât cele pe care ar tinde să le evite.
Dar gradul sporit al amenințărilor care se abat la etapa actuală le obligă să accepte mai pronunțat și varianta activă. Una din căile pe care o sugerează o anumită categorie de experți este suspendarea dreptului de vot pentru locuitorii regiunii transnistrene, pentru a contracara scenariul de transportare organizată a acestora în proporții nemaiîntâlnite, de exemplu, de la 100 de mii la 200 de mii, comparativ cu maximul de alegători din regiune în total de circa 16 mii până acum.
Propunerea respectivă întrunește atât aprecierea susținătorilor, cât și critica oponenților. De aceea, este potrivit să fie analizate plusurile și minusurile ei sau, conform titlului, beneficiile și pericolele.
Până a purcede la examinarea acestora, câteva precizări generale care pot fi utile cititorilor mai puțin familiarizați cu starea de lucruri din jurul conflictului transnistrean. Așa cum am spus, regimul separatist interzice orice gen de activități electorale în teritoriul controlat desfășurate de Republica Moldova. Pentru că marea majoritate dintre cei circa 300 de mii de locuitori ai regiunii dețin și cetățenia Republicii Moldova, Chișinăul mai totdeauna a organizat secții de votare în teritoriul controlat de autoritățile constituționale, la care transnistrenii își pot exercita dreptul de vot. În mod firesc, aceste secții se află la distanțe mai mari, de aceea alegătorii respectivi sunt nevoiți să folosească diferite mijloace de transport până la destinație. De aceste circumstanțe se folosesc anumiți actori interesați să influențeze rezultatele alegerilor, care încalcă legislația electorală a Republicii Moldova sub cel puțin două aspecte: transportă organizat și corup alegătorii prin anumite recompense, de regulă, financiare. Pentru că este de așteptat ca pentru viitoarele alegeri parlamentare în acest proces să se implice masiv Federația Rusă prin instrumentul administrației secesioniste a regiunii, propunerea de suspendare a dreptului la vot trebuie examinată în contextul general al ingerințelor și amenințărilor rusești. Sunt de luat în seamă inclusiv amenințările cu dezintegrarea Republicii Moldova la care s-a dedat zilele trecute Nicolai Patrușev, actualmente consilier al președintelui rus Vladimir Putin, până nu demult secretar al Consiliului de Securitate al Federației Ruse.
Despre partea legală
Mai întâi, despre partea legală a suspendării votului. Normele internaționale prevăd că alegeri nu pot fi desfășurate în teritoriile ocupate, or, regiunea transnistreană este recunoscută drept ocupată de către Federația Ruse, cea care își menține trupe militare în regiunea transnistreană a Republicii Moldova fără acordul țării gazdă (a nu se confunda cu forțele militare rusești parte componentă a mecanismului de pacificare, prezente în mod legal în Zona de Securitate a conflictului) atât de către instanțele naționale, cât și de cele internaționale. Astfel, Curtea Constituțională i-a atribuit acest calificativ prin hotărârea sa din anul 2017, statut confirmat prin decizia oficială a Adunării Parlamentare a Consiliului Europei, iar Curtea Europeană pentru Drepturile Omului îl confirmă de mai mulți ani și de mai multe ori pe parcursul unui an, când recunoaște Federația Rusă drept parte vinovată în săvârșirea multor fărădelegi de către administrația separatistă a regiunii. Și Curtea Constituțională, și Comisia de la Veneția admit că, în asemenea cazuri, dreptul de vot nu este unul absolut, respectiv, poate fi restricționat.
Există o singură cale legală pentru o asemenea restricționare. Parlamentul urmează să introducă modificări în Codul Electoral. S-ar putea ca aceasta să vină în contradicție cu norma potrivit căreia modificările pot fi făcute nu mai târziu decât cu un an înainte de ziua alegerilor, iar acestea urmează să aibă loc deja în vara sau toamna anului curent. Parlamentul, autoritățile în ansamblu au la îndemână drept argument pentru a depăși această normă pericolele pentru securitatea națională despre care am vorbit mai sus. Doar că și sub aspect legislativ lucrurile trebuie privite în complex. Eventual, modificările ar trebui să includă trimiteri la pericolele pe care le generează războiul ruso-ucrainean din vecinătatea imediată a țării, dar și războiul hibrid al Rusiei împotriva Republicii Moldova, la care se face trimitere multă și permanentă, dar care, se pare că încă nu este prezent în legislație.
Acțiune și reacție adversă
Tot în contextul pericolelor străine și tot sub aspect legislativ, merită de luat în vedere propunerea de a fi sistată deschiderea secțiilor de votare în Federația Rusă și Belarus, iar pentru aceasta există argumente suficiente. Rusia este o țară care se află în stare de război și, chiar dacă ea însăși nu recunoaște acest fapt, îl recunosc numeroase state și o serie de organisme internaționale importante. În plus, anume pentru această stare de război sau de agresiune împotriva unui alt stat independent, și Rusia, și Belarus se află sub severe sancțiuni internaționale, iar Republica Moldova nu se poate eschiva de a-și formula poziția tranșant în acest sens.
În același timp, este de luat în calcul eventuala reacție foarte negativă la aceste și alte măsuri din contextul general a unei părți din forțele politice și din societatea din Republica Moldova, inclusiv din regiunea transnistreană. În plus, o eventuală guvernare nouă, de o anumită orientare, ar putea anula aceste restricții și introduce altele, justificându-se cu precedentul legat de alegătorii transnistreni. De exemplu, este la suprafață opțiunea forțelor politice „de o anumită orientare” de a interzice participarea la alegeri a diasporei, ceea ce ar însemna o catastrofă pentru Republica Moldova sub toate aspectele.
Nu există altă cale decât o comunicare mai bună
Situația actualei guvernări nu este de invidiat. Unicul lucru clar la această etapă pe care trebuie să îl facă aceasta este să inițieze un proces de informare amplă și discuții publice cât mai largi cu toate păturile sociale, forțele politice, mediul științific, sectorul asociativ, reprezentanții de bună credință ai populației din regiunea transnistreană etc. cu privire la aceste și alte beneficii și pericole pentru securitatea Republicii Moldova și pentru soarta societății moldovenești, la un moment de răscruce al Istoriei. Fără un asemenea proces de informare și consultare, care să asigure suport larg viitoarelor acțiuni sau neacțiuni, guvernarea actuală are un viitor incert, ca și parcursul european al țării...
Valeriu Vasilică
Vezi și:
- Cârdășie 2: Tiraspolul nu are cum să accepte condițiile UE-RM. Analiză-predicție de Valeriu Vasilică
- De care parte a cortinei se va afla Moldova după noua împărțire a lumii? Analiză de Valeriu Vasilică
- Cârdășia Moscovei și a Tiraspolului va continua „până la sfârșit”. Analiză de Valeriu Vasilică
- Valentin Constantinov: Pe dictatori îi interesează doar puterea personală. Interviu IPN
- Yoshihiro Katayama: Programele japoneze de asistență s-au extins în toate domeniile vieții societății moldovenești. Interviu IPN
- Beneficiile și riscurile reluării exporturilor de fructe în Rusia. Analiză de Valeriu Vasilică
- Opriți războiul!… și filmele despre război. Consemnări de Valeriu Vasilică
- Benedetto Della Vedova: Pornim de la relațiile excelente pentru a crea spații noi pentru apropiere
- După Rusia, și o parte din Moldova bate în SUA sau Patria se vinde doar ieftin! Analiză de Valeriu Vasilică
- Hârtia de turnesol a dosarului deputaților transfugi. Analiză de Valeriu Vasilică
- Asociația, venită de pe Lună, a Judecătorilor din Republica Moldova. Analiză de Valeriu Vasilică
- Virusul sau Cel de-al Doilea Om este ucigaș? Analiză de Valeriu Vasilică
- Valeria Biagiotti: Vă invit să deveniți agenţii schimbării, fiecare să înceapă de la sine
- Natalia Gavrilița: E crucial să construim țara cu o majoritate stabilă, integră și bine intenționată. Interviu IPN
- Ruth Huber: Noua Strategie de cooperare internațională a Elveției confirmă că Moldova rămâne o țară prioritară. Interviu IPN
- „Guvernarea”- Opoziția, scor 1:1. Prelungiri sau lovituri de departajare? Analiza IPN
- Mihai Murguleț: Reformarea justiției depinde de voința politică. Interviu IPN
- Desiree Jongsma: Examinăm și implicațiile mai larg COVID-19 pentru copii și femei. Interviu IPN
- Mihail Cotorobai: „Coronavirusul nu poate să anuleze drepturile omului”. Interviu IPN
- Peter Michalko: „Cuvântul-cheie în noile politici ale UE este „împreună”. Interviu IPN
- Premierului Ion Chicu îi cedează nervii?
- Fisura salvatoare a PDM. Analiză IPN
- Ion Chicu: Avem o societate care s-a dezamăgit în instituțiile și viitorul acestui stat
- Pavel Filip: Republica Moldova este totuși pe un drum de evoluție
- Maia Sandu: O viață mai bună înseamnă libertate și regim care respectă drepturile omului
- Andrei Năstase: PPPDA a militat și a insistat pe unitatea forțelor proeuropene
- Daniel Ioniță: Acolo unde sunt mai mulți români, există și o mică Românie... Interviu IPN
- Ion Manole: Vom insista ca dialogul politic să conțină garanții reale pentru respectarea drepturilor omului în Transnistria
- Valeria Biagiotti: Există lucruri care fac relațiile moldo-italiene mai speciale... Interviu IPN
- Inițiativa sau Moțiunea? Motivele și efectele lor. Analiză IPN
- PSRM-ACUM: Condamnați la colaborare și la distrugere... Analiză IPN
- Angela Ganninger: Și nu este adevărat că înainte lucrurile au stat mai bine... Interviu IPN
- Nicu Popescu: Cu partenerii de dezvoltare avem un „târg” decalat în timp. Interviu IPN
- Felicitări pentru „holding”. Întrebări pentru Maia Sandu. Analiza IPN
- Ce au spus si ce au vrut să spună deputații în ultima sesiune? Analiză IPN
- De ce a plecat Vlad Plahotniuc? Va reveni? Analiză IPN
- De cine se teme Ilan Șor? Analiză IPN
- Bartlomiej Zdaniuk: Ceea ce ne leagă vine din dorința comună de a fi liberi. Interviu IPN
- Coaliția de guvernare: comunicare deficitară, fumigene și opacitate. Analiză IPN
- Nu se va ajunge la anticipate, deși este una din soluții, sugerate de electorat. Analiză IPN
- Kalman Mizsei: Linia de demarcare între putere și opoziție se trage pe interpretarea calității democrației
- Zdeněk Krejčí : Oamenii din țările mici nu-și pot permite luxul să se certe între ei în chestiuni de bază. Interviu IPN
- O fază mai bună a relațiilor moldo-ruse: mit, realitate sau deja-vu? Analiză IPN
- Vadim Bacinschi: „Suntem o seminție bântuită de atâtea controverse, himere și erori...”. Interviu IPN
- Repoziționarea PDM – corectă, forțată și nesinceră. Analiză IPN
- Integrarea europeană și consensul în Constituție, analiză IPN
- Daniel Ioniță: Susținerea Republicii Moldova este un obiectiv împărtășit la nivelul întregii societăți românești. Interviu IPN
- Moldova, țară căreia nu i se întinde mâna? Analiză IPN
- Reforma nu are susținere, Revoluția se amână. Analiză IPN
- Apoi a venit pădurarul și i-a alungat pe toți sau De ce nu a mers? Analiză IPN
- Opoziția a mușcat nada. Cine a pus-o? Cine se va prinde? Analiză IPN
- Sabine Krause: Un manual ce-i ajută pe germani să înțeleagă mai bine Moldova, pe care o îndrăgește oricine vine aici. Interviu IPN
- Valeria Biagiotti: Moldovenii sunt bine integrați și apreciați de populația italiană. Interviu IPN
- Andrian Candu, recidivă simptomatică? Analiză IPN
- Bartlomiej Zdaniuk: Visul meu este să creăm o legătură puternică între oamenii de aici și din Polonia. Interviu IPN
- De la Unire a lipsit „producătorul”, dar a fost prezent „produsul” său. Notițe subiective
- Guvernarea se repetă și opoziția întârzie. Analiză IPN
- „Curățare de grajduri” și de speranțe la Chișinău. Analiză IPN
- Peter Michalko: În 2017 au apărut elemente noi în relația UE-RM. Interviu IPN
- Parlamentarele 2018, balaur cu trei capete condamnate să se înghită reciproc. Analiză IPN
- Ce au în comun șoferii, politicienii și butoanele pentru arme de distrugere în masă? Analiză IPN
- Pentru ce a putut merge Plahotniuc la Erdogan? Analiză IPN
- Sistemul mixt: Înger sau Demon pogorât peste Moldova? Analiză IPN
- Planurile B ale schimbării sistemului electoral. Analiză IPN
- Merab Antadze: Calea europeană de dezvoltare este cea mai corectă pentru Moldova și Georgia, interviu IPN
- Deficit de comunicare şi de consens în „uninominalul-mixt”. Analiză IPN
- Ce vor moldovenii şi ce le poate oferi puterea? Analiză IPN, episodul 2
- Ce vor moldovenii şi ce le poate oferi puterea? Analiză IPN
- Actele de vandalism: o ecuaţie cu toate datele necunoscute, analiză IPN. Reluare din 15 aprilie 2009
- Principala problema a iniţiativei uninominale este iniţiatorul. Analiză IPN
- Deteriorare previzibilă şi inevitabilă a relaţiilor moldo-ruse? Analiză IPN
- Sensul politic şi sensul uman al împăcării. Analiză IPN
- De ce a fost imposibilă o dezbatere publică necesară? Analiză IPN
- Alexandru Tănase: Există deosebiri esenţiale între hotărârile CCM şi atitudinile politice, interviu IPN
- „FACEM!” Interviu IPN cu Valeriu Turea, şeful BRD
- Independenţa 2015: Anul Declinului, primul şi ultimul
- Independenţa 2015: Anul Declinului, primul şi ultimul
- Secretarii generali ai… Republicii Moldova sau Dedublarea programată
- Ultima alianţă pro-europeană a Moldovei
- Coaliţia pro-europeană între interesele naţionale şi cele de partid
- Marian Lupu: PDM a devenit asociat în Partidul Socialist European. Vom folosi noul statut în interesul ţării
- Însemnele naţionale ale alegerilor locale
- De ce vin liderii europeni în Moldova?
- Raportul Kroll: întârziere fatală
- Securitatea informaţională: între stângăcie politică şi interes special
- Două în unu, cu impact european
- Edgars Rinkevics: Asocierea nu este ultima etapă în relaţiile UE-Moldova, interviu IPN
- Dosarul transnistrean: Al treilea deja-vu în circumstanţe mai bune ca înainte
- Agenţiile de presă din Moldova: între adaptare continuă şi dispariţie
- Şah pentru guvernarea pro-europeană: motive, pericole, soluţii
- Iurie Leancă – simbol şi prim-ministru?
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare-III
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare-II
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare - I
- Igor Dodon prezintă pericol mare pentru pacea şi stabilitatea din Moldova, Valentin Crîlov. Alegeri 2014
- Mihail Magdei: Cea mai gravă boală a clasei politice este „morbul dezbinării”. Alegeri 2014
- Interviu IPN x 2: Letonia vrea să ajute Moldova să deschidă porţile Europei
- De ce comportamentul electoral al Coaliţiei contează pentru destinul european al Moldovei?
- Linas Linkeavicius: „Însă noi cunoaştem cu toţii că şi libertatea are preţul său…”
- Marian Lupu: Cetăţenii vor schimbări în politică şi noi dăm oamenilor puterea să decidă
- Republica Moldova nu s-a constituit. Dar nu a falimentat. Ce şanse are? Analiză IPN
- Presa, internetul şi politica moldovenească în off-shore? Analiză IPN
- Lumea Rusă versus Restul Lumii. Locul Moldovei? Analiză IPN
- Moldova nu mai este „singură acasă”, analiză IPN
- UE, UEA şi biletul de loterie, analiză IPN
- Vlad Filat: În 2020, Republica Moldova va fi în Uniunea Europeană
- Valentina Buliga: Vom împinge PCRM în extrema stângă, acolo unde e locul unui partid extremist
- Ce a dus Filat la Washington şi ce a adus de acolo? Analiză IPN
- Moldova este ţara care creează The Bat!-uri
- Măştile şi cagulele la proteste trebuie interzise prin lege, urgent, analiză IPN
- Rogozin sau Bufonada ca stil în geopolitică, analiză IPN
- Prejudicii afiliate războiului aduse Moldovei de criza regională
- Sunt patru milioane de argumente privind importanţă istorică a liberii circulaţii în Europa, interviu IPN cu Vadim Pistrinciuc, vicepreşedinte PLDM
- Preţul integrării europene a Moldovei este de peste 60 milioane de dolari, poate şi mai puţin
- Criza din Crimeea şi abolirea vizelor ca factor stimulator pentru ideea naţională a cetăţenilor moldoveni
- Coeziune şi contraziceri în coaliţia de guvernare
- Mizele şi investiţiile politice ale anului electoral 2014
- Moldova începe să încetinească oscilaţiile
- Ambasador leton: UE este deschisă pentru colaborare în toate domeniile cu Rusia, dar nu pe seama Parteneriatului Estic
- Ex-preşedintele Arnold Ruutel: Realizările actuale ale Estoniei au devenit posibile doar în componenţa UE
- De ce Acţiunea Pro-Moldova aprinde spiritele atât de tare?
- Miza Vilniusului: puterea în Moldova şi circulaţie liberă în Europa CAMPANIE IPN
- Limba română care uneşte şi care desparte
- Colaborarea moldo-chineză a intrat într-o nouă etapă, Andrian Candu
- BAC-ul, politica şi biletele de troleibuz
- Spaţiu public acaparat şi legile convieţuirii violate. Un caz dintr-o mie, unul cât o mie
- Moldova este aproape ca niciodată de scopul pe care şi-l propune la Vilnius, Linas Linkevicius, ministrul de externe al Lituaniei
- Poziţia faţă de conflictul transnistrean: fără drept la greşeală
- Acum Moldova poate obţine de la UE orice. Doar să vrea şi să poată
- Victor Chirilă: Moldova este foarte aproape de prăpastia unui stat falit politic şi instituţional
- Noul candidat la funcţia de premier va fi cel vechi – Vlad Filat
- Corneliu Gurin: Sistemul Procuraturii trebuie şi poate fi reformat în interesul cetăţenilor şi al societăţii
- Alexandru Oleinic: Moldova încă nu a avut un şef de Guvern anticomunist
- Deznodământul crizei politice este pe aproape ? sau Coada peşte ca simbol naţional
- Agenţia de presă IPN are două case noi
- Câteva semne de război la negocierile de pace pentru AIE 3
- Agenţia de presă Info-Prim Neo nu mai este. Este IPN
- Cetăţenii pot taxa politicienii care fură reformele, Comisarul pentru Drepturile Omului al CoE
- Filat va fi premier "până la sfârşitul lumii"
- Bombă cu neutroni în curtea (fostei?) AIE
- Dombrovskis: Ritmul bun al Moldovei în sfera eurointegrării se cere apreciat la justa valoare
- „Dacă UE nu e, nimic nu e” sau AIE învaţă să-şi aştearnă patul?
- Asta-i lupta finală... sau Internaţionala în stil moldovenesc - 2
- Asta-i lupta finală... sau Internaţionala în stil moldovenesc
- Info-Prim: 14 ani de căutare de sine, cu o distrugere la mijloc
- Microbusiştii acţionează iraţional sau prea raţional
- Igor Corman: Să înţelegem interesul Germaniei pentru a realiza interesul Moldovei
- Guvernul Letoniei a ales Moldova ca prioritate de vârf, însărcinat cu afaceri leton
- În cinci ani se poate schimba cardinal viaţa ţării, diplomat georgian
- Cea mai mare reuşită şi cel mai mare pericol pentru Moldova
- Exclusiv: Lituania îi acordă Moldovei perspectiva de membru al UE, Irena Degutienė, preşedinta Seimului lituanian
- Moldova va trebui să demonstreze că este capabilă să implementeze legile legate de regimul liberalizat de vize, Sergiu Ostaf
- Integrarea europeană a moldovenilor văzută din ...China
- AIE: Victorie cu iz de înfrângere
- „Pentru mine Ziua de 8 martie este sărbătoarea mea profesională”, Daniela Terzi-Barbăroşie
- Isteria antiromânească este din frustrare sau din rea credinţă?
- „Dacă Moldova vrea să fie cunoscută, ea trebuie să fie mediatizată”, un moldovean francez
- Microfonul – unul din puţinii duşmani ai radiojurnalistului Gheorghe Danu
- Reacţia autorităţilor la hotărârile CC reprezintă un indiciu de maturitate a statului de drept, Alexandru Tănase
- Cine-i cel mai frumos la moară sau De ce clasa politică ne ţine în capcană?
- „Cred că mentalitatea popoarelor Chinei şi Moldovei este în general la fel”, însărcinat cu afaceri chinez
- Guvernarea provoacă ciocniri între angajaţi şi angajatori
- Forţele de pacificare: tancul din cui
- Pentru Moldova există riscul ca o persoană să devină mai puternică decât cetăţenii, Kalman Mizsei
- Ne-am asumat şi riscuri pentru că schimbările de mentalitate se produc mai greu, Irina Tişacova
- Nici un proiect politic major nu e posibil în lipsa conştiinţei etnice limpezi şi a identităţii civice puternice, Marius Lazurca
- PCRM şi-a ratat şansa de declanşare a alegerilor parlamentare anticipate
- Plus-minus 2,5 motive pentru care Zinaida Grecianîi să poată fi aleasă preşedinte
- Cu Kalaşnikov sub trenci sau AIE: „pe viaţă şi pe moarte”, cu asistenţi - 2
- Contează nu doar Constituţia, ci şi ceea ce fac politicienii la modul practic, Dirk Schuebel
- „La sigur, toamna politică în Moldova va fi una „fierbinte”, chiar „aridă”, Ion Tăbârţă
- Anul 2011 – Anul Muchiei de Cuţit, Valeriu Vasilică
- „Forţa transformatoare a Europei constituie cea mai puternică resursă pentru modernizarea Moldovei”, Kalman Mizsei
- Puşca din cui a împuşcat. Nu a omorât pe nimeni. Deocamdată...
- Moldova, fără duşmani interni - II
- Moldova, fără duşmani interni
- PCRM pregăteşte Marea Revoluţie Socialistă din ... Toamnă
- Filat ascultă dar şi vorbeşte, în premieră
- „Este necesar să se înceapă pregătirea societăţii pentru eventuale compromisuri cu bătaie lungă în procesul de reglementare a diferendului transnistrean”
- Igor Dodon: „În Chişinău va începe o viaţă nouă, ascendentă, plină de realizări”
- De ce a trebuit „muşcat” ambasadorul UE în Moldova Dirk Schuebel?
- Rezultatele alegerilor locale la Chişinău: lupul a intrat în stână
- O zi ideală pentru diversiuni şi provocări electorale. Analiză Info-Prim Neo
- Câţi viitori primari vor merge la Bruxelles? Analiză Info-Prim Neo
- Miza alegerilor locale 2011 este alegerile parlamentare anticipate. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Miza alegerilor locale 2011 este alegerile parlamentare anticipate. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Viitorii primari ai capitalei în rol de cerşetori obraznici. Analiză Info-Prim Neo
- Finanţele tuturor partidelor depind de câteva zeci de persoane. Interviu Info-Prim Neo cu Sergiu Ostaf, director CReDO
- Diagnosticul americanilor: guvernarea comunistă a fost nedemocratică. Analiză Info-Prim Neo
- Autorităţile demonstrează interes corporativ de a nu permite dezvoltarea şi finanţarea organizaţiilor societăţii civile. Interviu Info-Prim Neo cu Sergiu Ostaf, director al Centrului de Resurse pentru Drepturile Omului
- Moldova condamnată, fără alternativă. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Moldova condamnată, fără alternativă. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul IV
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Ce au în comun trânta moldovenească şi Internetul? Interviu Info-Prim Neo cu doctorul în ştiinţe Serghei Busuioc, decanul facultăţii de pedagogie la Universitatea de Stat de Educaţie Fizică şi Sport,
- Cu europenii despre moldoveni. Interviu Info-Prim Neo cu Dirk Schuebel, şeful Delegaţiei UE în RM
- Renumărarea voturilor pe rol de şoc benefic pentru partidele parlamentare. Analiză Info-Prim Neo
- De înţelepciunea politicienilor în negocieri depinde stabilitatea democraţiei în Moldova. Interviu Info-Prim Neo cu Kalman Mizsei, reprezentant special al UE pentru RM
- Tinerii vor să se implice, ştiu cum şi ştiu de ce. Interviu Info-Prim Neo cu Sandu Coica, preşedinte CNTM
- Cum l-a refuzat Filat pe Şelin şi despre „darul suptului” după Ghimpu şi Voronin. Analiză Info-Prim Neo
- De ce Voronin l-a refuzat pe Filat? Analiză Info-Prim Neo
- Ultima „Epistolă UE către moldoveni”: strigăt de biruinţă sau strigăt în pustiu? Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Ultima „Epistolă UE către moldoveni”: strigăt de biruinţă sau strigăt în pustiu? Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Bombă cu efect cumulativ sau de câte limbi de stat are nevoie Moldova? Analiză Info-Prim Neo
- Scandalul Mocanu-Plahotniuc: cui îi este convenabil? Analiză Info-Prim Neo
- „Cartea transnistreană” secretă a Rusiei. Analiză Info-Prim Neo
- De ce Rusia se poarta cu Moldova ca şi „câinele grădinarului?”. Interviu Info-Prim Neo cu expertul independent rus Dmitrii Danilov, din ciclul „19 ani de Independenţă”
- „Vin Noii Moldoveni!?” - interviu Info-Prim Neo cu fraţii Cristina şi Dumitru Podgurschi, din ciclul „19 ani de Independenţă”
- Recidive periculoase. Analiză Info-Prim Neo
- AIE a murit de „moarte bună”. Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- AIE a murit de „moarte bună”. Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- AIE a murit "de moarte bună". Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Instinctul autoconservării manifestat în mod diferit de liderii politici moldoveni. Analiza Info-Prim Neo
- Sincronizări, repoziţionări şi regrupări în formatul „5 + 2”. Analiză Info-Prim Neo
- Vandalismul din aprilie 2009 prin prisma florilor de romaniţă. Analiză Info-Prim Neo
- Mişcarea sindicalistă predată partidelor politice. Analiză Info-Prim Neo
- „Milă mi-i de Gumeniţă, da' de mine şi mai tare...”. Analiză Info-Prim Neo
- Noul Cod al vizelor aduce beneficii tuturor solicitanţilor de vize în UE, dar în special ţărilor vecine precum Moldova. Interviu Info-Prim Neo cu Dirk Lorenz, Ofiţer politic al Delegaţiei Uniunii Europene în Republica Moldova
- Declaraţiile contradictorii din cadrul AIE diminuează eforturile guvernării moldoveneşti de a soluţiona conflictul transnistrean. Interviu Info-Prim Neo cu Reprezentantul special al UE pentru Republica Moldova Kalman Mizsei
- Cetăţenii Republicii Moldova vor fi acceptaţi în Europa doar atunci când se vor simţi confortabil în limba oficială a ţării lor. Interviu Info-Prim Neo cu Alexei Axan, profesor la Casa Limbii Române
- Societatea tolerantă a Moldovei şi în particular societatea civilă ar trebui să-i facă pe politicieni să se potolească într-un final. Interviu oferit Agenţiei Info-Prim Neo de către Reprezentantul special al UE pentru Republica Moldova Kalman Mizsei
- „Muruianu” a aruncat mănuşa. Cine o ridică? Analiză Info-Prim Neo
- Actele de vandalism: o ecuaţie cu toate datele necunoscute. Analiză Info-Prim Neo
- Info-Prim Neo: Cartea „Lecții electorale la școala democrației din Republica Moldova”. Cuprins și prefață
- Igor Boţan: Formaţiunile politice nu-şi vor putea preciza strategiile electorale fără consultarea unei lucrări precum „Lecţii electorale la şcoala democraţiei din R. Moldova”
- Sindromul neprezenţei în Consiliul municipal Chişinău. Analiză Info-Prim Neo
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL V
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL I
- În 2009 PCRM ar putea reveni în opoziţie. Analiză Info-Prim Neo
- Interviul Info-Prim Neo, ignorat de candidaţii la funcţia de Primar general al mun. Chişinău Veaceslav Iordan şi Dorin Chirtoacă
- Subordonare prin unificare. Comentariu Info-Prim Neo
- Un tur de scrutin fără urşi, dar cu germani sau japonezi. Analiză Info-Prim Neo
- Alegerile locale din 3 iunie din capitală ar putea fi invalidate. Investigaţie Info-Prim Neo
- Viitorul Consiliu municipal Chişinău va fi aproape de două ori mai eterogen decât fosta componenţă. Comentariu Info-Prim Neo
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL VII
- Din toate programele candidaţilor la funcţia de primar al capitalei poate fi creat „programul pentru primarul ideal”. Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Candidaţii la funcţia de primar al municipiului Chişinău propun 70 de iniţiative de dezvoltare a capitalei. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Programele electorale ale candidaţilor la funcţia de primar al capitalei sunt doar declaraţii pentru un electorat imatur. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL VI
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL V
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II.
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, episodul I.
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Primarul general de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL I