Parlamentul trebuie să reglementeze explicit mecanismul de suspendare sau amânare a alegerilor, inclusiv fără a fi necesar de a declara stare de urgență în acest sens. În caz contrar, organele electorale sunt puse în situația dezagreabilă de a manevra între necesitatea de a respecta legea și cea de a asigura satisfacerea solicitărilor critice publice argumentate de facto, dar fără substrat juridic de jure privind stoparea proceselor electorale cu potențial de răspândire a infecției epidemiologice. Aceasta este una dintre concluziile Misiunii de Observare Promo-LEX a alegerilor parlamentare noi din 15 martie în circumscripția uninominală nr. 38 Hâncești, transmite IPN.
Într-un comunicat de presă, Misiunea de Observare menționează că nu dispune de competența de a expertiza gradul de aplicare a măsurilor de prevenire și răspuns față de infecția cu COVID19, însă potrivit observatorilor, birourile electorale erau echipate cu minimul igienic necesar. Totuși este dificil de a prognoza eventualele riscuri de contaminare.
Observatorii subliniază dedicația pentru executarea atribuțiilor funcționale a membrilor birourilor electorale, dar și comportamentul alegătorilor responsabili care în această situație de incertitudine informațională au ales să meargă la vot și să-și realizeze dreptul.
Potrivit datelor disponibile în spațiul public, doar un singur concurent din cei cinci rămași în cursa electorală s-a adresat Comisiei Electorale Centrale cu solicitarea de anulare imediată a alegerilor.
Condițiile de amânare sau anulare de drept a procedurilor electorale sunt prevăzute expres de Codul Electoral doar pentru referendumurile republican și local. Articolele 156 și 186 din Codul Electoral prevăd că, dacă data referendumului republican/local a fost stabilită pentru ziua în care, ulterior, se decretează sau se instituie stare de urgență, de asediu sau de război, el se anulează de drept sau se amână pentru o altă zi. Astfel, din punct de vedere legislativ, nu există norme care ar oferi posibilitatea amânării sau anulării de drept a alegerilor parlamentare. Potrivit art. 66 din Constituția Republicii Moldova, doar Parlamentul este autoritatea cu drept de declarare a stării de urgență, de asediu și de război.