Agenţia Info-Prim Neo continuă ciclul de analize privind prestaţia Parlamentului Republicii Moldova de legislatura XVI. Episoadele de pe parcursul săptămânii curente au vizat trăsăturile distinctive ale Legislativului în ansamblu (9 martie 2009), prestaţia fracţiunilor din coaliţia majoritară a Partidului Comuniştilor (PCRM) şi a Partidului Popular Creştin Democrat (PPCD) (10 martie 2009), prestaţia opoziţiei reprezentată de fracţiunea Alianţei Moldova Noastră şi a Partidului Democrat, precum şi de deputaţii neafiliaţi la fracţiuni, dar grupaţi în jurului altor centre de influenţă (12 martie 2009). Această ochire retrospectivă ar putea prinde bine alegătorului în procesul de selectare a celui mai bun concurent electoral pe care ar vrea să-l vadă în Parlamentul nou în calitate de reprezentant al său, însă iar putea oferi şi posibilitatea să-şi formeze o privire de ansamblu asupra configuraţiei generale a acestuia. În particular, alegătorul ar putea să se clarifice dacă şi-ar dori sau nu reeditarea modelului de Parlament 2005-2009, sau, poate, modificarea acestui model şi, dacă da, în care direcţie anume. Episodul 4 se referă la comportamentul formaţiunilor din arca guvernamentală în actuala campanie electorală. [Majoritatea parlamentară lipseşte din campania electorală] Formal, PCRM şi PPCD lipsesc din campania electorală pentru alegerile parlamentare din 5 aprilie. Cel puţin, în prima lună din cele două prevăzute de legislaţie ambele formaţiuni, practic, nu au evenimente electorale în sens clasic: conferinţe de presă, mitinguri, întâlniri cu alegătorii mediatizate pe larg şi alt gen de activităţi electorale. PCRM are la activ lansarea oficială, dar şi aceea contestată de opoziţie ca fiind desfăşurată înaintea înregistrării formaţiunii în calitate de concurent electoral. Mai are un concert în Piaţa Marii Adunări Naţionale, dar şi acela patronat de organizaţia de tineret a partidului şi cam atât. PPCD a desfăşurat la sfârşitul săptămânii curente o conferinţă de presă prin care şi-a lansat oferta electorală, dar şi la ea formaţiunea a fost reprezentată de câţiva membri tineri şi necunoscuţi publicului larg. Este un comportament total nou pentru PPCD şi liderii săi, imaginea cărora se asociază în mod obligatoriu cu vizibilitate maximă, acţiuni de protest interminabile, amplificate puternic în campaniile electorale. S-ar putea ca acestea să-şi modifice tacticile în partea doua a campaniei electorale, abordând un comportament mai activ pentru publicul larg. Mai degrabă, însă că este o vorba despre strategii elaborate din timp, într-un caz, sau impuse de conjunctura politică, în cal caz. [PCRM preocupat mai mult de proiecte postelectorale] Preşedintele ţării şi al PCRM, Vladimir Voronin declara, în altă campanie electorală, că formaţiunea sa ar putea ceda opoziţiei timpii de antenă, care ii reveneau conform legislaţiei în calitate de element al campaniei. Se pare că PCRM şi-a menţinut stilul, pentru că tot ce a putut face pentru fortificarea imaginii sale în ochii electoratului a făcut până la campanie. Preponderent utilizând pârghiile pe care le are la îndemână o formaţiune aflată la guvernare de opt ani, inclusiv resursele administrative, dar nu numai. De exemplu, ciclul de emisiuni realizate cu implicarea jurnaliştilor şi posturilor de radio şi TV din Rusia, în care Preşedintele Vorononin a apărut cu o imagine de înger păzitor al Republicii Moldova, s-a încheiat cu câteva zile înainte de anunţarea campaniei electorale. A putut calcula şi realiza această mişcare, posibil, foarte şi foarte costisitoare, doar formaţiunea care are dreptul de decizie când să se înceapă o campanie electorală. Din câte se vede, staff-ul electoral PCRM a renunţat la modelul mai modern de campanie electorală, aplicat în alegerile pentru Primăria capitalei din 2007, gen „mănuşa roşie” a candidatului de atunci Veaceslav Iordan, revenind la procedeele sigure şi verificate pe electoratul moldovenesc de foarte multe ori. Alegătorul de la noi este obişnuit să identifice partidele cu liderii acestora, iar un partid aflat la guvernare are oricând posibilitatea să-şi facă liderii vizibili. Iată de ce PCRM a înlocuit campania electorală, în sensul tradiţional, cu vizitele de lucru ale liderilor săi în teritoriu, vizitele acestora peste hotare, parţial vizitele liderilor străini în Republica Moldova, etc., concomitent cu mediatizarea masivă, total disproporţionată a acestor activităţi de către un mediaholding monopolist aflat în dotare. Şi pe fundalul denigrării opoziţiei până la campanie, în timpul campaniei şi permanent. Este un comportament absolut necostisitor pentru bugetul oficial al partidului. Se crează impresia că PCRM este acum mai preocupat de proiectele postelectorale, inclusiv în condiţii de partid unic de guvernământ, de coaliţie guvernamentală sau partid de opoziţie. Pentru primul caz PCRM are suficientă experienţă. Pentru al doilea, cel de coaliţie, ar putea fi examinate multe din supoziţiile privind plasarea în cursa electorală a unor concurenţi – sateliţi, sau aplicarea pârghiilor care s-au dovedit foarte eficiente la 4 aprilie 2005, când a fost ales Vladimir Voronin Preşedinte. O mostră de proiect pentru condiţia de opoziţie a PCRM după 5 aprilie 2009, ar putea fi cheltuirea, în campania electorală, aproape a tuturor banilor prevăzuţi în bugetul anului 2009 pentru majorarea salariilor bugetarilor. Este lesne de închipuit ce vor face bugetarii în cazul când un eventual Guvern necomunist îi va anunţa că nu mai are bani pentru majorările ulterioare, obligatorii prin actele normative adoptate de Guvernul comunist. O atare perspectivă este pe cât se poate de reală, inclusiv pentru că după alegeri va da şi peste Republica Moldova criza financiară mondială, care acum, conform guvernării actuale, nu are efecte prea mari pentru economia ţării. Şi tot atât de uşor se poate închipui ce fa face în raport cu eventuala guvernare mediaholdongul fortificat pe perioada aflării PCRM la guvernare. [Tăcerea PPCD-ului ca găselniţă electorală?] Până la aceste alegeri, PPCD a făcut campanii electorale active, masive, chiar agresive, de fiecare dată cu câte o „găselniţă” puternică. Acuma mai mult tace. Poate că „găselniţa – 2009” încă nu a fost anunţată, poate că tăcerea şi este această „găselniţă”. Ea ar urma să creeze impresia unui partid solid, maturizat, un pic misterios şi ar trebui să însemne „coborârea definitivă din copac” ca procedeu utilizat frecvent de către liderii formaţiunii pentru dirijarea acţiunilor de protest. Dar s-ar putea ca această „soliditate” să fie impusă de conjunctura politică şi de imaginea pe care a obţinut-o formaţiunea, care se identifica anterior cu lozinca „Jos comuniştii!”, după ce fracţiunea acesteia în Parlament l-a votat pe Vladimir Voronin, a acceptat colaborarea cu PCRM, iar liderul Iurie Roşca funcţia de vicepreşedinte al Legislativului. Şi PPCD, ca şi PCRM, recurge la resursele acumulate pe parcursul mandatului parlamentar precedent. Aceste resurse sunt, preponderent, de natură mediatică, şi de regulă, îndreptate împotriva unor formaţiuni de opoziţie. Au fost lansate câteva cărţi în acest sens, sunt difuzate permanent, cu înteţire în campania electorală, emisiuni critice ale unui post de televiziune. Poate că acest comportament îi va aduce dividende electorale PPCD-ului, după regula picăturii chinezeşti. Dar poate să-i aducă şi prejudicii pentru că, oricum, îşi mediatizează concurenţii. Asta se va vedea după 5 aprilie. Însă de pe acuma este clar că tactica respectivă a partidului va fi afectată serios după ce, recent, TVR a interzis acestui post de televiziune să mai retransmită TVR Internaţional. Presa scrie că TVR a luat această decizie pe motiv că respectivul post de la Chişinău „nu mai reuşeşte să fie imparţial şi obiectiv”, devenind „un instrument de propagandă pentru un partid sau altul”. Responsabili de la TVR au declarat că acest comportament aduce prejudicii de imagine instituţiei publice a audioviizualului din România. Este o lovitură nu atât pentru postul de televiziune, care poate trece oricând să retransmită pe altcineva, cât pentru PPCD-ului care a mizat pe „asul TV”, într-un context nobil românesc, asociat cu statul român. În plină campanie electorală formaţiunea va trebui să se regrupeze, să găsească alte „găselniţi”, or, aceasta comportă riscuri mari, inclusiv din lipsă de timp. Şi asta ar însemna că PPCD are de luat în calcul mai puţine variante de aflare în parlamentul viitor, decât PCRM, dar cu una mai mult privind trecerea pragului electoral. [Ultimul episod al analizei Info-Prim Neo „Parlamentul … a plecat! Trăiască Parlamentul! va fi consacrat comportamentului electoral al fracţiunilor opoziţiei parlamentare.]