Părinţii sunt reticenţi faţă de educaţia incluzivă, psiholog

Copiii reacţionează uşor şi sunt receptivi atunci când au în colectivul lor colegi cu cerinţe educative speciale. Părinţii sunt cei care deseori se împotrivesc educaţiei incluzive, ei spun că nu vor ca odraslele lor să fie marcate de dizabilităţile colegilor. O declaraţie în acest sens a făcut psihologul asociaţiei obşteşti „Femeia şi copilul, protecţie şi sprijin”, Victoria Secu, pentru Info-Prim Neo. Grădiniţa „Spicuşor” din Criuleni este cu practici incluzive, unde învaţă 30 de copii cu dizabilităţi. În Grădiniţa nr. 12 din Orhei la fel au fost implementate practici incluzive, aici sunt educaţi 48 de copii cu dizabilităţi. În anul curent şi în anul viitor vor fi implementate practici incluzive încă în 2 grădiniţe. La Edineţ, în Grădiniţa nr. 2 vor fi primiţi 65 de copii, iar în Grădiniţa nr. 1 din Leova vor avea acces 35 de copii cu dizabilităţi. Aceste 4 grădiniţe fac parte dintr-un proiect de pilotare, pentru 4 ani, în cadrul căruia se va observa dacă este bun acest model de incluziune sau dacă trebuie încercat altul. „Plus la aceasta, mai sunt câteva localităţi din raionul Criuleni în care se planifică demararea educaţiei incluzive în grădiniţe. În cadrul acestui proiect este procurat echipament necesar pentru copiii cu dizabilităţi şi am reuşit formarea cadrelor didactice, la fel să discutăm cu părinţii, să-i sensibilizăm în problemele legate de copiii cu dizabilităţi”, a spus psihologul şi coordonatorul de proiect, Victoria Secu. Copiii sunt flexibili, se acceptă ușor unii pe alţii, spune psihologul. „Mai multe probleme există în atitudinea părinţilor şi a cadrelor didactice, care se tem că nu vor face faţă exigenţelor”, a spus Victoria Secu. Din experienţa sa ca şi coordonator al proiectului de educaţie incluzivă, spune că se cheltuieşte, iar statului i-ar fi greu fără ajutoare externe să dezvolte astfel de practici. Proiectul de dezvoltare a practicilor incluzive în grădiniţele din ţară a fost sprijinit financiar de către Delegaţia UE în Moldova, Agenţia de dezvoltare din Cehia, de fundaţiile SOIR Moldova şi Soros Moldova. De asemenea, mai multe instituţii de educaţie incluzivă sunt patronate de către ONG-uri din ţară. Procesul de pilotare a educaţiei incluzive se realizează în cadrul a 49 instituţii din 20 regiuni. În anul de studii 2011-2012 circa 1604 copii cu cerinţe educative speciale au beneficiat de servicii în cadrul a 291 instituţii generale de învăţământ.

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.