Asociaţia de Dezvoltare a Turismului în Moldova a identificat mai multe oportunităţi de investiţii în turism în arealul moldovenesc al Dunării după ce a efectuat, recent, un studiu de fezabilitate. Printre oportunităţi se numără îmbunătăţirea logisticii de transport, reamenajarea sau construcţia unităţilor de cazare şi a unităţilor tradiţionale de alimentaţie, crearea şi promovarea centrelor de informare a turiştilor în muzee, dar şi extinderea serviciilor balneo-sanatoriale.
Preşedintele asociaţiei, Viorel Miron, a declarat joi, 15 ianuarie, într-o conferinţă de presă la IPN, că în raza a 100 km de la Dunăre pe teritoriul Moldovei sunt raioanele Cahul, Cantemir şi Taraclia şi UTA Găgăuzia, toate împreună reprezintă o zonă limitrofă a celui mai mare fluviu european. Atracţiile Dunării din cele zece ţări riverane sunt plasate pe locul trei în motivaţia turistică europeană, după vizitarea oraşelor istorice şi litoralul mediteranean.
Viorel Miron a menţionat că una dintre oportunităţile investiţionale în arealul moldovenesc o constituie îmbunătăţirea logisticii de transport turistic. S-a constat că vizitatorului zonei îi este dificil să călătorească spre atracţiile turistice de aici. Ca să ajungă dintr-un loc în altul din alt raion uneori este nevoie să meargă până la Chişinău. Deşi practic la fiecare 5 minute de deplasare de-a lungul segmentului Cahul-Giurgiuleşti găseşti o staţie de aşteptare a transportului public, niciodată nu ştii când şi unde pleacă transportul de aici sau unde poţi schimba un alt transport. O investiţie în îmbunătăţirea mobilităţii de transport pentru localnici şi pentru oaspeţi în arealul dunărean este una crucială.
În arealul moldovenesc al Dunării sunt amplasate circa 40% din toate capacităţile de cazare a regiunii Sud. „În întreaga regiune de Sud există doar opt hoteluri clasificate, o pensiune şi doar două tabere estivale funcţionale”, a declarat Viorel Miron, precizând că investiţiile în reamenajarea unităţilor de cazare abandonate (tabere estivale şi hoteluri rurale) sau construcţia altora noi pot fi o bună oportunitate pentru businessul turistic lângă atracţiile din arealul dunărean.
Studiul mai arată că arealul dunărean este o destinaţie multiculturală, de aceea o pondere însemnată au comunităţile cu specific etnografic, în special UTA Găgăuzia şi raionul Taraclia. Dar, paradoxal, în puţine localuri poţi comanda bucate cu specific local. Alimentaţia în pensiuni sau localuri lângă atracţiile turistice sunt căutate de vizitatorii de aici, în special de cei care îşi planifică călătoriile de sine stătător cu automobilul, transportul public, iar acum, mai nou, şi cu bicicleta. De asemenea, o investiţie în transformarea muzeelor locale în centre de informare a turiştilor, aşa cum se face în alte ţări dunărene, ar putea îmbunătăţi structura ofertei turistice. O altă oportunitate ar fi şi extinderea serviciilor balneo-sanatoriale.
Studiul de fezabilitate a fost realizat de Asociaţia de Dezvoltare a Turismului în Moldova, fiind finanţat în cadrul proiectului UE „TransDanube”.