Metoda de predare-învățare bazată pe probleme (PBL), implementată la câteva specialități din cadrul a șase universități din țară, oferă studenților posibilitatea de a îmbunătăți capacitățile personale, dar și cele profesionale. Este constatarea studenților care au fost implicați în proiect, acesta fiind parte a programului european „Erasmus+”. Tinerii spun că au reușit să obțină rezultate bune și au deprins munca în echipă, iar cunoștințele acumulate le vor prinde bine în activitatea profesională.
Cele șase universități implicate sunt: Universitatea de Stat din Moldova, Universitatea de Stat de Medicină și Farmacie „Nicolae Testemițanu”, Academia de Studii Economice, Universitatea de Stat „Bogdan Petriceicu Hașdeu” din Cahul, Universitatea Tehnică și Universitatea de Stat „Alecu Russo” din Bălți.
Într-o conferință de presă la IPN, Larisa Bugaian, prorector UTM, a spus că proiectul are scopul de a îmbunătăți calitatea metodologiei de predare-învățare, precum și calitatea programelor de învățământ superior, prin creșterea relevanței acestora pentru piața forței de muncă.
Igor Baraliuc, student la ASEM, a spus că este vorba despre o experiență nouă, diferită de ceea de până acum. Vizitele efectuate în cadrul unor companii i-a oferit posibilitatea să cunoască cum activează un manager. O altă studentă de la ASEM, Georgeta Lupașco, a spus că a avut posibilitatea să vadă din interior cum întreprinderile își desfășoară activitatea. Totodată, a avut posibilitatea să identifice probleme în activitatea companiei și să vină cu sugestii pentru soluționarea lor.
Nadejda Hâncu, studentă la USM, a menționat că în cadrul noii metode de predare-învățare studenții primesc un set de probleme, iar ulterior se împart în echipe și încearcă să găsească informații și să propună soluții. „A fost o experiență interesantă, pentru că PBL nu este ceva care îți este dat într-un manual, ca să îl ai, să citești și să cunoști deja totul. Conform PBL-ului, trebuie să citești, să înveți, să întrebi, să explorezi, să dezbați. E o metodă nouă, care nu presupune doar lucru individual, dar și muncă în echipă”, a spus tânăra.
„Fiind studenți, suntem obișnuiți că profesorul este cel care ne oferă toate informațiile de acre avem nevoie. De asemenea, găsim în cărțile care ni se oferă la bibliotecă toată informația de care avem nevoie, pe puncte. Programul PBL este cu totul altceva, diferit, în cadrul căruia învățarea este centrată pe student, profesorul fiind doar un mentor sau un ajutor pentru student, ghidându-l pe calea de a soluționa problema”, a spus Mihaela Jalobă, studentă la USMF.
Silviu-Bogdan Fucarev, student la UTM, a menționat că în cadrul acestui program, tinerii au reușit să-și dezvolte aptitudinile de lucru în echipă, dar și de soluționarea a problemelor identificate. „Personal, am observat un progres uriaș în rândul colegilor mei. Dacă în primul semestru am fost martor la mai multe conflicte în echipă, martor la un lucru mai puțin armonios, în semestrul doi văd că toate aceste lucruri s-au aplanat”, a notat tânărul.
Coordonatorul proiectului Problem Based Learning (PBL), Romeo Țurcan, profesor la Universitatea Aalborg din Danemarca, a declarat că o experiență în cadrul programului au fost activitățile în echipe interdisciplinare, alcătuite din studenți din cele șase universități și aceasta este o practică care se urmărește pe viitor. Metoda de predare-învățare bazată pe probleme (PBL) urmează să fie implementată și în anul viitor de studii, începând cu 1 septembrie 2018.
Proiectul presupune și o componentă de mobilitate, prin care studenții și cadrele didactice din Republica Moldova vor efectua deplasări în scop de formare și studii în Marea Britanie și Danemarca.