Open bankingul va fi accesibil în Republica Moldova anul viitor. Acesta presupune inițierea de plăți și utilizarea de informații legate de conturi în afara sectorului bancar. Dacă este vorba despre finanțele proprii, persoana va putea vedea ce cheltuieli are, să folosească o aplicație care va arăta unde pot fi economisiți banii. Detalii despre open banking a oferit într-un podcast al Băncii Naționale a Moldovei șeful Direcției fintech a BNM, Vadim Jeleascov, transmite IPN.
„Dacă vorbim de open banking, când datele de la alte bănci sunt deschise, e posibil să faci o aplicație ca, de exemplu, credit scoring și astfel să fie mai ușor să obții un credit, pentru că nu trebuie să umbli cu hârtii. Sau dacă vorbim despre finanțele proprii, puteți să vedeți ce cheltuieli aveți, să folosiți o aplicație care să vă arate unde puteți să economisiți bani. Aceasta este Fintech”, a declarat Vadim Jeleascov.
Potrivit lui, open banking este un proiect foarte important. „Noi ne ghidăm de viziunea de acum 2-3 ani din Uniunea Europeană. E o posibilitate să obții datele din diferite bănci sau organizații non-bancare. De exemplu: fiecare bancă trebuie să facă un mecanism API, ceea ce este baza de date, care este deschisă pentru alți participanți ai sistemului. Când vorbesc despre alți participanți, asta înseamnă că este o listă făcută de BNM de operatori care dețin certificate de securitate, că nu toți au acces la date”, explică șeful Direcției fintech.
„De exemplu, eu am aplicația din banca A și am aplicația în banca B și C. Și eu adaug în banca mea datele din banca B și C și văd toate conturile mele la toate băncile. Asta e un mic exemplu. Sau, de exemplu, este o aplicație care are posibilitatea să analizeze toate cheltuielile mele. Eu adaug în aplicație conturile mele din diferite bănci și ea îmi spune ce tipuri de plăți am făcut și e posibil să-ți facă o propunere cum poți să-ți gestionezi mai bine cheltuielile. Sunt multe opțiuni, astea sunt doar câteva exemple, dar acesta va fi un pas viitor pentru Comunitatea Fintech Moldova. De exemplu, aveți conturi în trei bănci, dar vreți să utilizați o aplicație pentru trei bănci. Poate fi ca agregator”, a adăugat Vadim Jeleascov.
Șeful Direcției fintech a BNM s-a referit și la technical sendbox – o soluție tehnică când orice companie din Moldova sau din alte țări are posibilitatea să intre pe piața moldovenească și să testeze soluțiile Băncii Naționale de plăți instant și open banking. „Și este o noutate, pentru că aceste companii vor avea posibilitatea să înțeleagă dacă sunt sau nu sunt bune. Sau, de exemplu, un student după facultate vine cu o idee nouă în fintech și noi îi dăm instrumentul ca s-o testeze. Atunci când aceasta este testat și este făcut, poți să intri în piața reală. Noi lucrăm ca să creăm posibilități pentru alte companii ca acestea să facă ceva util pentru noi”, mai spune șeful Direcției fintech a BNM.