e-APL va fi o platformă care va spori calitatea și accesibilitatea serviciilor publice. O spune șefa Agenției pentru Guvernare Electronică, Olga Tumuruc, potrivit căreia e-APL va ajuta primăriile să-și digitalizeze procesele. Fiecare naștere, deces sau căsătorie dintr-o localitate va fi automat reflectată în Registrul de Stat al Populației, transmite IPN.
Platforma e-APL este destinată administrațiilor publice locale și are menirea de a optimiza modul de interacțiune a primăriilor cu cetățenii, eficientizarea activității autorităților publice locale, reducerea poverii administrative de pe ambele părți. Șefa Agenției pentru Guvernare Electronică spune că platforma va oferi acces la date în mod uniformizat.
„Această platformă ar trebui să vină în suportul primăriilor pentru exercitarea atribuțiilor lor de bază, cum ar fi prestarea serviciilor publice locale. Prin această platformă vom încerca să digitalizăm serviciile publice locale. Este o foarte mare provocare, fiindcă avem 900 de primării și fiecare primărie are lista sa de servicii. Dar denumirea poate să difere de la primărie la primărie, dar esența serviciului este aceeași. De aceea, noi facem acum un exercițiu de standartizare și unificare a serviciilor publice și pe platformă ele vor fi reflectate în format electronic, standartizat”, a spus șefa Agenției pentru Guvernare Electronică, Olga Tumuruc, în cadrul Seriei discuțiilor publice organizate de IPRE „Moldova Digitală”.
De asemenea, platforma vine să digitalizeze funcția de registrator a APL-urilor, adică să ofere posibilitatea înregistrării rapide în Registrele de stat a tuturor evenimentelor care se produc la nivelul APL.
„Autoritățile publice locale vor avea posibilitatea de a accesa, de a consuma datele de care au nevoie pentru planificare bugetară, pentru acordarea ajutoarelor sociale. Platforma noastră va pune în mod egal la dispoziția tuturor datele de care are nevoie fiecare primărie. Pe de altă parte, evenimentele care au loc la nivel de localitate, cum ar fi nașterile, decesele, căsătoriile, apariția unor gospodării țărănești sau întreprinderi individuale, vor fi înregistrate prin intermediul acestei platforme în sistemele informaționale ale Agenției Servicii Publice. Astăzi primăriile folosesc niște soluții comerciale pentru a imprima niște certificate care ulterior sunt transmise fizic către ASP pentru a fi înregistrate, iată de ce un eveniment care s-a întâmplat astăzi într-un sat, în Registrul de Stat al Populației va fi reflectat peste două luni”, a mai spus Olga Tumuruc.
Costurile pentru menținerea platformei electronice în primul an de implementare sunt estimate la 5,4 milioane de lei.