40% din rețeaua feroviară a Republicii Moldova este în stare critică. O spune directorul Căii Ferate din Moldova, Oleg Tofilat, potrivit căruia războiul din Ucraina determină autoritățile să ia măsuri urgente de reabilitate și modernizare a infrastructurii feroviare. Șeful CFM spune că a început reabilitarea unei părți importante a rețelelor feroviare, iar grație partenerilor externi urmează să fie procurate vagoane și locomotive noi, cele existente având termenul de exploatare depășit, notează IPN.
Potrivit șefului CFM reabilitarea infrastructurii feroviare devine o prioritate pentru Republica Moldova, războiul din Ucraina și blocarea porturilor din Marea Neagră demonstrând necesitatea dezvoltării transportului feroviar.
„Investițiile în infrastructura feroviară au fost limitate de când Republica Moldova și-a căpătat independența. 40% din rețeaua feroviară se află în stare critică și 60% se află în stare proastă. Noi nu stăm degeaba. Am reușit să începem lucrările de reabilitare a 25% din rețea, fiind vorba de sectorul Tighina – Basarabeasca – Giurgiulești. Acum lucrăm intens cu Comisia Europeană și cu băncile finanțatoare pentru a promova un proiect ambițios de reabilitare a coridorului de la Căinari cu nordul țării și astfel vom avea un întreg coridor de tranzit într-o stare bună, fără limitări de viteză”, a spus Oleg Tofilat în cadrul emisiunii „Obiectiv Comun” de la TVR Moldova.
Șeful CFM spune că întreprinderea de stat își propune să-și producă propria energie regenerabilă. De asemenea, până în 2025 ar urma să fie achiziționate 1000 de vagoane cerealiere noi.
„Este vorba de parcuri fotovoltaice, în mai multe locații din țară acolo unde se află punctele noastre de consum și de baterii de stocare a energiei, ceea ce ne va permite scăderea dependenței de energia electrică. Am avansat în discuțiile cu partenerii polonezi privind achiziția a până la 1000 de vagoane cerealiere produse în Polonia, care ar urma să fie finanțate în cadrul acordului de credit suveran între Polonia și Republica Moldova. Urmează să găsim soluții și pentru înnoirea flotei de locomotive de manevră, avem nevoie de vreo 25-30 de asemenea locomotive, pentru că locomotivele pe care le avem acum sunt de vârsta mea și nu o vor duce mult”, a mai spus directorul Căii Ferate din Moldova.
Recent a fost dat în exploatare tronsonul de cale ferată Basarabeasca- Berezino, grație căruia Republica Moldova poate exporta și importa mărfuri pe cale feroviară prin portul dunărean Izmail din Ucraina, ocolind regiunea transnistreană.