O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL I

De la ultimele alegeri locale încoace, Agenţia de presă „Info-Prim Neo” a scris, fără îndoială, cel mai mult despre activităţile noii administraţii a capitalei, comparativ cu oricare alt organ de presă. Am scris sistematic, permanent, acoperind şi cele mai diverse tematici. Am reflectat date, fapte, acţiuni, declaraţii. Spre deosebire de celelalte organe de presă care au scris despre autorităţile şi realităţile de la Chişinău, nu am avut cu desăvârşire materiale bazate pe opinii, proprii sau străine, nu am comentat în vre-un fel situaţia, deloc simplă la acest capitol. Este în tradiţia societăţilor democratice ca noile administraţii să fie lăsate să-şi facă munca în pace timp de primele 100 de zile de mandat. Noul primar general al capitalei, Dorin Chirtoacă, a împlinit 100 de zile de aflare în funcţie la 6 octombrie. Însă... procedura de constituire a institutului primarului, în calitate de autoritate executivă, a finalizat doar la 11 octombrie prin numirea viceprimarilor, după care a urmat, la 23 octombrie, repartizarea atribuţiilor între membrii echipei. Tot începând doar cu 11 octombrie, putem vorbi despre existenţa unui nou Consiliul municipal Chişinău (CMC), funcţional, în calitate de autoritate deliberativă a capitalei. Inexistenţa, de facto, de până atunci a CMC nu a putut să nu influenţeze, puternic, activitatea şi imaginea Primarului. Astfel, cu respectarea atât a literei, cît şi a spiritului tradiţiei celor 100 de zile, Agenţia Info-Prim Neo îşi propune o primă serie de analize a prestaţiei administraţiei capitalei, instalată ca rezultat al ultimelor alegeri locale. [Prima apariţie la public ca semnificaţie] Noul primar a venit la prima şedinţă operativă cu semne vizibile de noapte nedormită pe faţă. Instalat, un pic gârbovit pentru înălţimea sa, în scaunul din faţa sălii, iniţial a lăsat impresia că este străin atât acestui anturaj cu zeci de conducători şi funcţionari municipali, de diferite culori politice, experienţă şi potenţial financiar gestionat, cât şi propriului costum, care părea de o mărime ceva mai mare decât i-ar sta bine stăpânului. La un moment, s-a dovedit că ştie de ce a venit aici şi în care rol. Întrebările de precizare adresate raportorilor s-au dovedit exacte, cocrete, formulate accesibil. Şocul era, se vede, reciproc, pentru că şefa direcţiei finanţe Valentina Văzdăuţan aşa şi nu a putut prinde esenţa întrebării formulate repetat: „...şi, totuşi, câte datorii are la moment bugetul municipal, dacă luăm în calcul şi creditele”? O parte din întrebări au trezit, se pare, surâsul funcţionarilor prezenţi, dar aduceau o prizmă nouă de abordare a problemelor în această sală, prizma chişinăuianului de rând: de ce este murdar în saloanele autobuzelor şi troleibuzelor, de ce acestea opresc la distanţă mare de staţie, de ce lipsesc coşurile de gunoi, de ce curge apa la intersecţia străzilor cutare, etc... Pe parcursul celor 100 de zile viziunea chişinăuianului de rând a continuat să fie prezentă în sală, însă cu o vizibilă tendinţă de descreştere. Şi primarilor noi li se pun la dispoziţie maşini de serviciu, din mersul cărora nu toate se văd atât de detaliat. Primarii noi se învechesc în funcţie, ei sunt uşor recunoscuţi atunci când telefonează la dispeceratele municipale cu vre-o problemă şi care problemă se rezolvă deja ca pentru primar şi nu ca pentru omul de rând. [Individualitate în ramă colectivă] Deşi a ieşit din situaţie destul de bine, prima şedinţă l-a marcat, totuşi, pe noul primar. Se pare că nu şi-a revenit nici până acum. Pentru a scăpa de senzaţia că este singur în faţa funcţionarilor din sală şi a problemelor mari pe care acestea le reprezintă, ulterior şi-a plasat în spate, la masa în formă de semicerc, primarii, mulţi, ai localităţilor din componenţa municipiului. Probabil, ca să se simtă mai protejat. Pe parcurs şi-a dat seama că a făcut o gafă, dar a corectat-o prin alta, mai mare. A trecut şi el să stea la aceeaşi masă, unde nu prea este loc şi nu prea se înţelege cine şi ce rol are. O parte dintre primari au sesizat ridicolul situaţiei şi au revenit, tacit, în sală. Lucrurile par a fi deranjate nu doar la exterior. Această contrapunere a „echipei primarilor” „echipei funcţionarilor” nu este favorabilă primarilor din suburbii, pe care situaţia îi impune să menţină relaţii bune cu toţi funcţionarii şi nu doar cu prima persoană în municipiu. Mai apoi, „echipa primarilor” încropită pe principii neclare, nu îi aduce nici lui Dorin Chirtoacă sprijinul şi protecţia aşteptată. Sub aspect politic, majoritatea primarilor din suburbii îi sunt concurenţi primarului general şi aceasta este de luat în calcul. În plus, alegătorii l-au votat, în primul rând, pentru imaginea sa de personalitate distinctă, de individualitate. Imaginea contează, iar neglijarea acesteia din start comportă riscuri. [Activităţi cu finalitate] Prea multe acţiuni sesizabile, cu finalitate, în câteva zeci de zile nu pot fi cerute de la conducători de profilul primarilor de capitale. Cu atât mai mult de la unul care a activat în lipsa principalelor instrumente prevăzute de legislaţie: CMC, viceprimari, pretori, etc. Mai degrabă şi aceste acţiuni au semnificaţia simbolului. Ca de exemplu, începerea fără probleme a sezonului de încălzire la Chişinău. Declanşarea procesului de livrare a agentului termic la Chişinău, şi nu numai, este, în mod obiectiv, o problemă enormă: sistem uzat moral şi fizic până peste poate, politică tarifară inadecvată, incapacitate de plată pentru mase largi de consumatori, etc. Un primar nou are unde îşi rupe dinţii din start. Situaţia a avut şi o bombă cu efect întârziat, plasată „cu grijă” înainte de alegerile locale prin votul fracţiunilor PCRM şi PPCD din fosta componenţă a CMC. Acestea au pus în cârca bugetului local achitarea unei părţi semnificative din tariful majorat la agentul termic, ştiind foarte bine că bani nu sunt. Calculul politic a fost simplu: dacă alegerile erau câştigate de fosta coaliţie guvernamentală, puterea centrală avea să facă, de presupus, la sugestia şefului statului, un gest mărinimos prin care mijloacele ar fi fost găsite în bugetul de stat. În caz contrar, primul sezon de încălzire se pregătea să fie şi ultimul de guvernare locală a partidelor de opoziţie. Scenariu respectiv a fost declanşat, prevăzător, cu mult timp înainte. SA „Termocom” a acţionat autorităţile locale în judecată pentru neplata datoriilor. Autoritatea responsabilă la modul direct de livrarea banilor – CMC - încă nu exista şi nu se ştia când şi dacă va apare, preferând jocul de-a păpuşile politice. Dorin Chirtoacă şi-a asumat riscul transferului primelor 50 de milioane de lei, ştiind foarte clar că îşi depăşeşte competenţele. Potrivit unor informaţii făcute publice, gestul a fost sau poate mai este cercetat „sub aspect penal”. Pe de o parte, Termocom-ul acceptă banii, îi cheltuie, se pare că nu ţine cont de nişte înţelegeri verbale ca o parte din aceştia să ajungă la SA „Apă-Canal Chişinău”. Pe de altă parte, şeful Termocomul-ui, Dionisie Antocel, declară că banii sunt transferaţi ilegal. El face declaraţiile respective în aceeaşi zi şi la acelaşi post de televiziune NIT la care preşedintele Vladimir Voronin afirmă că la Chişinău vor fi alegeri anticipate din cauza incompetenţei noilor autorităţi locale. [Ac de cojoc pentru „Termocom” şi nu numai] Rolul central în acest spectacol îi revenea „Termocom”-ului care, în vechea dispută dintre administraţiile centrale şi locale din capitală, totdeauna „ţine cu ursul”. Un eventual proces de judecată ar fi ruinat în sens financiar, dar şi administrativ, dar şi politic potenţialul şi aşa rarifiat al Primarului şi Primăriei. Bătălia putea fi câştigată doar scoţând din joc actorul principal. Cît a fost singur, Chirtoacă a încercat mai multe procedee, inclusiv sugerându-i lui Antocel şi anturajului său că nu va fi păstrat în funcţie, dacă „Termocom”-ul revine sub controlul municipalităţii. Lovitura inspirată a fost, însă, aplicată împreună cu CMC, prin lansarea la modul serios a discuţiilor privind micşorarea tarifului la energia termică. O eventuală decizie în acest sens ar fi pus Termocom”-ul în situaţie extrem de dificilă şi tot „Termocom”-ului i-ar fi revenit responsabilitatea pentru eventuala compromitere a sezonului de încălzire. Cel mai degrabă că autorităţile municipale nu vor pune în aplicare acest „ac de cojoc” pentru „Termocom”, menţinând astfel şi o armă activă în disputa cu puterea centrală. Reamintim că CMC „a apărut pe lume” abia la 11 octombrie, în timp ce, la 13 octombrie, primarul Dorin Chirtoacă semna dispoziţia de începere a sezonului de încălzire, pe care „Termocom” a executat-o „la timp şi calitativ”. [Aceasta a fost una din foarte puţinele, dacă nu unica acţiune cu finalitate a noului primar de Chişinău în primele 100 de zile. Despre altele, fără finalitate dar semnificative ca intenţie şi potenţial, precum şi despre alte aspecte ale activităţii acestuia, veţi afla din episodul doi al ciclului de analize Info-Prim Neo, care va fi difuzat în zilele următoare].

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.