O elevă cu dizabilităţi severe susţine BAC-ul în condiţii egale cu alţi absolvenţi

O absolventă din Glodeni, cu mobilitate redusă şi cu deficienţe de vorbire, pe care le are după ce a suferit un accident vascular, a făcut astăzi aproape 20 de kilometri cu taxiul pentru a ajunge la centrul de bacalaureat, ca să susţină primul examen pentru ea din această sesiune.

Mama fetei a declarat pentru IPN că, ajunsă la centrul de BAC, preşedintele i-a comunicat că nu există ordin de „sus” pentru a-i crea condiţii speciale şi că tânăra va trebui să susţină examenul de rând cu alţi absolvenţi. Aceasta, în timp ce Ministerul Educaţiei a emis un comunicat de presă, în care informează că elevei i se va acorda suplimentar o oră la timpul stabilit în metodologie şi i se vor asigura condiţiile corespunzătoare pentru susţinerea examenului: spaţiu pentru scriere şi prezenţa cadrului didactic de sprijin.

„Faptul că fiica mea se mişcă şi nu a rămas acasă imobilizată este doar datoria ei, pentru că îşi doreşte acest lucru, dar motorica şi vorbirea sunt în fază de reabilitare. Nu are capacitatea de a susţine examenul în condiţii egale. Ea are nevoie de ajutor. Specialiştii care au consultat-o mi-au spus că ea are memorie şi capacitate de a învăţa, dar nu poate să-şi redea gândurile ca ceilalţi copii”, a spus mama fetei.

Directoarea liceului unde a învăţat tânăra a spus că eleva, de la 1 septembrie, a cerut permisiunea să vină la şcoală fără însoţitor. „Acest lucru asistenţii sociali trebuiau să-l ia în consideraţie. Ea a vrut să vină în colectiv ca să-şi reabiliteze actul vorbirii. Am vorbit cu medicii şi ei mi-au spus că fata se deplasează cu mult efort. Copilul acesta are un curaj extraordinar. Atâta lume vorbeşte, dar nimeni nu o ajută. Aseară ni s-a spus că o să aibă sală aparte, însoţitor. Este un copil bun la carte şi trebuie ajutată”, a spus managerul instituţiei.

Avocatului parlamentar, Tudor Lazăr, notează, într-un comunicat de presă, că reprezentantul legal al elevei a adresat o cerere Comisiei Naţionale de Examene, solicitând ca aceasta să susţină probele de examene la domiciliu. Comisia însă a refuzat, motivând că eleva nu este imobilizată. Ombudsmanul a recomandat ministrului educaţiei să repună imediat în drepturi eleva, dar şi alţi candidaţi care se află în situaţii similare, prin crearea comisiilor  de examene pentru susţinerea probelor la domiciliu, deoarece drepturile constituţionale ale persoanelor cu dizabilităţi trebuie asigurate, garantate şi respectate, iar statul trebuie să depună eforturi consecvente pentru a asigura toate condiţiile necesare integrării sociale a persoanelor cu dizabilităţi, prin crearea condiţiilor adaptate la situaţia acestor persoane, inclusiv în învăţământ.

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.