Administraţia de Stat a Aviaţiei Civile (ASAC) evită să comunice cauza preliminară a producerii accidentului aviatic de vineri seara, 11 aprilie, de pe teritoriul Aeroportului Internaţional Chişinău. Directorul interimar al ASAC, Iurie Zidu, a anunţat sâmbătă, 12 aprilie, într-o conferinţă de presă că a fost creată o comisie de stat care anchetează accidentul. Rezultatele urmează a fi anunţate cel devreme într-o săptămână. Potrivit lui Iurie Zidu, aeronava cargo AN-32 a decolat de pe Aeroportul Internaţional Chişinău la ora 22.02 şi urma să ajungă în Sudan, cu o escală programată în Antalya. În momentul decolării, dispecerul nu vizualiza nava pe radar şi a cerut echipajului, conform instrucţiunilor, să se întoarcă pentru a lichida defecţiunea. În condiţii de vizibilitate normală, echipajul şi-a asumat responsabilitatea să aterizeze avionul fără a fi ghidat de dispecer. La ora 22.15, în momentul impactului cu solul, aeronava a luat foc. Avionul s-a oprit în perimetrul dintre pistă şi gard, la 100 m de pistă. Faptul că aeronava nu a fost identificată de radar nu a putut duce la prăbuşire, a precizat Iurie Zidu. Astfel de cazuri se întâmplă de până la patru ori pe an la Aeroportul Chişinău. Nava aparţinea companiei „Kata Air Trans” din Sudan. Avionul transporta la bord două tone de ulei pentru avioane şi 4 tehnicieni. Echipajul era format din alte 4 persoane. Nici una dintre cele 8 persoane, dintre care 4 cetăţeni moldoveni şi 4 ucraineni, nu a supravieţuit. Până la acest moment au fost recuperate cadavrele carbonizate a 7 dintre victime. Ultimul cadavru se află încă sub rămăşiţele avionului, a comunicat directorul interimar al ASAC. Potrivit datelor oferite de ASAC, la bordul avionului erau cetăţenii R. Moldova Burghilă, Dmitrişin, Crasilnicov şi Voloşciuc şi cetăţenii Ucrainei Moisenko, Vdovenko şi Tihonov. Şeful Serviciului protecţie civilă şi situaţii excepţionale, Mihail Harabagiu, a declarat că serviciile speciale au reacţionat prompt, dar salvarea echipajului de la bord a fost imposibilă. Un cadavrul a fost găsit la o distanţă de 100 m de la gard, iar altul a fost aruncat la 125 m, a menţionat Harabagiu. Potrivit directorului Aeroportului Internaţional Chişinău, Roman Podcorâto, deşi este un caz unic în istoria aeroportului, administraţia era pregătită pentru astfel de situaţii excepţionale. În decurs de 3 minute, 2 maşini anti-incendiare, cu un volum total de 16 mii litri de apă, au ajuns la locul accidentului. Incendiul nu a putut fi, însă, stins de îndată, având în vedere construcţia aeronavei. Aeroportul a fost închis numai pentru 1-1,5 ore, după care şi-a reluat activitatea, a comunicat Podcorâto. Ancheta pe marginea accidentului aviatic se desfăşoară, conform procedurii, de statul pe teritoriu căreia a avut loc. Comisia are dreptul să invite reprezentanţi ai statelor implicate. Duminică dimineaţă vor sosi de la Moscova experţi ai Comisiei Aeronautice Interstatale, a cărei membru este ASAC, a comunicat directorul interimar al ASAC. Potrivit lui Iurie Zidu, au fost deja găsite cutiile negre ale aeronavei. Acestea vor fi extrase şi cercetate în comun cu angajaţii procuraturii. În paralel, vor fi verificate toate actele aeronavei şi ale echipajului. Ancheta nu are drept scop să identifice vinovatul, ci să prevină pe viitor astfel de accidente, a menţionat sursa citată. În cadrul unei şedinţe care a avut loc în dimineaţa zilei la Guvern, autorităţile au decis să ofere ajutor material familiilor victimelor catastrofei. Rudelor membrilor echipajului din Ucraina li se va asigura accesul pe teritoriul R. Moldova, indiferent dacă posedă sau nu paşapoarte. Aceştia vor fi cazaţi la hotel, iar ulterior li se va oferi ajutor pentru transportarea trupurilor neînsufleţite şi pentru înmormântare.