Numărul ÎMM se va dubla până în 2020
Către anul 2020, la 1000 de locuitori vor reveni 25 de întreprinderi mici şi mijlocii (ÎMM), faţă de 12,8 în prezent. Acest lucru este prevăzut de Strategia de dezvoltare a sectorului ÎMM pentru anii 2012-2020, aprobată de Guvern. Moldova a înregistrat în ultimii ani tendinţe pozitive în dezvoltarea acestui sector. Potrivit viceministrului economiei, Octavian Calmâc, ÎMM au devenit mai profitabile, au apărut mai multe în companii producătoare care îşi orientează producţia la export, creşte numărul companiilor care activează în mediul rural, transmite Info-Prim Neo.
Având în vedere că ÎMM reprezintă 97% din totalul companiilor din Republica Moldova, este evidentă necesitatea susţinerii acestora prin crearea de condiţii juridice şi economice stabile, propice activităţii de întreprinzător, a spus Octavian Calmâc. Strategia de dezvoltare a sectorului ÎMM pentru anii 2012-2020 se concentrează pe mai multe direcţii, principalele fiind ajustarea cadrului reglementărilor de stat la necesităţile ÎMM, îmbunătăţirea accesului acestora la finanţare, dezvoltarea capitalului uman prin promovarea competenţelor şi culturii antreprenoriale. Va fi încurajată implementarea inovaţiilor şi sporirea pe această cale a competitivităţii produselor şi serviciilor prestate de ÎMM şi dezvoltarea parteneriatelor de afaceri. Direcţiile sunt armonizate cu politicile UE pentru acest sector, care prevăd o creştere economică inteligentă, sustenabilă şi incluzivă pentru ÎMM.
„Implementarea strategiei va permite nu doar majorarea numărului ÎMM şi diversificarea genurilor lor de activitate, dar şi creşterea procentului de angajaţi – de la 55% din totalul persoanelor apte de muncă, în prezent, la 65%, în 2020. Ponderea acestui sector în formarea PIB va creşte de la 28% la 38 %”, a precizat Calmâc.
Guvernul a aprobat şi Planul de acţiuni privind implementarea strategiei. Printre acţiuni se înscriu reducerea barierelor administrative şi a costurilor administrative pentru ÎMM, dezvoltarea sistemului de garantare, facilitarea accesului ÎMM la achiziţiile publice, crearea sistemului informaţional şi consultativ pentru sector şi asigurarea dezvoltării infrastructurii de suport pentru ÎMM în regiuni. Costul estimativ al acţiunilor preconizate în anii 2012 -2014 pentru susţinerea ÎMM constituie 362 mln lei, dintre care 47% sunt neacoperite. Costul total de implementare a strategiei este de 941,4 mln lei.
În Republica Moldova sunt înregistrate 45,6 mii de ÎMM, peste 41% activează în comerţ, 16% – în tranzacţii imobiliare, închirieri şi alte activităţi de genul acesta, 10% – în industria prelucrătoare. În transport şi comunicaţii activează 6,8% din ÎMM, în construcţii – 5,6%, în agricultură, vânat şi silvicultură – 5,1%, în industria de hoteluri şi restaurante – 3,1%. Restul se specializează în activităţi financiare, industria extractivă, în domeniul energetic şi în alte domenii.