Numărul de microbuze care transportă pasageri pe rutele din capitală – este vorba de 1100 de unităţi, ar putea să rămână constant, pentru că autorităţile nu par a fi dispuse să accepte schimbarea mijloacelor de transport reutilate, scoase din trafic, cu maşini la mâna a doua, destinate transportului de pasageri, a declarat pentru Info-Prim Neo, preşedintele Asociaţiei Transportatorilor Privaţi, Ion Mămăligă. Mămăligă se arată nedumerit de insistenţele autorităţilor centrale de a interzice microbuzele reutilate în activitatea de transport a pasagerilor. Potrivit sursei citate, microbuzele de tip Mercedes, alese de majoritatea transportatorilor privaţi, sunt fabricate cu destinaţie generală, prezentând capacităţi tehnice pentru orice tip de utilizare, putând fi reutilate după necesităţile cumpărătorilor. Spunând că microbuzele reutilate sunt periculoase, autorităţile „se ascund după deget”, consideră liderul transportatorilor privaţi. Unul dintre motive, potrivi sursei citate, este că sunt lobate interese ale unor actori ai pieţei care doresc să comercializeze în ţară microbuze produse în Ucraina şi China. [Transportatorii se tem să rişte] Ion Mămăligă spune că greşeala transportatorilor privaţi a fost că atunci când s-a început importul în ţară a microbuzelor pentru transportul de călători, proprietarii le-au devamat, indicând în actele vamale destinaţia - transport de mărfuri. Transportatorii au procedat în acest fel pentru că atunci autorităţile percepeau taxe simbolice pentru această categorie de autovehicule, pentru a stimula importurile necesare dezvoltării activităţilor de transport a mărfurilor. Astăzi transportatorii ar fi dispuşi să achite şi taxe mai mari pentru devamarea microbuzelor destinate transportului de călători doar că se tem să rişte, din cauza zvonurilor precum că autorităţile pregătesc un proiect prin care să interzică şi microbuzele introduse în ţară în aşa fel, invocând că au puţine locuri. Se zvoneşte că vor fi permise doar microbuze ale producătorilor chinezi sau ucraineni, care în ultimul timp au apărut pe piaţă şi care au un număr mai mare de locuri. Între timp însă, rămân necunoscute planurile autorităţilor locale din Chişinău privind optimizarea transportului public. Administraţia publică locală se arăta în ultimul timp îngrijorată de faptul că reducerea la 1 ianuarie curent a numărului de microbuze cu 500 de unităţi ar pune în pericol buna desfăşurare a transportului public. Ion Mămăligă consideră că, în condiţiile în care la trafic sunt doar 1100 de microbuze, unele rute ar putea fi comasate, pentru optimizarea circulaţiei. Deja călătorii sunt nemulţumiţi de faptul că microbuzele nu mai circulă atât de des pe traseele obişnuite. [Primăria tace] Autorităţile locale tac, deşi au promis de la începutul anului să dea un verdict în ceea ce priveşte iniţiativa primarului general al capitalei, Dorin Chirtoacă, cu privire la repunerea în circulaţie a microbuzelor pe bulevardul Ştefan cel Mare şi Sfânt şi pe străzile principale ale oraşului. Unica decizie a municipalităţii în privinţa microbuzelor a fost extinderea termenului de exploatare a unităţilor de transport care au depăşit termenul de 15 ani. Decizia vizează doar microbuzele care deja sunt implicate în transportul de pasageri şi care vor trece cu succes revizia tehnică. Din momentul interzicerii în august trecut de către Guvern a prestării serviciilor de transport public cu microbuze reutilate, au fost scoase treptat din circulaţie cca 900 de unităţi numai în municipiul Chişinău. Proprietarii de microbuze au protestat în nenumărate rânduri. Puterea centrală a rămas, însă, la decizia iniţială. Cum bine este ştiut, bugetul local este auster şi nu prevede în anul curent procurări de autobuze şi troleibuze. Ultimele procurări au fost efectuate de ex-primarul Vasile Ursu, care se înţelegea mai bine cu autorităţile centrale. În anul 2005 şi 2006 s-a reuşit procurarea a 10 troleibuze ucrainene la preţul de140 mii USD bucata şi a 20 de autobuze de marcă germană MAN, estimate în total la 50 mln lei. De asemenea, au existat câteva încercări de asamblare cu caroserii noi a troleibuzelor vechi - metodă considerată mai puţin costisitoare decât procurarea unităţilor de transport noi. Transportatorii municipali au estimat anterior că ar avea nevoie de cca 230 unităţi noi de transport în comun, astfel încât numărul total al transportului funcţional din capitală să se ridice la 350 de troleibuze şi 250 de autobuze. La moment pe rutele municipiului Chişinău circulă 270 de troleibuze şi 108 autobuze - prea puţine pentru a asigura transportul călătorilor în regim normal. De asemenea, de multe ori s-a declarat, dar mai puţin s-a făcut în privinţa modificării unor itinerare pentru optimizarea rutelor. [Strategia de dezvoltare a transportului public se prăfuieşte] Până în prezent autorităţile locale nu au pus în aplicare Strategia de dezvoltare a transportului public, aprobată încă în iunie 2006, care are drept obiectiv principal atragerea investiţiilor private în transportul public, dezvoltarea concurenţei şi competitivităţii. Strategia de dezvoltare a transportului public în municipiul Chişinău include măsuri de îmbunătăţire a managementului transportului public, recomandări privind elaborarea metodologiei de calcul şi reglementare a tarifelor în transport, elaborarea metodologiei de subvenţionare a operatorilor de transport, a politicii protecţiei sociale şi a unui model eficient de colectare a plăţilor pentru călătoria în transportul public de călători. Planul de acţiuni al Strategiei prevede valorificarea a circa 3,4 mlrd lei, până în anul 2010, pentru dezvoltarea reţelelor stradale şi structurilor de transport, inclusiv construcţia obiectelor artificiale (viaduct, poduri, străzi magistrale), precum şi construcţia liniilor de troleibuz.