Banc de la un politician moldovean: „Un bărbat a ajuns la o răscruce cu trei indicatoare: „Dacă mergi înainte, o iei la bot”, „La dreapta - o iei la bot”, „La stânga - o iei la bot”. Cum se frământa omul încotro s-o apuce, aude o voce de sus: „Hotărăște-te mai repede, că o iei la bot pe loc!”
---
Rezultatele finale ale alegrilor parlamentare din 24 februarie 2019 arată trei câștigători mari și unul mai mic. Dintre cei trei „mari”, mai mare pare să fie Partidul Democrat din Moldova, cu 30 de mandate, deși are cu 5 mandate mai puțin decât Partidul Socialiștilor din Republica Moldova (35). La această concluzie se poate ajunge, dacă analizăm comportamentul post-electoral al „greilor”: anume PDM și nu PSRM și-a adjudecat inițiativa de formare a viitoarei coaliții de guvernământ. Iar blocul electoral ACUM PAS DA vrea să lase impresia că în general nu este interesat de niciun scenariu post-electoral în sensul accederii la putere.
De ce se comportă așa „greii”? La această întrebare există răspunsuri făcute deja publice de către actorii politici respectivi, dar și altele, care pot fi deduse.
Explicații anunțate
PDM își justifică activismul post-electoral prin grija „pentru stabilitate”, pentru posibilitatea de a continua cât mai repede proiectele „pentru oameni” și „pentru Moldova”, lăsând să se înțeleagă că cei care nu împărtășesc această poziție sunt sau pot fi judecați pentru că ar fi împotriva stabilității, oamenilor și Moldovei. Dar PDM lasă fără atenție declarațiile celorlalți doi „grei” privind eventuale fraude care ar fi putut modifica rezultatele alegerilor, precum și dreptul legal al acestora la verificarea suspiciunilor existente în termene prevăzute de lege care încă nu au expirat.
PSRM își explică pauza luată pentru anunțarea poziției doar după confirmarea mandatelor de către Curtea Constituțională prin dorința de a clarifica lucrurile privind legalitatea alegerilor în mai multe circumscripții. De asemenea, PSRM vorbește despre o numărătoare paralelă a voturilor pe care o efectuează și care, în opinia formațiunii, „va oferi o notă întreg procesului electoral”. Dar socialiștii evită să spună ce se mai poate de făcut după ce vor fi încheiate procedurile interne de validare, cu efecte previzibile, dar și după ce observatorii externi „au validat” alegerile confirmând prin rapoarte și declarații caracterul lor democratic?
Blocul ACUM anunță că nu va face coaliții cu nimeni, pentru că „nu poate să-și trădeze principiile și electoratul”, pentru că ceilalți doi grei „sunt hoți” și „hoții să facă între ei coaliții”, evitând să ne spună de ce și până când lasă țara și omul „pe mâna hoților”?. Și Blocul ACUM și-a rezervat dreptul la pauză până la finalizarea propriei anchete, „cu implicarea experților naționali și internaționali” care, în opinia sa, urmează să demonstreze că „alegerile au fost fraudate”.
Baza electorală – sursa voinței și capacității greilor
Dar foștii concurenți electorali au și motive mai puțin declarate pentru comportamentul post-electoral abordat. Principalul dintre ele ține de marja de acțiune pe care le-o impune, fiecăruia în parte și tuturor împreună, baza lor electorală. Mai exact, cu cât mai consolidată este baza electorală, cu atât mai calm și sigur pe sine se simte partidul care a acces în Parlament în raport cu scenariile post-electoral pe care urmează să meargă.
În context, să precizăm că pe moment numărul scenariilor post-electorale posibile s-a micșorat până la trei, comparativ cu cele vehiculate până acum: 1) PDM + PSRM; 2) PDM + Partidul „Șor” + deputați independenți + deputați transfugi. 3) Alegeri anticipate.
Astfel, la această etapă de pregătiri pentru constituirea alianțelor guvernamentale, foarte multe depind de voința politică și capacitățile de tot felul de care dispun PDM, PSRM și ACUM, dar încă și mai multe depind de voința politică (simpatiile și antipatiile), precum și de capacitățile (de organizare, de convingere, de rezistență, de fidelitate etc.) ale bazelor lor electorale.
PDM: Explicații nedeclarate și scenarii posibile
PDM are voință și capacitate proprii, poate, de multe ori mai mari decât, poate, ambii posibili parteneri-oponenți din viitorul Parlament, luați împreună. A demonstrat-o nu doar începând cu 2016, când a preluat guvernarea și toate instituțiile statului, practic, de unul singur, ci și începând cu prima și terminând cu ultima coaliție de guvernământ din care a făcut parte și din care a supraviețuit doar el. Nu ne referim aici la o parte din metodele prin care s-a produs dispariția tuturor foștilor parteneri de guvernare, ci doar la efectele lor. Datorită voinței și capacității proprii, în actualele alegeri PDM a făcut un salt pe de-a dreptul uriaș, de la un nivel extrem de jos de legitimitate a guvernării, formațiunii și a liderului acesteia, la unul înalt, sub formă de aproape o treime de voturi de încredere a alegătorilor, acordate formațiunii pe circumscripția națională și reprezentanților săi în circumscripțiile uninominale.
În același timp, se poate afirma că mega-resursele și mega-voința pe care le-a utilizat PDM în actuala campanie electorală, dar și înaintea ei, s-au soldat cu rezultate disproporționat de mici, deși aproximativ egale cu cele ale principalilor săi concurenți care au fost mult mai limitați în resurse, voință și capacități. În acest sens a devenit virală întrebarea „sacramentală” adresată unui reprezentant al PDM de către unul din reprezentanții Blocului ACUM, în cadrul unei dezbateri televizate: „Asta-i tot ce ați putut voi, Vlad?” Explicația de bază a acestei disproporții ține de volumul și calitatea bazei electorale pe care a reușit PDM să și-o formeze, este adevărat, într-o perioadă foarte scurtă de timp avută la dispoziție. Aceasta pentru că formațiunea și-a constituit-o, practic, din nou, pe teren ocupat în mare parte de alți concurenți electorali, în principal, PSRM și Partidul „Șor”. Din motive obiective și subiective, PDM s-a văzut nevoit să abandoneze bazinul electoral pro-european și să intre în competiție cu alte partide pentru aceleași idei gen „pro-Moldova”, „pro-neutralitate” și „pro-multivectorialitate”. În consecință, PDM a reușit să se impună suficient de mult pe teren străin, dar aceasta înseamnă că și o bună parte dintre votanți sunt și ei „străini”, încă nesiguri, existând riscul să-i piardă, dacă va fi lipsit de capacitățile și resursele de care a dispus până acum și le-a folosit, inclusiv, în scopul constituirii unei baze electorale suficient de mari, dar „din strânsură”, de conjunctură.
Ținând cont de această stare de lucruri, PDM se vede nevoit să forțeze lucrurile ca să revină cât mai repede la situația care i-a permis să gestioneze toate resursele statului, inclusiv în scopul consolidării propriei baze electorale. Mulți din votanții săi de astăzi sunt capabili să voteze pentru oricine altul care le poate oferi aceleași lucruri ca și PDM până acum: „drumuri mai bune”, „pensii mai bune”, „salarii mai bune”, „indemnizații de Paști” etc. De aici putem deduce că PDM va merge, în anumite condiții avantajoase pentru el, pe scenariul nr.1 „PDM + PSRM”, dar cel mai degrabă pe scenariul nr.2 „PDM + Partidul „Șor” + deputați independenți + deputați transfugi”, chit că știe deja cum se face aceasta. Tot ceea ce contează acum pentru PDM este nu cum, ci viteza cu care va ajunge la guvernare.
După toate semnele de „atenție” cu care a tratat în mod constant în ultimii ani Blocul ACUM și componentele acestuia, PDM nu i-a în calcul în niciun fel o coaliție de guvernământ cu Blocul, iar invitația la negocieri nu este altceva decât intenția, corectă din punct de vedere al tehnologiilor și imaginii politice, de a trece această etapă în calea spre guvernare cât mai repede. Se poate presupune că democrații nu iau în calcul nici scenariul alegerilor anticipate, în principal pentru că este cea mai lungă cale de a ajunge la putere, iar aceasta înseamnă erodarea puternică a bazinului electoral, cu rezultate imprevizibile sau chiar nefaste în cazul anticipatelor. Foarte tranșant a exprimat această idee președintele de onoare al PDM, Dumitru Diacov: „Noi niciodată nu vom accepta alegeri anticipate”. Mai degrabă, sesizarea cu care PDM s-a adresat Curții Constituționale privind posibilitatea ca actualul Guvern să gestioneze treburile în cazul unui vacuum de putere, prevede anume scenariul anticipatelor, cu riscuri minimalizate pentru formațiune, în primul rând, sub aspectul neadmiterii diminuării bazinului electoral.
PSRM: Explicații nedeclarate și scenarii posibile
PSRM-ul îi convine pauza pe care și-a luat-o din mai multe motive. Formațiunea este conștientă că de una singură deja nu va mai putea ajunge la guvernare, deși a mizat mult pe această variantă a rezultatelor alegerilor și chiar a făcut din aceasta un angajament important cu care și-a atras sau și-a menținut susținătorii. De asemenea, este conștientă că, în condițiile actuale, va ajunge la guvernare doar dacă de aceasta va avea nevoie PDM, care a rămas cu pâinea și cuțitul și după alegeri, și doar în conformitate cu scenariul nr.2 „PDM + PSRM”. S-ar putea ca PSRM să se simtă mai confortabil în afara guvernării decât în parteneriat cu PDM. Dar, s-ar putea ca PDM să vină cu „o astfel de propunere, pe care PSRM să nu o poată respinge”. Variantele de argumente de convingere în acest sens au umplut spațiul public de până acum. În orice caz, pe moment, socialiștilor le este mai convenabilă pauza decât inițiativa și chiar decât reacția la inițiativele altora privind scenariile de coaliții post-electorale.
Concluzia este valabilă și dacă ne raportăm la voința și capacitatea bazei electorale a PSRM. Spre deosebire de cea a PDM, baza socialiștilor este una mai consolidată, mai rezistentă, mai fidelă, mai puțin conjuncturală decât a democraților. În consecință, este una care îi permite PSRM să mențină pauza și să nu se sperie nici de scenariul anticipatelor. Aceasta pentru că PSRM și-a constituit bazinul electoral pe principii conservatoare durabile, chiar dacă acestea nu au nimic în comun cu ideea socialistă: religie, familie, identitate, limbă, statalitate, credința într-un lider puternic, anumită orientare geopolitică, neutralitate militară în care încap și fobiile sovietice în raport cu NATO, nostalgii după vremurile apuse și altele de același rang și aceeași temeinicie.
În cazul anticipatelor, această bază electorală va fi supusă pericolului erodării într-o măsură nesemnificativă, dacă, eventual, până atunci nu apare un alt partid capabil să preia amalgamul acesta conservator cu tot cu oamenii care îl împărtășesc, așa cum PSRM a preluat și ideile, și oamenii care au susținut Partidul Comuniștilor la vremea sa. Dar s-ar putea ca alegerile anticipate să le și priască socialiștilor, în condițiile erodării electoratului PDM, precum și în condițiile diminuării bazei electorale a unui concurent care i-a făcut PSRM mult sânge rău și i-a preluat multe voturi – Partidul Politic „Șor”. Iar aceasta se poate întâmpla, dacă justiția moldovenească va fi obligată, totuși, din interior sau din exterior, să ducă la un anumit sfârșit dosarul/dosarele tergiversat(e) în care este implicat liderul partidului, Ilan Șor, condamnat de prima instanță la șapte ani și jumătate de închisoare, pentru implicare în ceea ce este cunoscut în Moldova și în lume drept „jaful miliardului” din sistemul bancar al Republicii Moldova. În cazul alegerilor anticipate, Ilan Șor va sta sub semnul presiunii, din interior sau din exterior, asupra imunității parlamentare pe care o va obține în eventualitatea validării rezultatelor alegerilor de către Curtea Constituțională.
Deci, PSRM poate merge pe primul scenariu și cel de al treilea, ambele variante sunt cele pe care i le permite propriul electorat.
ACUM: Explicații nedeclarate și scenarii posibile
Blocul ACUM are voință politică asemănătoare celorlalți doi grei, în sensul consecvenței cu care vrea să atingă anumite scopuri politice, dar capacități și resurse mult mai mici ca volum. Până acum, ACUM a lăsat, uneori, impresia că acționează „netehnologic”, la întâmplare și aceeași impresie o creează și acum, când nici nu se include în discuțiile privind accederea la guvernare, prin intermediul căreia să-și poată îndeplini angajamentele asumate în cadrul campaniei electorale, dar nici nu este foarte convingător când spune cu ce se va ocupa în opoziția din Parlament. „Vom face legi care să scoată țara și instituțiile din captivitate, cine va vrea le va susține, cine nu - nu”, spun reprezentanții Blocului, de parcă nu au trăit până acum în aceeași țară și nu ar cunoaște că aproape nicio lege elaborată de nicio opoziție nu a trecut până acum de nicio guvernare, nemaivorbind de legi care ar prezenta pericol mare și real pentru guvernare. S-ar putea spune, așa cum spun și oponenții lor politici, că avem în față niște politicieni începători, naivi, însă trebuie să recunoaștem că acești „naivi” au susținerea a aproape o treime din electorat. Aceiași „naivi” au avut în alegerile prezidențiale din 2016 o pondere de aproape jumătate din electoratul țării și mai mult de jumătate din electoratul capitalei în alegerile anulate din 2018.
Poate tocmai cazul Blocului ACUM ilustrează cel mai relevant teza, potrivit căreia actorul politic joacă în măsura în care îi permite sau chiar îl obligă propriul electorat. Iar electoratul Blocului ACUM lasă impresia de unul consolidat, cult, conștient, fidel, dar și principial, care sunt elemente ale unei culturi politice înalte. Orice ar spune oponenții politici, faptul că ACUM a câștigat majoritatea mandatelor din circumscripțiile din capitală și din diasporă, în pofida tuturor impedimentelor și presiunilor la care a fost supus, vorbește anume despre aceasta.
Acestui electorat Blocul ACUM i-a promis solemn că nu va face coaliții cu PDM, PSRM și Partidul „Șor” și va trebui să-și onoreze angajamentul, oricât de tentante ar putea fi alte variante de conjunctură, inclusiv varianta „coaliției situative” cu PSRM.
Oficial, ACUM încă nu s-a pronunțat pe marginea scenariului privind alegerile anticipate. Ba chiar unul din copreședinții Blocului a declarat recent că anticipatele sunt „un scenariu al lui Plahotniuc” (Vlad Plahotniuc, președintele PDM – n.a.) Dar, se pare că Blocul, totuși, ia în calcul și această variantă, dacă mizează în serios pe acea „proprie anchetă cu participarea experților naționali și internaționali” care urmează să demonstreze că „alegerile au fost fraudate”. Dacă nu își va dezamăgi electoratul, ACUM ar putea să accepte anticipatele fără prea mari riscuri pentru imagine și viitoarele rezultate. Ba, poate, dacă electoratul va fi convins că anticipatele sunt unica șansă „de a scoate țara din captivitate”, s-ar putea ca acesta să ceară anticipatele. Istoria nu se repetă foarte des, dar, în 2009, Partidul Comuniștilor, care a deținut guvernarea timp de opt ani până atunci, a fost debarcat de la putere în cadrul unor alegeri anticipate. În același timp, a existat și cazul Blocului „Moldova Democrată”, care, după ce a fost mai mulți ani pivotul opoziției moldovenești, a dispărut de pe arena politică în urma altor alegeri anticipate.
În consecință, scenariile posibile pentru electoratul Blocului ACUM sunt două: opoziție parlamentară și/sau alegeri anticipate. Poate că Blocul va fi pus în situația să aleagă între opțiunile electoratului său și sugestiile unor parteneri de dezvoltare care au îndemnat recent „liderii Republicii Moldova să inițieze rapid formarea unui guvern care să respecte voința alegătorilor moldoveni și să servească poporului prin combaterea corupției, promovarea reformelor judiciare și asigurarea progresului democratic al Republicii Moldova”. Dar poate că nu va trebui să aleagă...
ELECTORATUL: Explicații nedeclarate și scenarii posibile
Electoratul moldovenesc a votat pe 24 februarie așa cum a votat: a împărțit sprijinul său în trei părți aproape egale. Dar electoratul a votat nu doar pentru cineva, dar și împotriva cuiva, de multe ori mai mult împotrivă decât pentru. În sensul acesta, electoratul moldovenesc este unul mai puțin conciliant decât cel din țările europene, de exemplu. Nu vorbim acum dacă acesta este meritul sau vina clasei politice din Moldova, în particular ale partidelor care au câștigat alegerile parlamentare trecute. Dar s-ar putea să trebuiască să ne întrebăm dacă, așa puțin conciliant cum este, electoratul ar aproba constituirea coalițiilor între oponenți/dușmanii de neîmpăcat până acum sau, mai degrabă, ar fi pentru declanșarea alegerilor anticipate? Cine poate descifra mai clar la etapa actuală voința adevărată a electoratului moldovenesc?
Valeriu Vasilică, IPN
P.S. În „bancul de la politician” nu figurează încă o cale posibilă, întoarcerea înapoi, în cazul nostru - la alegeri anticipate. Poate „vocea de sus”, în cazul nostru a electoratului, mai trebuie ascultată o dată?
V.V.
Valeriu Vasilică
Vezi și:
- Cârdășie 2: Tiraspolul nu are cum să accepte condițiile UE-RM. Analiză-predicție de Valeriu Vasilică
- De care parte a cortinei se va afla Moldova după noua împărțire a lumii? Analiză de Valeriu Vasilică
- Participarea transnistrenilor în alegeri: între beneficiu și pericol. Analiză de Valeriu Vasilică
- Cârdășia Moscovei și a Tiraspolului va continua „până la sfârșit”. Analiză de Valeriu Vasilică
- Valentin Constantinov: Pe dictatori îi interesează doar puterea personală. Interviu IPN
- Yoshihiro Katayama: Programele japoneze de asistență s-au extins în toate domeniile vieții societății moldovenești. Interviu IPN
- Beneficiile și riscurile reluării exporturilor de fructe în Rusia. Analiză de Valeriu Vasilică
- Opriți războiul!… și filmele despre război. Consemnări de Valeriu Vasilică
- Benedetto Della Vedova: Pornim de la relațiile excelente pentru a crea spații noi pentru apropiere
- După Rusia, și o parte din Moldova bate în SUA sau Patria se vinde doar ieftin! Analiză de Valeriu Vasilică
- Hârtia de turnesol a dosarului deputaților transfugi. Analiză de Valeriu Vasilică
- Asociația, venită de pe Lună, a Judecătorilor din Republica Moldova. Analiză de Valeriu Vasilică
- Virusul sau Cel de-al Doilea Om este ucigaș? Analiză de Valeriu Vasilică
- Valeria Biagiotti: Vă invit să deveniți agenţii schimbării, fiecare să înceapă de la sine
- Natalia Gavrilița: E crucial să construim țara cu o majoritate stabilă, integră și bine intenționată. Interviu IPN
- Ruth Huber: Noua Strategie de cooperare internațională a Elveției confirmă că Moldova rămâne o țară prioritară. Interviu IPN
- „Guvernarea”- Opoziția, scor 1:1. Prelungiri sau lovituri de departajare? Analiza IPN
- Mihai Murguleț: Reformarea justiției depinde de voința politică. Interviu IPN
- Desiree Jongsma: Examinăm și implicațiile mai larg COVID-19 pentru copii și femei. Interviu IPN
- Mihail Cotorobai: „Coronavirusul nu poate să anuleze drepturile omului”. Interviu IPN
- Peter Michalko: „Cuvântul-cheie în noile politici ale UE este „împreună”. Interviu IPN
- Premierului Ion Chicu îi cedează nervii?
- Fisura salvatoare a PDM. Analiză IPN
- Ion Chicu: Avem o societate care s-a dezamăgit în instituțiile și viitorul acestui stat
- Pavel Filip: Republica Moldova este totuși pe un drum de evoluție
- Maia Sandu: O viață mai bună înseamnă libertate și regim care respectă drepturile omului
- Andrei Năstase: PPPDA a militat și a insistat pe unitatea forțelor proeuropene
- Daniel Ioniță: Acolo unde sunt mai mulți români, există și o mică Românie... Interviu IPN
- Ion Manole: Vom insista ca dialogul politic să conțină garanții reale pentru respectarea drepturilor omului în Transnistria
- Valeria Biagiotti: Există lucruri care fac relațiile moldo-italiene mai speciale... Interviu IPN
- Inițiativa sau Moțiunea? Motivele și efectele lor. Analiză IPN
- PSRM-ACUM: Condamnați la colaborare și la distrugere... Analiză IPN
- Angela Ganninger: Și nu este adevărat că înainte lucrurile au stat mai bine... Interviu IPN
- Nicu Popescu: Cu partenerii de dezvoltare avem un „târg” decalat în timp. Interviu IPN
- Felicitări pentru „holding”. Întrebări pentru Maia Sandu. Analiza IPN
- Ce au spus si ce au vrut să spună deputații în ultima sesiune? Analiză IPN
- De ce a plecat Vlad Plahotniuc? Va reveni? Analiză IPN
- De cine se teme Ilan Șor? Analiză IPN
- Bartlomiej Zdaniuk: Ceea ce ne leagă vine din dorința comună de a fi liberi. Interviu IPN
- Coaliția de guvernare: comunicare deficitară, fumigene și opacitate. Analiză IPN
- Kalman Mizsei: Linia de demarcare între putere și opoziție se trage pe interpretarea calității democrației
- Zdeněk Krejčí : Oamenii din țările mici nu-și pot permite luxul să se certe între ei în chestiuni de bază. Interviu IPN
- O fază mai bună a relațiilor moldo-ruse: mit, realitate sau deja-vu? Analiză IPN
- Vadim Bacinschi: „Suntem o seminție bântuită de atâtea controverse, himere și erori...”. Interviu IPN
- Repoziționarea PDM – corectă, forțată și nesinceră. Analiză IPN
- Integrarea europeană și consensul în Constituție, analiză IPN
- Daniel Ioniță: Susținerea Republicii Moldova este un obiectiv împărtășit la nivelul întregii societăți românești. Interviu IPN
- Moldova, țară căreia nu i se întinde mâna? Analiză IPN
- Reforma nu are susținere, Revoluția se amână. Analiză IPN
- Apoi a venit pădurarul și i-a alungat pe toți sau De ce nu a mers? Analiză IPN
- Opoziția a mușcat nada. Cine a pus-o? Cine se va prinde? Analiză IPN
- Sabine Krause: Un manual ce-i ajută pe germani să înțeleagă mai bine Moldova, pe care o îndrăgește oricine vine aici. Interviu IPN
- Valeria Biagiotti: Moldovenii sunt bine integrați și apreciați de populația italiană. Interviu IPN
- Andrian Candu, recidivă simptomatică? Analiză IPN
- Bartlomiej Zdaniuk: Visul meu este să creăm o legătură puternică între oamenii de aici și din Polonia. Interviu IPN
- De la Unire a lipsit „producătorul”, dar a fost prezent „produsul” său. Notițe subiective
- Guvernarea se repetă și opoziția întârzie. Analiză IPN
- „Curățare de grajduri” și de speranțe la Chișinău. Analiză IPN
- Peter Michalko: În 2017 au apărut elemente noi în relația UE-RM. Interviu IPN
- Parlamentarele 2018, balaur cu trei capete condamnate să se înghită reciproc. Analiză IPN
- Ce au în comun șoferii, politicienii și butoanele pentru arme de distrugere în masă? Analiză IPN
- Pentru ce a putut merge Plahotniuc la Erdogan? Analiză IPN
- Sistemul mixt: Înger sau Demon pogorât peste Moldova? Analiză IPN
- Planurile B ale schimbării sistemului electoral. Analiză IPN
- Merab Antadze: Calea europeană de dezvoltare este cea mai corectă pentru Moldova și Georgia, interviu IPN
- Deficit de comunicare şi de consens în „uninominalul-mixt”. Analiză IPN
- Ce vor moldovenii şi ce le poate oferi puterea? Analiză IPN, episodul 2
- Ce vor moldovenii şi ce le poate oferi puterea? Analiză IPN
- Actele de vandalism: o ecuaţie cu toate datele necunoscute, analiză IPN. Reluare din 15 aprilie 2009
- Principala problema a iniţiativei uninominale este iniţiatorul. Analiză IPN
- Deteriorare previzibilă şi inevitabilă a relaţiilor moldo-ruse? Analiză IPN
- Sensul politic şi sensul uman al împăcării. Analiză IPN
- De ce a fost imposibilă o dezbatere publică necesară? Analiză IPN
- Alexandru Tănase: Există deosebiri esenţiale între hotărârile CCM şi atitudinile politice, interviu IPN
- „FACEM!” Interviu IPN cu Valeriu Turea, şeful BRD
- Independenţa 2015: Anul Declinului, primul şi ultimul
- Independenţa 2015: Anul Declinului, primul şi ultimul
- Secretarii generali ai… Republicii Moldova sau Dedublarea programată
- Ultima alianţă pro-europeană a Moldovei
- Coaliţia pro-europeană între interesele naţionale şi cele de partid
- Marian Lupu: PDM a devenit asociat în Partidul Socialist European. Vom folosi noul statut în interesul ţării
- Însemnele naţionale ale alegerilor locale
- De ce vin liderii europeni în Moldova?
- Raportul Kroll: întârziere fatală
- Securitatea informaţională: între stângăcie politică şi interes special
- Două în unu, cu impact european
- Edgars Rinkevics: Asocierea nu este ultima etapă în relaţiile UE-Moldova, interviu IPN
- Dosarul transnistrean: Al treilea deja-vu în circumstanţe mai bune ca înainte
- Agenţiile de presă din Moldova: între adaptare continuă şi dispariţie
- Şah pentru guvernarea pro-europeană: motive, pericole, soluţii
- Iurie Leancă – simbol şi prim-ministru?
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare-III
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare-II
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare - I
- Igor Dodon prezintă pericol mare pentru pacea şi stabilitatea din Moldova, Valentin Crîlov. Alegeri 2014
- Mihail Magdei: Cea mai gravă boală a clasei politice este „morbul dezbinării”. Alegeri 2014
- Interviu IPN x 2: Letonia vrea să ajute Moldova să deschidă porţile Europei
- De ce comportamentul electoral al Coaliţiei contează pentru destinul european al Moldovei?
- Linas Linkeavicius: „Însă noi cunoaştem cu toţii că şi libertatea are preţul său…”
- Marian Lupu: Cetăţenii vor schimbări în politică şi noi dăm oamenilor puterea să decidă
- Republica Moldova nu s-a constituit. Dar nu a falimentat. Ce şanse are? Analiză IPN
- Presa, internetul şi politica moldovenească în off-shore? Analiză IPN
- Lumea Rusă versus Restul Lumii. Locul Moldovei? Analiză IPN
- Moldova nu mai este „singură acasă”, analiză IPN
- UE, UEA şi biletul de loterie, analiză IPN
- Vlad Filat: În 2020, Republica Moldova va fi în Uniunea Europeană
- Valentina Buliga: Vom împinge PCRM în extrema stângă, acolo unde e locul unui partid extremist
- Ce a dus Filat la Washington şi ce a adus de acolo? Analiză IPN
- Moldova este ţara care creează The Bat!-uri
- Măştile şi cagulele la proteste trebuie interzise prin lege, urgent, analiză IPN
- Rogozin sau Bufonada ca stil în geopolitică, analiză IPN
- Prejudicii afiliate războiului aduse Moldovei de criza regională
- Sunt patru milioane de argumente privind importanţă istorică a liberii circulaţii în Europa, interviu IPN cu Vadim Pistrinciuc, vicepreşedinte PLDM
- Preţul integrării europene a Moldovei este de peste 60 milioane de dolari, poate şi mai puţin
- Criza din Crimeea şi abolirea vizelor ca factor stimulator pentru ideea naţională a cetăţenilor moldoveni
- Coeziune şi contraziceri în coaliţia de guvernare
- Mizele şi investiţiile politice ale anului electoral 2014
- Moldova începe să încetinească oscilaţiile
- Ambasador leton: UE este deschisă pentru colaborare în toate domeniile cu Rusia, dar nu pe seama Parteneriatului Estic
- Ex-preşedintele Arnold Ruutel: Realizările actuale ale Estoniei au devenit posibile doar în componenţa UE
- De ce Acţiunea Pro-Moldova aprinde spiritele atât de tare?
- Miza Vilniusului: puterea în Moldova şi circulaţie liberă în Europa CAMPANIE IPN
- Limba română care uneşte şi care desparte
- Colaborarea moldo-chineză a intrat într-o nouă etapă, Andrian Candu
- BAC-ul, politica şi biletele de troleibuz
- Spaţiu public acaparat şi legile convieţuirii violate. Un caz dintr-o mie, unul cât o mie
- Moldova este aproape ca niciodată de scopul pe care şi-l propune la Vilnius, Linas Linkevicius, ministrul de externe al Lituaniei
- Poziţia faţă de conflictul transnistrean: fără drept la greşeală
- Acum Moldova poate obţine de la UE orice. Doar să vrea şi să poată
- Victor Chirilă: Moldova este foarte aproape de prăpastia unui stat falit politic şi instituţional
- Noul candidat la funcţia de premier va fi cel vechi – Vlad Filat
- Corneliu Gurin: Sistemul Procuraturii trebuie şi poate fi reformat în interesul cetăţenilor şi al societăţii
- Alexandru Oleinic: Moldova încă nu a avut un şef de Guvern anticomunist
- Deznodământul crizei politice este pe aproape ? sau Coada peşte ca simbol naţional
- Agenţia de presă IPN are două case noi
- Câteva semne de război la negocierile de pace pentru AIE 3
- Agenţia de presă Info-Prim Neo nu mai este. Este IPN
- Cetăţenii pot taxa politicienii care fură reformele, Comisarul pentru Drepturile Omului al CoE
- Filat va fi premier "până la sfârşitul lumii"
- Bombă cu neutroni în curtea (fostei?) AIE
- Dombrovskis: Ritmul bun al Moldovei în sfera eurointegrării se cere apreciat la justa valoare
- „Dacă UE nu e, nimic nu e” sau AIE învaţă să-şi aştearnă patul?
- Asta-i lupta finală... sau Internaţionala în stil moldovenesc - 2
- Asta-i lupta finală... sau Internaţionala în stil moldovenesc
- Info-Prim: 14 ani de căutare de sine, cu o distrugere la mijloc
- Microbusiştii acţionează iraţional sau prea raţional
- Igor Corman: Să înţelegem interesul Germaniei pentru a realiza interesul Moldovei
- Guvernul Letoniei a ales Moldova ca prioritate de vârf, însărcinat cu afaceri leton
- În cinci ani se poate schimba cardinal viaţa ţării, diplomat georgian
- Cea mai mare reuşită şi cel mai mare pericol pentru Moldova
- Exclusiv: Lituania îi acordă Moldovei perspectiva de membru al UE, Irena Degutienė, preşedinta Seimului lituanian
- Moldova va trebui să demonstreze că este capabilă să implementeze legile legate de regimul liberalizat de vize, Sergiu Ostaf
- Integrarea europeană a moldovenilor văzută din ...China
- AIE: Victorie cu iz de înfrângere
- „Pentru mine Ziua de 8 martie este sărbătoarea mea profesională”, Daniela Terzi-Barbăroşie
- Isteria antiromânească este din frustrare sau din rea credinţă?
- „Dacă Moldova vrea să fie cunoscută, ea trebuie să fie mediatizată”, un moldovean francez
- Microfonul – unul din puţinii duşmani ai radiojurnalistului Gheorghe Danu
- Reacţia autorităţilor la hotărârile CC reprezintă un indiciu de maturitate a statului de drept, Alexandru Tănase
- Cine-i cel mai frumos la moară sau De ce clasa politică ne ţine în capcană?
- „Cred că mentalitatea popoarelor Chinei şi Moldovei este în general la fel”, însărcinat cu afaceri chinez
- Guvernarea provoacă ciocniri între angajaţi şi angajatori
- Forţele de pacificare: tancul din cui
- Pentru Moldova există riscul ca o persoană să devină mai puternică decât cetăţenii, Kalman Mizsei
- Ne-am asumat şi riscuri pentru că schimbările de mentalitate se produc mai greu, Irina Tişacova
- Nici un proiect politic major nu e posibil în lipsa conştiinţei etnice limpezi şi a identităţii civice puternice, Marius Lazurca
- PCRM şi-a ratat şansa de declanşare a alegerilor parlamentare anticipate
- Plus-minus 2,5 motive pentru care Zinaida Grecianîi să poată fi aleasă preşedinte
- Cu Kalaşnikov sub trenci sau AIE: „pe viaţă şi pe moarte”, cu asistenţi - 2
- Contează nu doar Constituţia, ci şi ceea ce fac politicienii la modul practic, Dirk Schuebel
- „La sigur, toamna politică în Moldova va fi una „fierbinte”, chiar „aridă”, Ion Tăbârţă
- Anul 2011 – Anul Muchiei de Cuţit, Valeriu Vasilică
- „Forţa transformatoare a Europei constituie cea mai puternică resursă pentru modernizarea Moldovei”, Kalman Mizsei
- Puşca din cui a împuşcat. Nu a omorât pe nimeni. Deocamdată...
- Moldova, fără duşmani interni - II
- Moldova, fără duşmani interni
- PCRM pregăteşte Marea Revoluţie Socialistă din ... Toamnă
- Filat ascultă dar şi vorbeşte, în premieră
- „Este necesar să se înceapă pregătirea societăţii pentru eventuale compromisuri cu bătaie lungă în procesul de reglementare a diferendului transnistrean”
- Igor Dodon: „În Chişinău va începe o viaţă nouă, ascendentă, plină de realizări”
- De ce a trebuit „muşcat” ambasadorul UE în Moldova Dirk Schuebel?
- Rezultatele alegerilor locale la Chişinău: lupul a intrat în stână
- O zi ideală pentru diversiuni şi provocări electorale. Analiză Info-Prim Neo
- Câţi viitori primari vor merge la Bruxelles? Analiză Info-Prim Neo
- Miza alegerilor locale 2011 este alegerile parlamentare anticipate. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Miza alegerilor locale 2011 este alegerile parlamentare anticipate. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Viitorii primari ai capitalei în rol de cerşetori obraznici. Analiză Info-Prim Neo
- Finanţele tuturor partidelor depind de câteva zeci de persoane. Interviu Info-Prim Neo cu Sergiu Ostaf, director CReDO
- Diagnosticul americanilor: guvernarea comunistă a fost nedemocratică. Analiză Info-Prim Neo
- Autorităţile demonstrează interes corporativ de a nu permite dezvoltarea şi finanţarea organizaţiilor societăţii civile. Interviu Info-Prim Neo cu Sergiu Ostaf, director al Centrului de Resurse pentru Drepturile Omului
- Moldova condamnată, fără alternativă. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Moldova condamnată, fără alternativă. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul IV
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Ce au în comun trânta moldovenească şi Internetul? Interviu Info-Prim Neo cu doctorul în ştiinţe Serghei Busuioc, decanul facultăţii de pedagogie la Universitatea de Stat de Educaţie Fizică şi Sport,
- Cu europenii despre moldoveni. Interviu Info-Prim Neo cu Dirk Schuebel, şeful Delegaţiei UE în RM
- Renumărarea voturilor pe rol de şoc benefic pentru partidele parlamentare. Analiză Info-Prim Neo
- De înţelepciunea politicienilor în negocieri depinde stabilitatea democraţiei în Moldova. Interviu Info-Prim Neo cu Kalman Mizsei, reprezentant special al UE pentru RM
- Tinerii vor să se implice, ştiu cum şi ştiu de ce. Interviu Info-Prim Neo cu Sandu Coica, preşedinte CNTM
- Cum l-a refuzat Filat pe Şelin şi despre „darul suptului” după Ghimpu şi Voronin. Analiză Info-Prim Neo
- De ce Voronin l-a refuzat pe Filat? Analiză Info-Prim Neo
- Ultima „Epistolă UE către moldoveni”: strigăt de biruinţă sau strigăt în pustiu? Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Ultima „Epistolă UE către moldoveni”: strigăt de biruinţă sau strigăt în pustiu? Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Bombă cu efect cumulativ sau de câte limbi de stat are nevoie Moldova? Analiză Info-Prim Neo
- Scandalul Mocanu-Plahotniuc: cui îi este convenabil? Analiză Info-Prim Neo
- „Cartea transnistreană” secretă a Rusiei. Analiză Info-Prim Neo
- De ce Rusia se poarta cu Moldova ca şi „câinele grădinarului?”. Interviu Info-Prim Neo cu expertul independent rus Dmitrii Danilov, din ciclul „19 ani de Independenţă”
- „Vin Noii Moldoveni!?” - interviu Info-Prim Neo cu fraţii Cristina şi Dumitru Podgurschi, din ciclul „19 ani de Independenţă”
- Recidive periculoase. Analiză Info-Prim Neo
- AIE a murit de „moarte bună”. Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- AIE a murit de „moarte bună”. Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- AIE a murit "de moarte bună". Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Instinctul autoconservării manifestat în mod diferit de liderii politici moldoveni. Analiza Info-Prim Neo
- Sincronizări, repoziţionări şi regrupări în formatul „5 + 2”. Analiză Info-Prim Neo
- Vandalismul din aprilie 2009 prin prisma florilor de romaniţă. Analiză Info-Prim Neo
- Mişcarea sindicalistă predată partidelor politice. Analiză Info-Prim Neo
- „Milă mi-i de Gumeniţă, da' de mine şi mai tare...”. Analiză Info-Prim Neo
- Noul Cod al vizelor aduce beneficii tuturor solicitanţilor de vize în UE, dar în special ţărilor vecine precum Moldova. Interviu Info-Prim Neo cu Dirk Lorenz, Ofiţer politic al Delegaţiei Uniunii Europene în Republica Moldova
- Declaraţiile contradictorii din cadrul AIE diminuează eforturile guvernării moldoveneşti de a soluţiona conflictul transnistrean. Interviu Info-Prim Neo cu Reprezentantul special al UE pentru Republica Moldova Kalman Mizsei
- Cetăţenii Republicii Moldova vor fi acceptaţi în Europa doar atunci când se vor simţi confortabil în limba oficială a ţării lor. Interviu Info-Prim Neo cu Alexei Axan, profesor la Casa Limbii Române
- Societatea tolerantă a Moldovei şi în particular societatea civilă ar trebui să-i facă pe politicieni să se potolească într-un final. Interviu oferit Agenţiei Info-Prim Neo de către Reprezentantul special al UE pentru Republica Moldova Kalman Mizsei
- „Muruianu” a aruncat mănuşa. Cine o ridică? Analiză Info-Prim Neo
- Actele de vandalism: o ecuaţie cu toate datele necunoscute. Analiză Info-Prim Neo
- Igor Boţan: Formaţiunile politice nu-şi vor putea preciza strategiile electorale fără consultarea unei lucrări precum „Lecţii electorale la şcoala democraţiei din R. Moldova”
- Info-Prim Neo: Cartea „Lecții electorale la școala democrației din Republica Moldova”. Cuprins și prefață
- Sindromul neprezenţei în Consiliul municipal Chişinău. Analiză Info-Prim Neo
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL V
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL I
- În 2009 PCRM ar putea reveni în opoziţie. Analiză Info-Prim Neo
- Interviul Info-Prim Neo, ignorat de candidaţii la funcţia de Primar general al mun. Chişinău Veaceslav Iordan şi Dorin Chirtoacă
- Subordonare prin unificare. Comentariu Info-Prim Neo
- Un tur de scrutin fără urşi, dar cu germani sau japonezi. Analiză Info-Prim Neo
- Alegerile locale din 3 iunie din capitală ar putea fi invalidate. Investigaţie Info-Prim Neo
- Viitorul Consiliu municipal Chişinău va fi aproape de două ori mai eterogen decât fosta componenţă. Comentariu Info-Prim Neo
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL VII
- Din toate programele candidaţilor la funcţia de primar al capitalei poate fi creat „programul pentru primarul ideal”. Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Candidaţii la funcţia de primar al municipiului Chişinău propun 70 de iniţiative de dezvoltare a capitalei. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Programele electorale ale candidaţilor la funcţia de primar al capitalei sunt doar declaraţii pentru un electorat imatur. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL VI
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL V
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II.
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, episodul I.
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Primarul general de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL I