Nu este o problemă de identificat proprietarii instituţiilor mass-media, deputat

Mass-media în Moldova este percepută ca o activitate economică. La etapa actuală nu este o problemă de identificat cine este deţinătorul unei companii mass-media. Această informaţie este cunoscută, deoarece o companie nu poate fi înregistrată dacă nu se ştie cine este beneficiarul final. O declaraţie în acest sens a fost făcută de către deputatul liberal-democrat, Chiril Lucinschi, preşedinte al Comisiei parlamentare mass-media, în contextul lansării unui studiu care arată că în prezent, legislaţia moldovenească acoperă superficial şi ineficient problema transparenţei proprietăţii mass-media, transmite Info-Prim Neo. Chiril Lucinschi a spus în cadrul emisiunii „Moldova în direct” de la postul public de televiziune că acces la această informaţie nu are nici Consiliul Coordonator al Audiovizualului (CCA), dar nici instituţiile neguvernamentale. „Însă aceste lucruri deja funcţionează şi o transparenţă oarecare pentru stat deja există”, a menţionat deputatul. Experţii Centrului pentru Jurnalism Independent, care au realizat studiul „Transparenţa proprietăţii mass-media în Republica Moldova”, recomandă completarea Codului audiovizualului cu prevederi care să oblige radiodifuzorii şi distribuitorii de servicii să furnizeze CCA informaţia despre proprietari. În acelaşi timp, experţii subliniază că CCA trebuie să asigure accesul la această informaţie. „Eu sunt pentru ca pe site-ul CCA să fie o listă întreagă cu proprietarii mass-media, dar e o problemă - proprietarul de jure şi proprietarul de facto. Însă aceasta nu este numai problema Republicii Moldova. Putem pune numele proprietarilor pe site sau unde vrem, dar oamenii nu privesc un singur post, oamenii privesc televizorul”, a remarcat parlamentarul. Directorul executiv al Asociaţiei Presei Independente (API), Petru Macovei, în cadrul aceleiaşi emisiuni, a remarcat că nu este suficient ca datele despre proprietarii mass-media să fie cunoscute doar autorităţilor, deoarece se vorbeşte despre dreptul consumatorului. De asemenea, el spune că în Parlamentu sunt mai mulţi proprietari de televiziuini şi consideră că aceste persoane se vor împotrivi unor amendamente privind transparenţa proprietăţii mass-media. Petru Macovei subliniază că este important ca cetăţenii să consume informaţia ştiind cui aparţine organul care îl informează, doarece cetăţeanul este ţinta celor care doresc să manipuleze. „În momentul când voi cunoaşte că proprietarul canalului X este businessmanul Y eu voi şti cum să percep informaţia. Faptul că unele televiziuni nu înregistrează profit demonstrează că ele nu au fost create pentru business, ci cu scop de manipulare”, a conchis directorul API. Autorii studiului lansat marţi, 20 noiembrie, susţin că lipsa de transparenţă în proprietatea mass-media duce la concentrarea ei în mâinile a câtorva grupuri de interese, ceea ce pune în pericol pluralismul media, dreptul la informaţie al consumatorului şi libertatea de opinie.

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.