Noul Cod al Audiovizualului, redenumit în Codul serviciilor media audiovizuale al Republicii Moldova, a fost aprobat de către Parlament în lectură finală joi, 26 iulie. Potrivit legislatorului, documentul vine să asigure dreptul de a primi informații corecte și obiective, să contribuie la formarea liberă a opiniilor, să garanteze și să asigure dreptul la independență editorială și la libertatea de exprimare. Noul Cod are menirea de a proteja minorii și persoanele cu dizabilități, să asigure echilibrul de gen, protecția spațiului audiovizual național, transparența proprietății și accesul la evenimente importante majore.
Solicitat de IPN, Vladimir Hotineanu, unul dintre autorii proiectului, a spus că instituțiile de presă sunt încurajate să realizeze produs autohton în proporție de 80%. Însă pentru radiodifuzorii care nu sunt în măsură să asigure produsul autohton în volumul necesar și recurg la achiziţii de programe, este prevăzută o cotă obligatorie de cel puțin 50% de programe achiziționate din statele membre ale UE și din terțe state participante la Convenția Europeană a Consiliului Europei privind televiziunea transfrontalieră. Cota este obligatorie și în cazul programelor retransmise. Totodată, este prevăzută o cotă obligatorie de 10% pentru operele create de producători independenți din Republica Moldova.
O altă prevedere se referă la obligativitatea ca serviciile de televiziune în limba română și serviciile de televiziune cu subtitrare/dublare în limba română să constituie cel puțin 50% din volumul de servicii distribuite.
Codul instituie și un nou mecanism de finanțare a Companiei Publice Teleradio-Moldova. Este vorba despre o sumă fixa: 0,9% din bugetul public național. Din cei nouă membri ai Consiliului de Observatori, trei urmează să fier selectați din alte localități ale Republicii Moldova decât municipiul Chișinău.