Noi şanse de integrare socială pentru copiii cu dizabilităţi
În R. Moldova a început să activeze Consiliul Naţional de Experţi pentru promovarea educaţiei incluzive.
Noul grup de lucru a întrunit specialişti din structuri de stat şi neguvernamentale care vor contribui la realizarea incluziunii copiilor cu dizabilităţi în învăţământul general din întreaga republică. Consiliul a fost creat la iniţiativa societăţii civile, lansată de Centrul de Zi „Speranţa” din Chişinău.
Potrivit Luciei Gavriliţă, ex-directorul centrului şi actualul viceministru al Protecţiei Sociale, Familiei şi Copilului, astfel, s-a mai făcut un pas spre realizarea visului părinţilor ce cresc şi educă copii cu dizabilităţi care doresc să-i instruiască în şcoală, nu la domiciliu. Potrivit sursei citate, incluziunea şcolară este o parte a incluziunii sociale.
În activitatea consiliului sunt implicaţi specialişti ai Ministerului Educaţiei şi Tineretului (MET), Direcţiei Generale Educaţie, Tineret şi Sport, Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei, Universitatea de Stat „Aleco Russo” din Bălţi, Gimnaziul „Pro Succes” din Chişinău, Centrul „Speranţa”, Şcoala-grădiniţă nr.120 din Chişinău, Şcoala-grădiniţă nr.152, programul „Pas cu Pas” ş.a.
În sarcina consiliului stă analiza modelelor de incluziune şcolară şi a etapelor de realizare a educaţiei incluzive, lansarea propunerilor de eficientizare a procesului de incluziune, precum şi efectuarea unui lobby în plan legislativ.
Până în prezent, mai multe instituţii educaţionale din capitală şi întreaga republică au acceptat copii cu disabilităţi, inclusiv Centrul de zi „Speranţa” împreună cu Şcoala-grădiniţă nr.120 (ciclul primar), Şcoala-grădiniţă nr.152 (ciclul preşcolar) şi Gimnaziul „Pro Succes” (ciclul gimnazial) în Chişinău.
Tot în 2006, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei (IŞE), în colaborare cu Centrul „Speranţa” şi Gimnaziul „Pro Succes”, au elaborat Concepţia educaţiei incluzive, un document care a fost aprobat de Consiliul IŞE şi urmează a fi aprobat de MET.
În municipiul Chişinău sunt înregistraţi circa 1800 de copii cu dizabilităţi. Potrivit unui studiu efectuat de Centrul de Zi „Speranţa”, 273 dintre aceştia sunt instruiţi la domiciliu în cadrul învăţământului general, iar 42 – în instituţiile preuniversitare speciale.