Modelul tradiţional de business în mass-media reprezintă obţinerea venitului din publicitate şi tiraj. Modelele noi sunt impuse de modernizarea surselor de informare şi aduc un alt tip de publicitate, alt tip de comunicare cu publicul şi oportunităţi noi de obţinere a profitului. Despre aceasta a vorbit experta Tatiana Repkova, fondatoare şi directoare a Reţelei globale online „Media Managers Club”, autoarea cărţii „New Times: Making a Professional Newspaper in an Emerging Democracy” în cadrul master-clasului: „Noi modele de business în mass-media – noi surse de venituri”, parte a primului Forum al mass-media, organizat de către Consiliul de Presă, transmite IPN.
Tatiana Repkova a spus în faţa celor prezenţi că deosebirea de bază dintre mass-media tradiţională şi cea nouă este că în cea tradiţională un om vorbeşte şi câteva mii de oameni ascultă, aceştia nu pot transmite un feedback imediat. În schimb modelele moderne permit feedback imediat. Spre exemplu, pe Facebook cineva scrie o informaţie şi altele câteva mii de persoane pot reacţiona imediat.
Experta menţionează că în ultimii 20 de ani s-a majorat numărul de autori, de la 300 de milioane la peste 2 miliarde de autori – orice mesaj scris pe Facebook îl face pe acel om automat autor. „Noi am prins şi un model de media, şi alt model, dar generaţiile viitoare vor cunoaşte doar modelul nou de media”, a precizat Tatiana Repkova.
Acum în mass-media publicitatea are alt caracter, dacă se scrie un articol comercial el neapărat va reieşi dintr-un material făcut la general la acest subiect, la care va şi face trimitere. Această publicitate, de obicei, copiază contentul de bază al publicaţiei pentru care cititorul sau consumatorul intră pe o anumită platformă. „Acest tip de publicitate face „brand-jurnalistica”, însă eu cred că „brand-jurnalistica” nu este jurnalism”, a subliniat Tatiana Repkova.
Experta menţionează că acum auditoriul iubeşte să comunice cu autorii preferaţi în direct, aceasta îi atrage, aceasta contribuie la creşterea încrederii în publicaţie sau în instituţia mass-media şi editorii ar trebuie să ţină cont de acest fapt. De asemenea, în condiţiile actuale, instituţiile mass-media ar fi bine să promoveze şi abonarea electronică la ştirile sale, ca auditoriul interesat să primească direct materialele publicate. De asemenea, să asigure accesul pe paginile lor de pe tablete şi smartphon-uri.
Forumul mass-media este organizat în parteneriat cu Asociaţia Presei Independente (API), Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), Asociaţia Presei Electronice (APEL) şi Centrul Tânărului Jurnalist din Moldova (CTJM). Desfăşurarea Forumului este finanţată de Programul Mass-Media al Fundaţiei Soros-Moldova şi co-finanţată de Consiliul Europei şi Fundaţia Est-Europeană.