În Republica Moldova, deși legislația prevede posibilitatea emisiunii de obligațiuni municipale de către autoritățile publice locale de toate nivelurile, până în prezent nicio astfel de entitate nu a făcut un asemenea pas. Cauzele sunt multiple, atât de ordin legislativ, investițional sau chiar de infrastructură financiară. Pe de o parte, interacțiunea cu piața de capital necesită competențe financiare și de prognozare economică deosebite din partea APL. Pe de altă parte, cadrul legislativ actual nu pare a fi favorabil atât emisiunii, cât și investirii în obligațiuni municipale. Constatările se conțin într-un studiu, elaborat de Centrul Analitic Independent „Expert-Grup”, transmite IPN.
În studiu se menționează că obligațiunile municipale au rolul său în mixul de instrumente financiare și cel mai potrivit este pentru finanțarea proiectelor investiționale cu venituri directe sau indirecte sau pentru cofinanțarea proiectelor de grant și obținerea unui levier financiar pozitiv. În pofida unor flexibilități pe care le comportă obligațiunile, administrațiile publice locale trebuie să trateze obligațiunile sale la fel ca și pe cele față de o bancă comercială.
Procedurile simple de emitere și de comercializare a obligațiunilor municipale și costuri rezonabile sunt un criteriu fundamental pentru succesul instrumentului dat. Autoritățile centrale trebuie să fie receptive la propunerile ce vin ca rezultat al testărilor și pilotărilor în privința procesului de emitere pentru a asigura simplificările și eliminarea barierelor pentru a transforma acest instrument în unul confortabil atât pentru administrațiile publice locale cât și pentru investitori.
Având în vedere că bunele practici internaționale sugerează crearea unui suport din partea autorităților centrale prin instituirea unor programe de suport naționale, este mai mult ca binevenită conceptualizarea și punerea în aplicarea a unui program național de achiziție a obligațiunilor municipale în anumite proporții și condiții pentru a creșterea certitudinii APL în obținerea finanțării pentru proiectele investiționale planificate, „normalizarea” ratelor aferente obligațiunilor municipale. Elaborarea unui astfel de program național ar comporta costuri minime pentru bugetul național, punând efectiv la dispoziția APL resurse financiare la costuri pe care le poate accesa Guvernul Moldovei.