Ne-am asumat şi riscuri pentru că schimbările de mentalitate se produc mai greu, Irina Tişacova

Interviu Info-Prim Neo cu Irina Tişacova, consultat platforma Date Deschise

- Recent, Centrul de Guvernare Electronică a relansat platforma Date Deschise (.date.gov.md), de ce a fost nevoie, ce îmbunătăţiri i-au fost aduse, de ce acum?

- Noutatea portalului relansat este aplicarea platformei de interacţiune cu cetăţenii. Vizitatorii pot comenta seturile de date deja existente pe date.gov.md şi sugera publicarea unor noi seturi de date. La rândul lor, ministerele trebuie să răspundă acestor solicitări. Este o comunicare în timp real. Astfel, Guvernul este mai aproape de cetăţenii săi. A fost schimbat şi modul de navigare pe portal, căutarea şi sortarea seturilor de date. În acelaşi timp, a apărut o nouă rubrica cu indicatori. Aici publicăm indicatorii de performanţă a ministerelor. Pe lângă aceste schimbări, am uşurat modul de publicare a seturilor de date pentru ministere. Fiecare minister are un cont cu acces securizat unde poate sa publice seturile de date şi poate vizualiza indicatorii săi de performanţă.

- De unde a apărut, în general, necesitatea într-un asemenea format al datelor publice deschise, ce scopuri curente şi programatice îşi pune?

- În august 2011, Guvernul Republicii Moldova şi-a exprimat intenţia de aderare la „Parteneriatul Guvernelor Deschise”. Bazele iniţiativei sunt puse de 8 ţări care promovează activ guvernarea deschisă. Printre acestea se numără SUA, Regatul Unit al Marii Britanii şi Norvegia. „Parteneriatul Guvernelor Deschise” este un mijloc prin care executivele trebuie să se transforme în instituţii inovatoare şi accesibile, să consolideze transparenţa, responsabilitatea şi deschiderea ca răspuns prompt la nevoile cetăţenilor. Republica Moldova a devenit a 16 ţară din lume care a aderat la iniţiativa Date Deschise. Lansarea portalului datelor deschise a catalizat procesul de deschidere a datelor guvernamentale cu caracter public. Odată cu deschiderea datelor, speram că se vor dezvolta şi aplicaţii tehnologice care să simplifice vizualizarea informaţiilor şi mecanisme eficiente care să soluţioneze problemele cetăţenilor.

- Cum pot, teoretic, şi cum îşi exercită, practic, cetăţenii dreptul de a face instituţiile statului mai transparente şi de a le implica în mod necondiţionat în soluţionarea problemelor cu care se ciocnesc?

- Implicarea cetăţenilor şi vocea lor este foarte importantă în procesul de transparentizare a guvernării. Aşa cum am spus, portalul datelor guvernamentale deschise este unul interactiv. Societatea este invitată să participe activ la deschiderea datelor, să spună clar de ce date are nevoie. Activismul societăţii va motiva autorităţile să deschidă cât mai multe date. Cercetătorii, dezvoltatorii le vor putea folosi pentru rapoarte şi studii comparative care să informeze oamenii despre progresele ţării. Centrul de Guvernare Electronică a organizat un concurs de aplicaţii electronice „e-Aplicaţia ta”, iar unul din câştigătorii competiţiei a fost platforma ALERTE.MD. Aceasta este implementată acum la Primăria municipiului Chişinău. Chişinăuienii semnalează în timp real problemele de care se ciocnesc, iar edilii sunt presaţi să ia atitudine promptă. Astfel de platforme pot fi replicate şi la scară naţională.

- Cine şi cum finanţează proiectele Centrului de Guvernare Electronică?

- Guvernul a luat un credit în valoare de 20 de milioane de dolari de la Banca Mondială în cadrul programului „e-Transformarea guvernării”. Cooperăm şi cu alţi parteneri de dezvoltare. Printre aceştia: Agenţiile ONU, Statele Unite ale Americii, Regatul Unit al Marii Britanii, Suedia, Olanda, India, Singapore, Koreea de Sud.

- Câte garanţii avem că acest proces şi acest mod de transparentizare şi responsabilizare a autorităţilor publice în faţa cetăţenilor nu se întrerupe la un moment fie din considerente financiare, fie politice, fie de alt ordin?

- Muncim mult pentru a asigura succesul e-Guvernării în Republica Moldova. Tehnologiile avansează fulgerător, iar Guvernul nu poate rămâne în urma transformărilor oricare ar fi coloratura politică. Sigur că nu este uşor, există rezistenţă la nivelul unor funcţionari. Ne-am asumat şi riscuri pentru că suntem conştienţi că schimbările de mentalitate se produc mai greu. Ceea ce încercăm să facem, este să eficientizăm Guvernul prin aplicarea tehnologiilor şi să-l aducem mai aproape de cetăţeni. Este însă foarte importantă, aşa cum am menţionat, implicarea cetăţenilor. Noi lucrăm pentru oameni, iar oamenii trebuie să susţină eforturile de modernizare şi deschidere a Guvernului.

Consemnare: Valeriu Vasilică, Info-Prim Neo

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.