Monitorizarea politicilor anticorupţie: calitatea paginilor web ale APC

Comunicat de presă al Transparency International - Moldova

Monitorizarea politicilor anticorupţie: calitatea paginilor web ale APC

La 25 februarie 2014 Transparency Internaţional – Moldova a prezentat rezultatele monitorizării paginilor web ale 20 autorităţi publice centrale (APC)1, efectuată în cadrul proiectului „Monitorizarea implementării politicilor anticorupţie în APC” finanţat de Fundaţia Soros-Moldova. Scopul monitorizării constă în analiza măsurilor întreprinse de APC în vederea ţinerii paginilor web, inclusiv a conţinutului acestora prin prisma actelor normative relevante2 şi prezentarea propunerilor de îmbunătăţire a politicii în cauză.

În procesul monitorizării a fost verificată prezenţa pe paginile web a indicatorilor obligatorii prevăzuţi de legislaţie şi solicitate informaţii de la APC privind ţinerea paginilor web. În rezultatul analizei a fost întocmit un clasament al APC în funcţie de calitatea paginilor web3. Monitorizarea a fost efectuată în ianuarie 2014.

Constatări:

Rezultatele monitorizării atestă că majoritatea APC au întreprins în 2013 măsuri pentru a asigura funcţionarea paginilor web şi a respecta cerinţele privind conţinutul acestora, cel mai înalt fiind apreciate MJ, IFPS, MEC, MF şi MS. Comparativ cu 2012, se remarcă progrese în completarea conţinutului paginilor web ale MEC, MAEIE, MF, MDRC, MTID şi ARFC, inclusiv în rezultatul implementării propunerilor TI-Moldova formulate la monitorizarea anterioară a politicii în cauză.



Deşi paginile web ale APC conţin multiple informaţii despre activitatea acestora, ca şi în anii precedenţi, un şir de date obligatorii lipsesc sau sunt inserate la minimum, în special:

  • marea majoritate a APC nu au plasat pe pagina web rezultatele controalelor/auditurilor efectuate în autorităţi sau au postat informaţii sumare în acest sens (MAIA, MTID, MED, MC, MTIC, CNA, ARFC, MA, MJ, MAI, MM, MAEIE);

  • circa o jumătate din APC nu au inserat datele despre planificarea şi executarea bugetelor (MAI, MA, MAIA, MED, MC, MTIC) sau au plasat date sumare (MM, ARFC, CNA, IFPS, SV);

  • mai mult de jumătate din APC nu au plasat raportul privind publicarea informaţiei cu caracter public (MEC, MF, MAEIE, MA, MDRC, MTID, MM, MED, MC, MMPSF, CNA, SV);

  • 1/3 din APC nu au plasat declaraţiile de venituri şi proprietate a conducerii (MF, MTID, MM, MMPSF, ARFC, SV, IFPS);

  • 1/3 din APC nu au inserat date despre achiziţiile publice, fie s-au limitat la publicarea a câteva anunţuri de achiziţii (MTID, MM, MAIA, MC, MTIC, ARFC);


De asemenea, rămâne dificilă trasarea proiectelor de documente la rubrica Transparenţa decizională, nu se oferă informaţii complete despre programele/proiectele de asistenţă tehnică beneficiari ai cărora sunt APC, există carenţe la actualizarea informaţiilor şi indicarea datei şi sursei acestora.

Există probleme şi în mecanismul de administrare/menţinere a paginilor web, în special, o jumătate din APC nu dispun de un Regulament intern privind modul de publicare şi actualizare a materialelor pe pagina web, celelalte APC se conduc, de regulă, de acte interne aprobate în 2008-2010 (anterioare intrării în vigoare a HG 188/2012). În unele autorităţi în administrarea/menţinerea paginii web sunt antrenate concomitent mai multe persoane/subdiviziuni, nefiind clar dacă există un coordonator responsabil de eventuale nereguli în acest proces.

Propuneri:

  • Completarea informaţiilor obligatorii prevăzute de HG nr.188/2012 cu următoarele date:

  • componenţa organelor colegiale (comisiilor/grupurilor de lucru pentru achiziţiile publice, încadrarea in serviciu, distribuirea fondurilor pentru ONG etc. şi actele administrative prin care au fost instituite);

  • informaţiile privind achiziţiile publice (planul anual, anunţurile, deciziile Grupului de lucru, datele privind contractele încheiate: firma contractantă, data încheierii contractului, valoarea acestuia);

  • măsurile anticorupţie (persoana responsabilă de activitatea anticorupţie, planul de integritate, raportul privind implementarea planului de integritate, raportul privind evaluarea riscurilor de corupţie);

  • Atenţionarea APC despre necesitatea:

  • elaborării unui Regulament intern privind modul de publicare şi actualizare a materialelor pe pagina web sau revizuirii regulamentelor existente în vederea conformităţii acestora prevederilor HG 188/2012;

  • plasării/completării paginilor web cu informaţii obligatorii, în special: rezultatele controalelor şi auditurilor efectuate, planificarea şi executarea bugetelor, programele de asistenţă tehnică, declaraţiile de venituri şi proprietate a conducerii, lista cadourilor şi beneficiarilor acestora;

  • actualizării informaţiilor pe paginile web cu indicarea datei plasării şi persoanei/subdiviziunii responsabile;

  • Elaborarea unui format unic al rubricii Transparenţa decizională a paginilor web (eventual, după exemplul MJ) care ar facilita posibilitatea trasării proiectelor de documente.

 

Această informaţie este un produs realizat de Transparency International – Moldova în cadrul proiectului Monitorizarea implementării politicilor anticorupţie în APC” finanţat de Fundaţia Soros-Moldova. Opiniile exprimate aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat punctul de vedere al finanţatorului.


1 Ministerul Economiei (MEC), Ministerul Finanţelor (MF), Inspectoratul Fiscal Principal de Stat (IFPS), Serviciul Vamal (SV), Ministerul Justiţiei (MJ), Ministerul Afacerilor Interne (MAI), Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene (MAEIE), Ministerul Apărării (MA), Ministerul Dezvoltării Regionale şi Construcţiilor (MDRC), Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare (MAIA), Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor (MTID), Ministerul Mediului (MM), Ministerul Educaţiei (MED), Ministerul Culturii (MC), Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei (MMPSF), Ministerul Sănătăţii (MS), Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor (MTIC), Ministerul Tineretului şi Sportului (MTS), Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru (ARFC), Centrul Naţional Anticorupţie (CNA).

2 Legea nr.239 din 13.11.2008 privind transparenţa în procesul decizional; Hotărârea Guvernului nr. 188 din 03.04.2012 privind paginile oficiale ale autorităţilor administraţiei publice în reţeaua Internet; Hotărârea Guvernului nr.195 din 04.04.2012 cu privire la aprobarea Planului de acţiuni pentru o Guvernare Deschisă pe anii 2012-2013; Hotărârea Parlamentului nr.12 din 17.02.2012 privind aprobarea Planului de acţiuni pe anii 2012–2013 pentru implementarea Strategiei naţionale anticorupţie pe anii 2011–2015, Hotărârea Guvernului nr.134 din 22.02.2013 privind stabilirea valorii admise a cadourilor simbolice, a celor oferite din politeţe sau cu prilejul anumitor acţiuni de protocol şi aprobarea regulamentului cu privire la evidenţa, evaluarea, păstrarea, utilizarea şi răscumpărarea cadourilor simbolice, a celor oferite din politeţe sau cu prilejul anumitor acţiuni de protocol.

3 Calitatea paginilor web a fost apreciată în funcţie de prezenţa şi completitudinea informaţiilor de pe paginile web ale APC, precum şi de relevanţa şi plinătatea răspunsurilor oferite la solicitarea TI-Moldova, la o scară de la 0 până la 4 (unde „0” semnifică lipsa de informaţii, iar 4 – prezenţa unor informaţii complete şi actualizate însoţite, după caz, de referinţe şi documente justificative).


DISCLAIMER: Autorii comunicatelor – nu agenţia de presă IPN – poartă responsabilitate exclusivă pentru corectitudinea şi esenţa conţinutului comunicatului, prezentat spre publicare şi/sau distribuire.

 

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.