Republica Moldova promovează o educație de calitate, care implică și educația incluzivă, dar mai sunt obstacole care trebuie înlăturate. Subiectul este abordat în contextul Săptămânii Globale de acțiune pentru educație, care se desfășoară concomitent în 100 de țări.
Marți, 24 aprilie, la o conferință de presă la IPN, Liliana Rotaru, președinte al asociației obștești CCF Moldova (copil, comunitate, familie)) și președinte al Alianței ONG-urilor active în domeniul Protecției Sociale a Copilului și Familiei, a spus că, deși procesul a fost lansat în anii 2000, doar în ultimii 7-8 ani sunt înregistrate progrese în promovarea dreptului fiecărui copil la educație de calitate. Mai multe lucruri promise nu au fost finalizate și se cere urgentarea lor. Încă circa 1000 de copii cu cerințe educaționale speciale învață în școli speciale, cu componentă rezidențială, separați de familia lor. Nici grădinițele nu sunt în totalitate pregătite pentru a accepta copii cu cerințe educaționale speciale.
În instituțiile de învățământ nu există suficiente resurse umane, iar infrastructura nu este adaptată pentru copiii care se deplasează în scaune cu rotile. În special în localitățile rurale, drumul și transportul public nu pot fi utilizate de către acești copii. „Sunt încă multe bariere în asigurarea accesului la o educație de calitate”, a spus Liliana Rotaru.
Ludmila Malcoci, director executiv al Asociației Keystone Human Services, a invocat datele unei cercetări sociologice naționale, pentru anii 2016-2017, care arată că la nivel de educație incluzivă au loc schimbări pozitive, atât la nivel de politici, cât și în comunități, în școli. Dar mai există multe de făcut și e nevoie ca fiecare să-și pună umărul.
Natalia Strogoteanu, de la Centrul Media pentru Tineri, a menționat că nu doar societatea civilă trebuie să fie implicată în promovarea educației de calitate, care înseamnă educație incluzivă, prietenoasă, accesibilă pentru toți copiii, dar și autoritățile. Doar printr-un efort comun se va reuși obținerea unei educații de calitate pe care Republica Moldova s-a angajat să o implementeze până în anul 2030, potrivit Strategiei de Dezvoltare Durabilă.
În Săptămâna Globală de acțiune pentru educație vor fi organizate mai multe activități. Printre acestea este și o sesiune de informare a studenților de la Universitatea „Ion Creangă”, unde sunt pregătiți viitorii pedagogi. Joi, 26 aprilie, va avea loc o masă rotundă ,,Finanțarea în educație: priorități, necesități și realitate”. La eveniment vor participa reprezentanți ai Ministerului Educației, Culturii și Cercetării, ai Serviciului de Asistență Psihopedagogică, manageri ai instituțiilor de învățământ, reprezentanți ai societății civile.