Analiză IPN Summitul de la Vilnius a produs efecte importante pentru soarta Republicii Moldova şi a cetăţenilor săi. Summitul a oferit noi şanse, dar a generat pericole noi şi a reanimat pericole vechi pentru parcursul european al ţării. Care dintre cele două scenarii de evoluţie a situaţiei post Vilnius vor învinge?.
Ce s-a produs la Vilnius?
Prin ceea ce s-a petrecut la Summitul de la Vilnius, Republica Moldova a dat unul din primele semnale clare şi reale că este decisă să înceapă încetarea oscilărilor în procesul de căutare de sine. Practic, în toţi cei 22 de ani de independenţă ea s-a frământat între Est şi Vest, între Trecut şi Viitor, între naţionalism şi internaţionalism înţeles în mod diferit, între limba moldovenească şi limba română... Anume aceste pendulări, cu revenirea obligatorie şi regulată în acelaşi punct, nu-i permit Moldovei să-şi aşeze soarta pe temelii solide care să garanteze şi cetăţenilor săi standarde de viaţă decentă.
Motivele oscilărilor sunt multe şi diferite, legate preponderent de aflarea populaţiei locale, timp de vreme îndelungată, sub influenţa multor şi diferitor factori politici şi geopolitici externi, ultima experienţă acumulată în spaţiul sovietic, ermetic închis şi puternic ideologizat, lăsând o amprentă greu de stres.
Astfel, pe parcursul perioadei de independenţă, moldovenii au oscilat între două modele de viaţă - cel Occidental şi cel Răsăritean - în funcţie de guvernările pe care le-a ales. Mai mult, în interiorul unei singure perioade de guvernare comunistă, Republica Moldova a trecut, în mod „firesc” pentru ea, de la opţiunea categoric pro-estică la cea tot atât de categorică, pro-vestică. Şi mai mult, în aceeaşi perioadă, moldovenii, aşa puţini ca număr, teritoriu şi potenţial economic, s-au ambiţionat să vorbească şi despre un model propriu, moldovenesc, de dezvoltare în această lume dirijată puternic de fenomenul globalizării.
Se pare că, la Vilnius, o parte dintre moldoveni, uşor peste jumătate dintre ei, o parte din clasa lor politică, ceva mai mult de uşor peste jumătate, au declarat că sunt gata să facă o alegere definitivă în favoarea unui anumit model de viaţă, cel occidental. Şi se pare că au fost crezuţi. O impresie de agrement în acest sens lasă momentul parafării Acordului de Asociere a Republicii Moldova cu Uniunea Europeană.
De aici încolo, contează, dacă partea de societate şi de politicieni care au adus ţara până la „Vilnius”, vor avea interesul, capacitatea şi sinceritatea de a fi consecvenţi, precum şi de câţi părtaşi vor reuşi să-şi facă dintre cei care nu cred sau încă nu cred în perspectiva europeană a ţării în care trăiesc. Termenul acestui test pentru actualii pro-europeni este 30 noiembrie 2014, data anunţată pentru alegerile parlamentare ordinare, de rezultatele cărora va depinde în mod decisiv ireversibilitatea sau, din contra, deturnarea cursului european al ţării. Aceeaşi miză şi acelaşi termen îl au şi forţele politice care îşi doresc orientarea euro-asiatică a Republicii Moldova.
Ce s-a mai produs la Vilnius?
Acordul semnat la Vilnius a formulat în mod oficial, pentru prima dată în perioada de frământări a Republicii Moldova, un mecanism viabil de depăşire a acestei stări de incertitudine. Aceasta pentru că mecanismul cuprinde toate etapele şi toate elementele necesare unui proces de transformare profundă a unei societăţi: scop, obiective şi activităţi clare, instituţii responsabile, experienţă confirmată, mecanisme sigure de control, termeni de realizare şi, principalul, surse financiare suficiente pentru asigurarea tuturor elementelor numite mai sus. Aproape nimic dintre acestea nu poate oferi societăţii moldoveneşti cealaltă opţiune, euro-asiatică, pentru că ea însăşi încă nu le are, iar mult vehiculata Uniune Euro-Asiatică nu există în realitate şi, pentru a exista cândva, ea însăşi va avea nevoie, în viitor, de scopuri, obiective şi activităţi clar formulate, instituţii responsabile,experienţă confirmată, mecanisme sigure de control şi, principalul, de surse financiare suficiente, pe care promotorii ideii nu le au şi nu ne spun, dacă, de unde şi când le vor avea. Uniunea Europeană are deja toate acestea şi deja le oferă moldovenilor, şi nu doar moldovenilor, în calitate de platformă pentru atingerea unor standarde de viaţă afirmate şi verificate în timp.
Dar cel mai sesizabil lucru care s-a produs la Vilnius nici măcar nu ţine de Acordul de Asociere la modul direct. În contextul Summitului, a fost anunţată decizia Comisiei Europene de a propune instanţelor abilitate ridicarea regimului de vize pentru toţi moldoveni care, datorită anumitor circumstanţe obiective şi subiective, se poate întâmpla foarte şi foarte repede. Această mobilitate generală şi nestingherită a moldovenilor în spaţiul european poate şi va contribui neapărat la deschiderea ochilor şi minţilor cetăţenilor acestei ţări, inclusiv în ceea ce priveşte potenţialul de realizare a celor două opţiuni – europeană şi euro-asiatică. Haideţi să ne amintim de perioada sovietică nu chiar îndepărtată, când impresia şi chiar convingerile noastre că trăim în cea mai bogată şi mai liberă ţară din lume, se spulberau imediat ce treceam hotarul, dacă se întâmpla minunea măcar o dată în viaţă, nici măcar în Franţa, Germania sau America, ci în Iugoslavia sau chiar în Bulgaria socialistă. Cei care vor prinde gustul şi vor aprecia utilitatea, pentru sine şi/sau pentru membrii familiei, a liberei circulaţii în Europa, vor fi mai puţin motivaţi să piardă această posibilitate, dacă vor admite venirea la guvernarea Republicii Moldova a unor forţe politice capabile să deturneze cursul european al ţării. Pericolul este unul real pentru fiecare dintre noi, pentru că Europa dă acum acceptul pentru libera circulaţie, dar tot ea poate să retragă acest drept, dacă o vom sili.
Ce se poate întâmpla după Vilnius?
În lini mari, scenarii post-Vilnius sunt doar două: Semnarea Acordului de Asociere în 2014, cu menţinerea cursului european al ţării, sau deturnarea cursului european până sau după semnarea respectivului Acord. Ucraina, de exemplu, a mers mai degrabă pe cel de al doilea scenariu decât pe primul. Şi aceasta s-a întâmplat în chiar cel de-al 12-lea ceas.
Scenariul optimist
Scenariul optimist se poate realiza în condiţiile când partidele din cadrul Coaliţiei de guvernământ, precum şi partea societăţii care sprijină opţiunea europeană vor reuşi să realizeze, dar şi să promoveze în faţa celeilalte părţi a societăţii, anumite acţiuni care să demonstreze prioritatea opţiunii europene în raport cu alte opţiuni: euro-asiatică sau conservarea lucrurile aşa cum sunt acum în societatea moldovenească. Aceste acţiuni sunt prevăzute şi de Acordul de Asociere, se referă la corupţie şi justiţie, iar lumea trebuie să simtă schimbări în aceste domenii în timp util. Sunt lucruri care, direct sau indirect, îi afectează pe toţi cetăţenii ţării şi influenţează situaţia, direct sau indirect, în toate sferele vieţii. În plus, în anul care a mai rămas, urmează să se ajungă în fiecare sat, până la fiecare om, cu proiecte deja realizate, inclusiv din fonduri europene, prin care să se facă viaţa mai bună. Dar în fiecare sat şi până la fiecare om
Da, combaterea corupţiei şi reaşezarea justiţiei sunt lucruri extrem de greu de realizat, mai ales într-un an electoral. Dar, noutatea situaţiei face că partidelor de la guvernare le este convenabil şi chiar sunt impuse de circumstanţe să demonstreze rezultate reale. Aceasta pentru că doar realizările reale, inclusiv şi în special, în cele două domenii, le permit să vină în faţa alegătorului, în noiembrie 2014, după un nou mandat. Alt as electoral mai puternic, din mâneca sau din afara mânecii, ele nu au şi nu au de unde avea. Mai mult, cele trei partide, PLDM, PDM şi PLR, chiar dacă au pondere diferită în societate, sunt impuse să meargă în faţa alegătorului împreună. Pentru că separat nu au cum să obţină performanţe în ceea ce contează cu adevărat pentru alegători. Şi pentru că separat, spun sondajele, nu au cum să câştige alegerile în faţa rivalului principal – PCRM. Şi, apropo, pentru că şi ele fac parte din acel mecanism, creat prin Acordul de Asociere, şi care nu le permite să se comporte altfel, decât aşa cum este prestabilit, chiar dacă instinctele şi interesele de partid şi personale se opun acestor reguli. În anul ce vine, arbitrii vor fi nu doar europenii, care dau sau nu dau bani în funcţie de rezultate, dar şi alegătorul, la sfârşit de noiembrie 2014. Din aceleaşi considerente şi prin acelaşi mecanism partidele de la guvernare sunt obligate să menţină stabilitatea politică în ţară, cel puţin până în chiar ziua alegerilor
Scenariul pesimist
Scenariul pesimist se poate realiza doar în cazul în care situaţia politică se destabilizează serios, fără sau, Doamne fereşte, cu vărsări de sânge. Detaliul despre vărsările de sânge este relevant pentru a arăta că acum orientarea europeană a ţării poate fi deturnată doar în urma unor crize politice de proporţii şi nu a unor oricare crize. Însă această condiţie unică are atâtea eventuale şi posibile surse, încă unii experţi îi dau acestui scenariu pesimist 50 la sută şi chiar mai mult pentru realizare. Sursele de pericol pot fi interne şi externe, în raport cu teritoriul ţării, dar pot fi interne şi externe, în raport cu Coaliţia Pro Europeană.
Pentru a exemplifica pericolele cate pot veni din prima categorie de surse, ne putem aminti de ziua de 2 martie 1992, când Republica Moldova a aderat la Organizaţia Naţiunilor Unite. Atunci anume acest pas îi legitima Moldovei pe deplin statutul de Ţară Independentă. Declanşarea conflictului armat de pe Nistru anume în această zi a fost un act bine calculat pentru a demonstra autorităţilor constituţionale, dar şi comunităţii internaţionale că chestiunea independenţei Moldovei se decide nu doar la Chişinău. Consecinţele acelei zile rămân să ştirbească şi astăzi independenţa şi integritatea teritorială a ţării. La Vilnius, Republica Moldova, pentru prima dată în istoria sa, a pretins la modul oficial la statutul de Ţară Independentă, dar şi Europeană şi ea a obţinut acest statut prin Acordul parafat la Vilnius.
Trebuie să-i mulţumim mult opoziţiei moldoveneşti, reprezentată în special de către PCRM că, pentru data de 29 noiembrie 2013, nu i-a dat în cap un scenariu similar cu cel din 2 martie 1992. Sau, dacă i-a dat în cap, a refuzat să-l pună în aplicare. Sau că nu a acceptat un astfel de scenariu, dacă a vrut cineva să-l realizeze cu mâinile ei. Trebuie să recunoaştem că o astfel de variantă a circulat prin aer în contextul transferării bruşte a acţiunilor de protest cu multă lume participantă din preajma clădiri Guvernului, în faţa sediului Delegaţiei Uniunii Europene la Chişinău. Noua locaţie a protestelor este un spaţiu extrem de îngust, nefavorabil pentru menţinerea situaţiei sub control de către organizatori sub aspectul ordinii publice, dar foarte favorabil pentru tot felul de provocări cu efecte până la dezastruoase. Aprecierea trebuie să fie şi mai mare, în contextul evenimentelor violente din Ucraina din ultimele zile.
Pericolele din cea de a doua categorie, care pot genera crize politice de proporţii, pot veni din afara sau din chiar sânul Coaliţiei de guvernământ. Şi unele, şi altele vor ţinti dezbinarea în cadrul Coaliţiei sau/şi în interiorul fiecărei componente. Vor fi puse în funcţie diferite tehnologii, de către diferiţi actori interni şi externi, care vor urmării reanimarea stărilor de spirit beligerante între cele trei componente ale Coaliţiei, dar şi alimentarea stărilor de concurenţă între liderii celor trei formaţiuni, inclusiv în interiorul partidelor. Semne reale de asemenea natură există deja, lansate atât din afara coaliţiei, cât şi din interior. S-ar putea ca promotorii acestor scenarii să se şi declare pro-europeni şi pro integrare europeană a Republicii Moldova. Contează însă efectul. O eventuală criză politică mare înseamnă în mod automat deturnarea cursului european în condiţiile avantajului electoral al PCRM.
Summitul de la Vilnius a recunoscut statutul de ţară europeană a Republicii Moldova, dar urmează să ajungem cu acest statut valabil cel puţin până la Summitul de la Riga din 2015.
Valeriu Vasilică, IPN
Valeriu Vasilică
Vezi și:
- De care parte a cortinei se va afla Moldova după noua împărțire a lumii? Analiză de Valeriu Vasilică
- Participarea transnistrenilor în alegeri: între beneficiu și pericol. Analiză de Valeriu Vasilică
- Cârdășia Moscovei și a Tiraspolului va continua „până la sfârșit”. Analiză de Valeriu Vasilică
- Valentin Constantinov: Pe dictatori îi interesează doar puterea personală. Interviu IPN
- Yoshihiro Katayama: Programele japoneze de asistență s-au extins în toate domeniile vieții societății moldovenești. Interviu IPN
- Beneficiile și riscurile reluării exporturilor de fructe în Rusia. Analiză de Valeriu Vasilică
- Opriți războiul!… și filmele despre război. Consemnări de Valeriu Vasilică
- Benedetto Della Vedova: Pornim de la relațiile excelente pentru a crea spații noi pentru apropiere
- După Rusia, și o parte din Moldova bate în SUA sau Patria se vinde doar ieftin! Analiză de Valeriu Vasilică
- Hârtia de turnesol a dosarului deputaților transfugi. Analiză de Valeriu Vasilică
- Asociația, venită de pe Lună, a Judecătorilor din Republica Moldova. Analiză de Valeriu Vasilică
- Virusul sau Cel de-al Doilea Om este ucigaș? Analiză de Valeriu Vasilică
- Valeria Biagiotti: Vă invit să deveniți agenţii schimbării, fiecare să înceapă de la sine
- Natalia Gavrilița: E crucial să construim țara cu o majoritate stabilă, integră și bine intenționată. Interviu IPN
- Ruth Huber: Noua Strategie de cooperare internațională a Elveției confirmă că Moldova rămâne o țară prioritară. Interviu IPN
- „Guvernarea”- Opoziția, scor 1:1. Prelungiri sau lovituri de departajare? Analiza IPN
- Mihai Murguleț: Reformarea justiției depinde de voința politică. Interviu IPN
- Desiree Jongsma: Examinăm și implicațiile mai larg COVID-19 pentru copii și femei. Interviu IPN
- Mihail Cotorobai: „Coronavirusul nu poate să anuleze drepturile omului”. Interviu IPN
- Peter Michalko: „Cuvântul-cheie în noile politici ale UE este „împreună”. Interviu IPN
- Premierului Ion Chicu îi cedează nervii?
- Fisura salvatoare a PDM. Analiză IPN
- Ion Chicu: Avem o societate care s-a dezamăgit în instituțiile și viitorul acestui stat
- Pavel Filip: Republica Moldova este totuși pe un drum de evoluție
- Maia Sandu: O viață mai bună înseamnă libertate și regim care respectă drepturile omului
- Andrei Năstase: PPPDA a militat și a insistat pe unitatea forțelor proeuropene
- Daniel Ioniță: Acolo unde sunt mai mulți români, există și o mică Românie... Interviu IPN
- Ion Manole: Vom insista ca dialogul politic să conțină garanții reale pentru respectarea drepturilor omului în Transnistria
- Valeria Biagiotti: Există lucruri care fac relațiile moldo-italiene mai speciale... Interviu IPN
- Inițiativa sau Moțiunea? Motivele și efectele lor. Analiză IPN
- PSRM-ACUM: Condamnați la colaborare și la distrugere... Analiză IPN
- Angela Ganninger: Și nu este adevărat că înainte lucrurile au stat mai bine... Interviu IPN
- Nicu Popescu: Cu partenerii de dezvoltare avem un „târg” decalat în timp. Interviu IPN
- Felicitări pentru „holding”. Întrebări pentru Maia Sandu. Analiza IPN
- Ce au spus si ce au vrut să spună deputații în ultima sesiune? Analiză IPN
- De ce a plecat Vlad Plahotniuc? Va reveni? Analiză IPN
- De cine se teme Ilan Șor? Analiză IPN
- Bartlomiej Zdaniuk: Ceea ce ne leagă vine din dorința comună de a fi liberi. Interviu IPN
- Coaliția de guvernare: comunicare deficitară, fumigene și opacitate. Analiză IPN
- Nu se va ajunge la anticipate, deși este una din soluții, sugerate de electorat. Analiză IPN
- Kalman Mizsei: Linia de demarcare între putere și opoziție se trage pe interpretarea calității democrației
- Zdeněk Krejčí : Oamenii din țările mici nu-și pot permite luxul să se certe între ei în chestiuni de bază. Interviu IPN
- O fază mai bună a relațiilor moldo-ruse: mit, realitate sau deja-vu? Analiză IPN
- Vadim Bacinschi: „Suntem o seminție bântuită de atâtea controverse, himere și erori...”. Interviu IPN
- Repoziționarea PDM – corectă, forțată și nesinceră. Analiză IPN
- Integrarea europeană și consensul în Constituție, analiză IPN
- Daniel Ioniță: Susținerea Republicii Moldova este un obiectiv împărtășit la nivelul întregii societăți românești. Interviu IPN
- Moldova, țară căreia nu i se întinde mâna? Analiză IPN
- Reforma nu are susținere, Revoluția se amână. Analiză IPN
- Apoi a venit pădurarul și i-a alungat pe toți sau De ce nu a mers? Analiză IPN
- Opoziția a mușcat nada. Cine a pus-o? Cine se va prinde? Analiză IPN
- Sabine Krause: Un manual ce-i ajută pe germani să înțeleagă mai bine Moldova, pe care o îndrăgește oricine vine aici. Interviu IPN
- Valeria Biagiotti: Moldovenii sunt bine integrați și apreciați de populația italiană. Interviu IPN
- Andrian Candu, recidivă simptomatică? Analiză IPN
- Bartlomiej Zdaniuk: Visul meu este să creăm o legătură puternică între oamenii de aici și din Polonia. Interviu IPN
- De la Unire a lipsit „producătorul”, dar a fost prezent „produsul” său. Notițe subiective
- Guvernarea se repetă și opoziția întârzie. Analiză IPN
- „Curățare de grajduri” și de speranțe la Chișinău. Analiză IPN
- Peter Michalko: În 2017 au apărut elemente noi în relația UE-RM. Interviu IPN
- Parlamentarele 2018, balaur cu trei capete condamnate să se înghită reciproc. Analiză IPN
- Ce au în comun șoferii, politicienii și butoanele pentru arme de distrugere în masă? Analiză IPN
- Pentru ce a putut merge Plahotniuc la Erdogan? Analiză IPN
- Sistemul mixt: Înger sau Demon pogorât peste Moldova? Analiză IPN
- Planurile B ale schimbării sistemului electoral. Analiză IPN
- Merab Antadze: Calea europeană de dezvoltare este cea mai corectă pentru Moldova și Georgia, interviu IPN
- Deficit de comunicare şi de consens în „uninominalul-mixt”. Analiză IPN
- Ce vor moldovenii şi ce le poate oferi puterea? Analiză IPN, episodul 2
- Ce vor moldovenii şi ce le poate oferi puterea? Analiză IPN
- Actele de vandalism: o ecuaţie cu toate datele necunoscute, analiză IPN. Reluare din 15 aprilie 2009
- Principala problema a iniţiativei uninominale este iniţiatorul. Analiză IPN
- Deteriorare previzibilă şi inevitabilă a relaţiilor moldo-ruse? Analiză IPN
- Sensul politic şi sensul uman al împăcării. Analiză IPN
- De ce a fost imposibilă o dezbatere publică necesară? Analiză IPN
- Alexandru Tănase: Există deosebiri esenţiale între hotărârile CCM şi atitudinile politice, interviu IPN
- „FACEM!” Interviu IPN cu Valeriu Turea, şeful BRD
- Independenţa 2015: Anul Declinului, primul şi ultimul
- Independenţa 2015: Anul Declinului, primul şi ultimul
- Secretarii generali ai… Republicii Moldova sau Dedublarea programată
- Ultima alianţă pro-europeană a Moldovei
- Coaliţia pro-europeană între interesele naţionale şi cele de partid
- Marian Lupu: PDM a devenit asociat în Partidul Socialist European. Vom folosi noul statut în interesul ţării
- Însemnele naţionale ale alegerilor locale
- De ce vin liderii europeni în Moldova?
- Raportul Kroll: întârziere fatală
- Securitatea informaţională: între stângăcie politică şi interes special
- Două în unu, cu impact european
- Edgars Rinkevics: Asocierea nu este ultima etapă în relaţiile UE-Moldova, interviu IPN
- Dosarul transnistrean: Al treilea deja-vu în circumstanţe mai bune ca înainte
- Agenţiile de presă din Moldova: între adaptare continuă şi dispariţie
- Şah pentru guvernarea pro-europeană: motive, pericole, soluţii
- Iurie Leancă – simbol şi prim-ministru?
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare-III
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare-II
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare - I
- Igor Dodon prezintă pericol mare pentru pacea şi stabilitatea din Moldova, Valentin Crîlov. Alegeri 2014
- Mihail Magdei: Cea mai gravă boală a clasei politice este „morbul dezbinării”. Alegeri 2014
- Interviu IPN x 2: Letonia vrea să ajute Moldova să deschidă porţile Europei
- De ce comportamentul electoral al Coaliţiei contează pentru destinul european al Moldovei?
- Linas Linkeavicius: „Însă noi cunoaştem cu toţii că şi libertatea are preţul său…”
- Marian Lupu: Cetăţenii vor schimbări în politică şi noi dăm oamenilor puterea să decidă
- Republica Moldova nu s-a constituit. Dar nu a falimentat. Ce şanse are? Analiză IPN
- Presa, internetul şi politica moldovenească în off-shore? Analiză IPN
- Lumea Rusă versus Restul Lumii. Locul Moldovei? Analiză IPN
- Moldova nu mai este „singură acasă”, analiză IPN
- UE, UEA şi biletul de loterie, analiză IPN
- Vlad Filat: În 2020, Republica Moldova va fi în Uniunea Europeană
- Valentina Buliga: Vom împinge PCRM în extrema stângă, acolo unde e locul unui partid extremist
- Ce a dus Filat la Washington şi ce a adus de acolo? Analiză IPN
- Moldova este ţara care creează The Bat!-uri
- Măştile şi cagulele la proteste trebuie interzise prin lege, urgent, analiză IPN
- Rogozin sau Bufonada ca stil în geopolitică, analiză IPN
- Prejudicii afiliate războiului aduse Moldovei de criza regională
- Sunt patru milioane de argumente privind importanţă istorică a liberii circulaţii în Europa, interviu IPN cu Vadim Pistrinciuc, vicepreşedinte PLDM
- Preţul integrării europene a Moldovei este de peste 60 milioane de dolari, poate şi mai puţin
- Criza din Crimeea şi abolirea vizelor ca factor stimulator pentru ideea naţională a cetăţenilor moldoveni
- Coeziune şi contraziceri în coaliţia de guvernare
- Mizele şi investiţiile politice ale anului electoral 2014
- Ambasador leton: UE este deschisă pentru colaborare în toate domeniile cu Rusia, dar nu pe seama Parteneriatului Estic
- Ex-preşedintele Arnold Ruutel: Realizările actuale ale Estoniei au devenit posibile doar în componenţa UE
- De ce Acţiunea Pro-Moldova aprinde spiritele atât de tare?
- Miza Vilniusului: puterea în Moldova şi circulaţie liberă în Europa CAMPANIE IPN
- Limba română care uneşte şi care desparte
- Colaborarea moldo-chineză a intrat într-o nouă etapă, Andrian Candu
- BAC-ul, politica şi biletele de troleibuz
- Spaţiu public acaparat şi legile convieţuirii violate. Un caz dintr-o mie, unul cât o mie
- Moldova este aproape ca niciodată de scopul pe care şi-l propune la Vilnius, Linas Linkevicius, ministrul de externe al Lituaniei
- Poziţia faţă de conflictul transnistrean: fără drept la greşeală
- Acum Moldova poate obţine de la UE orice. Doar să vrea şi să poată
- Victor Chirilă: Moldova este foarte aproape de prăpastia unui stat falit politic şi instituţional
- Noul candidat la funcţia de premier va fi cel vechi – Vlad Filat
- Corneliu Gurin: Sistemul Procuraturii trebuie şi poate fi reformat în interesul cetăţenilor şi al societăţii
- Alexandru Oleinic: Moldova încă nu a avut un şef de Guvern anticomunist
- Deznodământul crizei politice este pe aproape ? sau Coada peşte ca simbol naţional
- Agenţia de presă IPN are două case noi
- Câteva semne de război la negocierile de pace pentru AIE 3
- Agenţia de presă Info-Prim Neo nu mai este. Este IPN
- Cetăţenii pot taxa politicienii care fură reformele, Comisarul pentru Drepturile Omului al CoE
- Filat va fi premier "până la sfârşitul lumii"
- Bombă cu neutroni în curtea (fostei?) AIE
- Dombrovskis: Ritmul bun al Moldovei în sfera eurointegrării se cere apreciat la justa valoare
- „Dacă UE nu e, nimic nu e” sau AIE învaţă să-şi aştearnă patul?
- Asta-i lupta finală... sau Internaţionala în stil moldovenesc - 2
- Asta-i lupta finală... sau Internaţionala în stil moldovenesc
- Info-Prim: 14 ani de căutare de sine, cu o distrugere la mijloc
- Microbusiştii acţionează iraţional sau prea raţional
- Igor Corman: Să înţelegem interesul Germaniei pentru a realiza interesul Moldovei
- Guvernul Letoniei a ales Moldova ca prioritate de vârf, însărcinat cu afaceri leton
- În cinci ani se poate schimba cardinal viaţa ţării, diplomat georgian
- Cea mai mare reuşită şi cel mai mare pericol pentru Moldova
- Exclusiv: Lituania îi acordă Moldovei perspectiva de membru al UE, Irena Degutienė, preşedinta Seimului lituanian
- Moldova va trebui să demonstreze că este capabilă să implementeze legile legate de regimul liberalizat de vize, Sergiu Ostaf
- Integrarea europeană a moldovenilor văzută din ...China
- AIE: Victorie cu iz de înfrângere
- „Pentru mine Ziua de 8 martie este sărbătoarea mea profesională”, Daniela Terzi-Barbăroşie
- Isteria antiromânească este din frustrare sau din rea credinţă?
- „Dacă Moldova vrea să fie cunoscută, ea trebuie să fie mediatizată”, un moldovean francez
- Microfonul – unul din puţinii duşmani ai radiojurnalistului Gheorghe Danu
- Reacţia autorităţilor la hotărârile CC reprezintă un indiciu de maturitate a statului de drept, Alexandru Tănase
- Cine-i cel mai frumos la moară sau De ce clasa politică ne ţine în capcană?
- „Cred că mentalitatea popoarelor Chinei şi Moldovei este în general la fel”, însărcinat cu afaceri chinez
- Guvernarea provoacă ciocniri între angajaţi şi angajatori
- Forţele de pacificare: tancul din cui
- Pentru Moldova există riscul ca o persoană să devină mai puternică decât cetăţenii, Kalman Mizsei
- Ne-am asumat şi riscuri pentru că schimbările de mentalitate se produc mai greu, Irina Tişacova
- Nici un proiect politic major nu e posibil în lipsa conştiinţei etnice limpezi şi a identităţii civice puternice, Marius Lazurca
- PCRM şi-a ratat şansa de declanşare a alegerilor parlamentare anticipate
- Plus-minus 2,5 motive pentru care Zinaida Grecianîi să poată fi aleasă preşedinte
- Cu Kalaşnikov sub trenci sau AIE: „pe viaţă şi pe moarte”, cu asistenţi - 2
- Contează nu doar Constituţia, ci şi ceea ce fac politicienii la modul practic, Dirk Schuebel
- „La sigur, toamna politică în Moldova va fi una „fierbinte”, chiar „aridă”, Ion Tăbârţă
- Anul 2011 – Anul Muchiei de Cuţit, Valeriu Vasilică
- „Forţa transformatoare a Europei constituie cea mai puternică resursă pentru modernizarea Moldovei”, Kalman Mizsei
- Puşca din cui a împuşcat. Nu a omorât pe nimeni. Deocamdată...
- Moldova, fără duşmani interni - II
- Moldova, fără duşmani interni
- PCRM pregăteşte Marea Revoluţie Socialistă din ... Toamnă
- Filat ascultă dar şi vorbeşte, în premieră
- „Este necesar să se înceapă pregătirea societăţii pentru eventuale compromisuri cu bătaie lungă în procesul de reglementare a diferendului transnistrean”
- Igor Dodon: „În Chişinău va începe o viaţă nouă, ascendentă, plină de realizări”
- De ce a trebuit „muşcat” ambasadorul UE în Moldova Dirk Schuebel?
- Rezultatele alegerilor locale la Chişinău: lupul a intrat în stână
- O zi ideală pentru diversiuni şi provocări electorale. Analiză Info-Prim Neo
- Câţi viitori primari vor merge la Bruxelles? Analiză Info-Prim Neo
- Miza alegerilor locale 2011 este alegerile parlamentare anticipate. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Miza alegerilor locale 2011 este alegerile parlamentare anticipate. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Viitorii primari ai capitalei în rol de cerşetori obraznici. Analiză Info-Prim Neo
- Finanţele tuturor partidelor depind de câteva zeci de persoane. Interviu Info-Prim Neo cu Sergiu Ostaf, director CReDO
- Diagnosticul americanilor: guvernarea comunistă a fost nedemocratică. Analiză Info-Prim Neo
- Autorităţile demonstrează interes corporativ de a nu permite dezvoltarea şi finanţarea organizaţiilor societăţii civile. Interviu Info-Prim Neo cu Sergiu Ostaf, director al Centrului de Resurse pentru Drepturile Omului
- Moldova condamnată, fără alternativă. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Moldova condamnată, fără alternativă. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul IV
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Ce au în comun trânta moldovenească şi Internetul? Interviu Info-Prim Neo cu doctorul în ştiinţe Serghei Busuioc, decanul facultăţii de pedagogie la Universitatea de Stat de Educaţie Fizică şi Sport,
- Bombă cu efect cumulativ sau de câte limbi de stat are nevoie Moldova? Analiză Info-Prim Neo
- „Vin Noii Moldoveni!?” - interviu Info-Prim Neo cu fraţii Cristina şi Dumitru Podgurschi, din ciclul „19 ani de Independenţă”
- AIE a murit de „moarte bună”. Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- AIE a murit de „moarte bună”. Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- AIE a murit "de moarte bună". Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Instinctul autoconservării manifestat în mod diferit de liderii politici moldoveni. Analiza Info-Prim Neo
- Sincronizări, repoziţionări şi regrupări în formatul „5 + 2”. Analiză Info-Prim Neo
- Vandalismul din aprilie 2009 prin prisma florilor de romaniţă. Analiză Info-Prim Neo
- Mişcarea sindicalistă predată partidelor politice. Analiză Info-Prim Neo
- „Milă mi-i de Gumeniţă, da' de mine şi mai tare...”. Analiză Info-Prim Neo
- Noul Cod al vizelor aduce beneficii tuturor solicitanţilor de vize în UE, dar în special ţărilor vecine precum Moldova. Interviu Info-Prim Neo cu Dirk Lorenz, Ofiţer politic al Delegaţiei Uniunii Europene în Republica Moldova
- Declaraţiile contradictorii din cadrul AIE diminuează eforturile guvernării moldoveneşti de a soluţiona conflictul transnistrean. Interviu Info-Prim Neo cu Reprezentantul special al UE pentru Republica Moldova Kalman Mizsei
- Cetăţenii Republicii Moldova vor fi acceptaţi în Europa doar atunci când se vor simţi confortabil în limba oficială a ţării lor. Interviu Info-Prim Neo cu Alexei Axan, profesor la Casa Limbii Române
- Societatea tolerantă a Moldovei şi în particular societatea civilă ar trebui să-i facă pe politicieni să se potolească într-un final. Interviu oferit Agenţiei Info-Prim Neo de către Reprezentantul special al UE pentru Republica Moldova Kalman Mizsei
- „Muruianu” a aruncat mănuşa. Cine o ridică? Analiză Info-Prim Neo
- Actele de vandalism: o ecuaţie cu toate datele necunoscute. Analiză Info-Prim Neo
- Igor Boţan: Formaţiunile politice nu-şi vor putea preciza strategiile electorale fără consultarea unei lucrări precum „Lecţii electorale la şcoala democraţiei din R. Moldova”
- Sindromul neprezenţei în Consiliul municipal Chişinău. Analiză Info-Prim Neo
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL V
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL I
- În 2009 PCRM ar putea reveni în opoziţie. Analiză Info-Prim Neo
- Interviul Info-Prim Neo, ignorat de candidaţii la funcţia de Primar general al mun. Chişinău Veaceslav Iordan şi Dorin Chirtoacă
- Subordonare prin unificare. Comentariu Info-Prim Neo
- Un tur de scrutin fără urşi, dar cu germani sau japonezi. Analiză Info-Prim Neo
- Viitorul Consiliu municipal Chişinău va fi aproape de două ori mai eterogen decât fosta componenţă. Comentariu Info-Prim Neo
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL VII
- Din toate programele candidaţilor la funcţia de primar al capitalei poate fi creat „programul pentru primarul ideal”. Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Candidaţii la funcţia de primar al municipiului Chişinău propun 70 de iniţiative de dezvoltare a capitalei. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Programele electorale ale candidaţilor la funcţia de primar al capitalei sunt doar declaraţii pentru un electorat imatur. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL VI
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL V
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II.
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, episodul I.
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Primarul general de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL I