Moldova este un stat cu defecte constitutive şi grave probleme de loialitate, Nicolae Negru

La 29 iulie se împlinesc 20 de ani de la adoptarea Constituţiei Republicii Moldova. Agenţia de presă IPN a întrebat mai mulţi analişti şi formatori de opinie în ce măsură Legea Supremă asigură  astăzi funcţionarea statului de drept şi apără drepturile omului, ce este şi ce trebuie să fie Constituţia pentru ţară şi pentru cetăţeanul simplu.
---


Este Republica Moldova stat? Este suveran şi independent, unitar şi indivizibil, aşa cum prevede Constituţia?

Nicolae Negru, analist politic:

Republica Moldova este un stat cu câteva defecte constitutive, „congenitale”, apărut în baza unei republici de tip „frankenstein” - RSSM, concepută în „laboratorul” de la Kremlin în scopuri geopolitice, ca un cap de pod al URSS împotriva României. Proclamându-şi independenţa, eliberându-se odată cu dezintegrarea URSS, acest stat artificial este „sfâşiat” de tendinţe contradictorii: dorinţa vagă de întoarcere „acasă”, aprinsă de instinctul de supravieţuire, alimentată de memoria istorică pâlpâind în celulele sănătoase ale organismului, şi românofobia, anti-occidentalismul sau teama de a-şi pierde „identitatea” cultivată în „laboratorul” sovietic.

Statul Republica Moldova se confruntă cu grave probleme de loialitate, în condiţiile în care Rusia (moştenitoarea „doctorului Frankenstein”) încearcă să reia controlul asupra statului independent, ocupând în aceste scopuri o parte a teritoriului nostru, stimulând separatismul, întreprinzând acţiuni destabilizatoare în alte zone ale Republicii Moldova.

Al treilea defect este legat de sistemul administrativ şi cadrele sovietice, care au fost puse în situaţia de a proceda împotriva firii lor, de a se auto-reforma, de a se ajusta la un nou sistem social-politic şi economic.

Deşi formal poate fi numit stat, în realitate Republica Moldova nu îşi îndeplineşte funcţiile economice, eşuând să atragă investiţii, să asigure crearea locurilor de muncă, un salariu minim şi o pensie decentă. O parte considerabilă, de circa 10 la sută, din bugetul Republicii Moldova prezintă granturile UE.

Faptul că a semnat acordul de asociere cu UE e un gest de suveranitate, de independenţă a Republicii Moldova, care reflectă o scădere, din varii motive, interne şi externe, a influenţei Rusiei în procesul ei decizional. Însă Republica Moldova a devenit suverană şi independentă cu riscul pierderii integrităţii teritoriale, risc pe care şi l-a asumat, mizând pe ajutorul UE şi SUA.

Prin urmare, putem vorbi despre o funcţionalitate viciată, ameninţată de Rusia, neverificată în totalitate a articolului 1 din Constituţia Republicii Moldova.

---
Constituţia Republicii Moldova
Articolul 1 Statul Republica Moldova
(1) Republica Moldova este un stat suveran şi independent, unitar şi indivizibil.
(2) Forma de guvernământ a statului este republica.
(3) Republica Moldova este un stat de drept, democratic, în care demnitatea omului, drepturile şi libertăţile lui, libera dezvoltare a personalităţii umane, dreptatea şi pluralismul politic reprezintă valori supreme şi sunt garantate.

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.