Potenţialul turistic în Republica Moldova trebuie valorificat uniform. Turismul moldovenesc nu este doar Orheiul Vechi şi vinăriile care sunt cunoscute peste hotare, dar şi rezervaţiile naturale, zona de nord a Republicii Moldova, Pădurea Domnească, Rezervaţia Plaiul Fagului, zona Şoldăneştiului şi multe ale locuri din Moldova, unde s-ar putea dezvolta acest domeniu, a declarat expertul în turism, Alex Filipski pentru IPN.
Alex Filipski a menţionat pentru IPN că promovarea turismului autohton ar trebui să pornească de la conştiinţa naţională. „Trebuie să fie create mesaje video cu scopul de a promova mai multe locuri din Moldova, să se desfăşoare cursuri în instituţii de învăţământ, cursuri educative pentru tineri în vederea promovării ţării. Şcolile ar putea organiza mai des excursii prin ţară. Realizarea acestor deziderate trebuie începută cu traseele turistice. Avem elaborate 20 de trasee care, cu regret, se intersectează. Acestea trebuie detaliate şi clasificate pe zone: nord, centru, sud, est, iar un agent economic, ca să promoveze asemenea excursii prin ţară, are nevoie de transport”, a explicat Alexei Filipski.
El a mai adăugat că agenţii economici, care au oferte la subiectul „turism autohton” nu sunt susţinuţi de către autorităţi să îl promoveze. „Nu există contracte de durată între transportatori şi agenţii economici, nici o concurenţă loială. Un exemplu sunt transportatorii care ies din ţară cu scop turistic şi sunt scutiţi de TVA, iar transportatorii pentru turismul autohton, pentru excursii cu caracter tematic, de cunoaştere, sunt obligaţi să plătească TVA”.
Bugetul Agenţiei Turismului nu dispune de suficienţi bani pentru a dezvolta tehnici moderne de promovare a imaginii turismului din Moldova. Un gen de marketing ar fi spoturile video educative, care să informeze şi să atragă interesul consumatorului. Pe lângă toate acestea trebuie să se pună accent pe publicitatea online, a adăugat specialistul.
Alex Filipski a mai menţionat că Moldova nu are până acum o hartă turistică, şi nici hartă online. „Google maps” nu a identificat toată suprafaţa Moldovei pentru că nu avem specialişti competenţi care să promoveze proiecte. Trebuie de creat anumite condiţii de a schimba situaţia turismului moldovenesc. Şi aici vorbesc de legislaţie. Legislaţia din Republica Moldova trebuie armonizată cu cea europeană. România poate fi un exemplu. La noi legea există, dar trebuie adaptată la realităţi”, a opinat el.
Expertul în turism a menţionat că turiştii care vizitează Republica Moldova rămân impresionaţi de peisaj şi spun ghizilor că este regretabil că valorile de profil ale ţării nu sunt cunoscute la nivelul pe care le merită, accentuând că Moldova are de lucrat mult la imaginea ei şi pentru a se debarasa de clişeul că aici sunt „numai femei frumoase şi vinuri de calitate”.