Moldova are pârghii europene de protecţie a consumatorilor, viceministru
„Agenţia Naţională pentru Protecţia Consumatorilor are pârghiile necesare care îi permit să asigure o protecţie la nivel european”, a declarat viceministrul economiei, Octavian Calmâc, la o conferinţă de presă organizată în cadrul Săptămânii consumatorului, transmite Info-Prim Neo.
Printre aceste pârgii viceministrul a menţionat posibilitatea de aplicare a amenzilor agenţilor economici care nu respectă legislaţia şi livrează pe piaţă mărfuri cu defecte sau produse alimentare cu termenul de valabilitate expirat.
Până la sfârşitul acestui an urmează să fie elaborată o nouă Strategie de protecţie a consumatorilor pe perioada 2013- 2020. De asemenea, va fi promovată o decizie a Guvernului privind reglementarea controalelor efectuate de către Agenţia Naţională pentru Protecţia Consumatorilor.
„Nu vrem să facem din Agenţie o structură care doar aplică sancţiuni. Avem nevoie să fie strict descrisă procedura de control, acţiunile agenţiei şi paşii ulteriori, astfel ca aceste controale să nu perturbeze activitatea operaţională a agentului economic”, a menţionat Octavian Calmâc.
Alexandru Cuzimuc, director al Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, a declarat că se lucrează la deschiderea subdiviziunii teritoriale a agenţiei în oraşul Cahul. Subdiviziunea din Bălţi este funcţională.
În anul 2011, către instituţia de protejare a drepturilor consumatorilor au fost adresate circa 900 de petiţii, dintre care 350 de conflicte au fost soluţionate pe cale amiabilă. În 385 de cazuri au fost depistate neconformităţi urmate de amenzi, iar în restul cazurilor nu au fost depistate încălcări. În primele trei luni ale anului curent au parvenit deja circa 250 de petiţii de la consumatori.
Amenzile aplicate pot atinge 10-12 mii lei.
Consumatorii cărora le sunt încălcate drepturile pot suna la numărul de telefon: 080028028. Apelul este gratuit din orice colţ al ţării.
Ziua internaţională de protecţie a consumatorului este marcată la 15 martie.