Ministerul Finanţelor a prezentat în Guvern bugetul pentru un an electoral. Comentariu economic Info-Prim Neo

Majorarea salariilor pentru angajaţii instituţiilor finanţate de la buget, a alocaţiilor pentru tineret şi realizarea programelor sociale şi-au găsit loc în proiectul Legii bugetului de stat pe anul 2009 elaborat de Ministerul Finanţelor şi prezentat la Guvern. Bugetul pe anul viitor este construit pe o creştere a Produsului Intern Brut cu 6,0%, până la 70,5 miliarde de lei, o rată medie a inflaţiei de 10 la sută, o creştere a exporturilor şi importurilor, respectiv cu 19 şi 24 la sută şi un curs de schimb de 9,12 lei pe dolar. Proiectul legii bugetului pe anul 2009 nu reflectă reforme structurale, cheltuielile publice fiind îndreptate către necesităţi actuale. Cheltuielile de personal vor creşte cu 45,98 la sută faţă de cifra aprobată pentru 2008, până la 3 mlrd 971,6 mln lei, pe fondul unei creşteri a cheltuielilor de la bugetul de stat pe toate componentele cu 21,0%. Cei mai mulţi bani de la bugetul public naţional vor fi alocaţi pentru sfera socială sau pentru rezolvarea unor probleme sociale (19,71 mlrd lei, ceea ce reprezintă 28% din PIB). “Bugetul are un iz electoral, 68,2 la sută din cheltuielile de la bugetul public naţional sunt sociale”, apreciază experţii. Oficialităţile afirmă că, dimpotrivă, în bugetul aprobat pe anul 2008 ponderea acestor cheltuieli în total este de 68,5%. În anul 2007 cheltuielile de ordin social în total cheltuieli publice a fost de 62,6%. De la bugetul de stat în anul 2009 vor fi alocaţi mai mulţi bani pentru poliţie şi securitatea naţională (+40,4,6% faţă de bugetul aprobat pe anul 2008), ştiinţă şi inovare (+29,8%), asigurare şi asistenţă socială (+30,9%), pentru serviciul datoriei de stat (+34,3%), pentru învăţământ (+22,4%), ocrotirea sănătăţii (+22,7%) în timp ce cheltuielile pentru cultură, artă, sport (+3,5%) vor creşte mai încet, iar pentru apărarea naţională, transporturi şi gospodăria drumurilor, protecţia mediului înconjurător şi economie Guvernul va da mai puţini bani decât prevede bugetul pentru anul 2008. Se estimează o creştere de doar de 3,7 la sută în raport cu bugetul aprobat pe 2008 a investiţiilor capitale, în special prin autorităţile publice locale. Este un buget social, la fel ca şi cele din anii precedenţi, şi mai puţin un buget al dezvoltării Republicii Moldova. Elementele definitorii ale bugetului sunt faptul ca răspunde intereselor categoriilor sociale şi mai puţin corespunde cerinţelor de dezvoltare. Alocaţiile de la bugetul de stat pentru asigurări şi asistenţă socială se preconizează la nivel de 2,57 mlrd lei (14,26% din totalul cheltuielilor), învăţământ de 1,9 mlrd lei (10,7%), ocrotirea sănătăţii de 2,55 mlrd lei (14,19%), ordine publică şi siguranţă naţională – 1,38 mlrd lei (7,67%). Veniturile bugetului de stat vor însuma 17,2 mlrd lei, cu 13,6 la sută mai mult decât este scontat în anul 2008, iar cheltuielile vor fi de 18,0 mlrd lei, respectiv, cu 21% mai mult în raport cu bugetul aprobat pe anul 2008. Prin urmare, deficitul bugetului de stat va fi de 784,3 mln lei. Partea leului (circa 75%) din veniturile la bugetul de stat se preconizează să fie obţinute din impozitele indirecte, în special din contul TVA (64,35%) şi, în primul rând, taxa pe valoarea adăugată pe mărfurile importate. Şi în anul 2009 Guvernul se aşteaptă la un ritm de creştere a importurilor peste avansul exporturilor, ca urmare se estimează un deficit enorm al balanţei comerciale de 4,45 miliarde de dolari SUA. Valoarea estimată a importurilor va atinge 6,5 miliarde de dolari SUA depăşind de 3,1 ori volumul exporturilor. Veniturile din taxa pe valoarea adăugată sunt subestimate, bazându-se pe un curs de schimb prea mic, iar restituirea TVA (1,8 mlrd lei) - supraestimată, sunt de părere economiştii, Aceştia estimează că în 2008 statul a ratat venituri la buget de circa 500 milioane lei ca urmare a aprecierii leului, în condiţiile în care importurile se fac în valută străină, iar taxele vamale sunt achitate în lei. Analiştii economici nu exclud că au apărut probleme privind restituirea TVA. În anul 2009 statul va proceda la „limitarea tipurilor de investiţii (cheltuieli) capitale care beneficiază de restituirea TVA cu cele ce sunt subvenţionate de la bugetul de stat; concretizarea momentului achitării TVA pentru serviciile importate aferente produselor compensatoare rezultate din regimul de perfecţionare pasivă”. [Deficit bugetar de 1,3% din PIB în 2009] Experţii apreciază că deficitul bugetului public naţional, programat la 1,3% din PIB pentru 2009, este, probabil, şi rezultatul relaxării fiscale din ultimii doi ani (ponderea veniturilor directe este în scădere), dar şi a majorării unor cheltuieli sociale (pentru implementarea legii cu privire la sistemul de salarizare în sectorul bugetar în bugetul pe anul 2009 sunt prevăzute mijloace în sumă de 600 mln lei, iar ca urmare a „impactului majorării salariilor angajaţilor din anul 2008 şi altor factori cu impact asupra salariilor – circa 500 mln lei”). Deficitul bugetului de stat estimat pentru anul viitor este de 3,5 ori mai mare decât cel aprobat pentru 2008, respectiv, 784,3 mln lei faţă de 223,7 mln lei. „Un deficit de 1,3% din PIB nu trebuie să fie motiv de îngrijorare, mai ales că veniturile proiectate pentru anul 2009 par a fi subestimate”, sunt de părere economiştii. Ceea ce ar trebui să deranjeze e dinamica creşterii deficitului bugetar. Dacă în anul 2007 deficitul bugetului public naţional a fost de 0,2 la sută din PIB, cel prognozat pentru anul viitor este de peste şase ori mai mare. Estimările Ministerului Finanţelor referitoare la veniturile bugetului de stat iau în calcul şi intrări de împrumuturi externe (805 mln lei), mijloace din vânzarea şi privatizarea bunurilor domeniului public (390,4 mln lei). Încasările totale din granturi externe se prevăd în sumă de 819,2 mln lei, inclusiv pentru susţinerea bugetului în sumă de 558,1 mln lei (61,2 mln USD) şi pentru finanţarea proiectelor din surse externe – 261,1 mln lei (28,6 mln USD). Donatorii principali vor fi Comisia Europeană, Guvernul Olandei, Guvernul Marii Britanii, Banca Mondială. [Inflaţia şi aprecierea leului, factori de risc] Ministerul Finanţelor estimează pentru sfârşitul anului 2009 o rată anuală a inflaţiei de 10,0% şi un curs de schimb de 9,12 lei pe dolar. Aşadar, prognozele arată o scădere a ritmului de creştere a preţurilor şi o apreciere în continuare a monedei naţionale. Însă „evoluţia cursului de schimb al monedei naţionale susţinut de intrările masive de valută în ţară, ar putea crea presiune suplimentară asupra creşterii importurilor, precum şi ar avea o influenţă dublă atât asupra veniturilor, cât şi asupra cheltuielilor bugetare”, constată Ministerul Finanţelor. Aprecierea în continuare a monedei naţionale, în opinia acestuia, va crea un factor de risc faţă de bugetul de stat şi, ca urmare, Guvernul, pentru recapitalizarea BNM, va direcţiona o parte din mijloace pentru majorarea capitalului statutar al BNM sau va emite VMS pentru acoperirea soldului debitor al fondului general de rezervă, ceea ce necesită mijloace suplimentare pentru serviciul datoriei de stat interne. Astfel, pentru realizarea proiectelor cu finanţare externă, deja în proiectul bugetului de stat, la partea de cheltuieli, „se prevăd mijloace în sumă de 981,4 mln lei, cu 163,7 mln lei sau 14,3% mai puţin comparativ cu cele aprobate pe anul 2008, în temei, în legătură cu aprecierea valutei naţionale”. Pe de altă parte, inflaţia ar putea reduce creşterea reală a cheltuielilor bugetare şi ar putea impune eventuale cereri de cheltuieli suplimentare pentru sfera bugetară. Factori bancari şi analişti economici estimează că deja în toamna anului 2008 s-ar putea produce o reinversare a tendinţei de apreciere a leului moldovenesc, iar inflaţia pe anul 2009 ar putea fi mai mare decât prevede Guvernul.

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.