Ministerul Economiei şi Comerţului a prezentat Strategia de promovare a exporturilor pentru anii 2006-2008
Strategia Naţională de Promovare a Exporturilor pentru anii 2006-2008 a fost prezentată marţi, 28 martie, la Chişinău, în cadrul seminarului cu genericul "Noul sistem generalizator de preferinţe al UE, GSP Plus, şi Strategia Naţională de Promovare a Exporturilor".
Expertul principal în domeniul Strategiei de export al Centrului Internaţional de Comerţ de la Geneva (Elveţia), Anton Said, care a participat la prezentare, a menţionat că Strategia de promovare a exporturilor este un efort excelent al Ministerului Economiei, dar se cere şi participarea sectorului privat, pentru că „fără aportul acestuia Strategia va eşua”.
El a specificat, că obiectivele pe care şi le propune această strategie sunt nobile, însă acestea trebuie să fie realiste. Trebuie să existe un plan de acţiuni care să prevadă acţiuni concrete, cine, când, cum şi cu ce resurse se vor realiza toate acţiunile planificate. „Ministerul Economiei îşi propune prea multe acţiuni pentru anul 2006. Dacă sunt atât de uşor de realizat, de ce nu s-a implementat până acum”, a întrebat Said. În cazul în care mediul de afaceri nu este unul favorabil, nu putem spune că-l vom schimba, pentru că acesta este un proces de durată. Iar dacă obiectivele stipulate în strategie nu vor fi realizate în prima jumătate a anului, atunci partenerii îşi vor pierde încrederea, a avertizat expertul.
Potrivit lui Anton Said, Centrul Internaţional de Comerţ este gata să acorde suport logistic R. Moldova pentru implementarea acestei strategii, dar cu condiţia că oficialităţile îşi vor asuma angajamentul să realizeze în practică obiectivele propuse şi să elaboreze o metodologie de implementare chibzuită.
Obiectivul principal al noii strategii este dezvoltarea sectoarelor cu potenţial de export, identificarea pieţelor strategice şi a posibilităţilor de acces pe aceste pieţe, crearea unui mediu de afaceri favorabil producerii de bunuri şi servicii competitive, precum şi atragerea investiţiilor străine, se spune în document.
În anul 2006 se prevede crearea unei baze de date în vederea obţinerii informaţiei privind realizarea produselor şi accesul pe pieţele internaţionale şi a Uniunii Europene. Se preconizează crearea unui Euro Info Centru Corespondent şi a unei reţele de centre regionale cu o acoperire naţională, prin intermediul căreia vor fi diseminate regulile şi principiile funcţionării pieţei europene, cu acces liber la informaţiile privind vânzările, cerinţele faţă de calitate pentru importatori, securitatea alimentară, etc.
Strategia mai prevede deschiderea birourilor economice pe lângă Ambasadele Republicii Moldova în ţările Uniunii Europene, căutarea unor noi resurse pentru fondul de susţinere a exportului.
Strategia Naţională de Promovare a Exporturilor pentru anii 2006-2008 va fi prezentată şi în afara capitalei.
În anul 2005, deficitul comercial al R. Moldova a constituit 1 220,5 milioane dolari, sau cu 55,8 la suta (437 milioane dolari) mai mult decât în 2004.