Mihail Magdei: Cea mai gravă boală a clasei politice este „morbul dezbinării”. Alegeri 2014

Interviu IPN: O minte sănătoasă într-o ţară sănătoasă. Despre „sănătatea”social-politică” din ţară, dar şi despre „paraziţii politicului”, discutăm cu Dr. hab. med. Mihail Magdei, vicepreşedinte al Partidului Acţiunea Democratică. Un interviu realizat de Valeriu Vasilică
---


- În calitate de fost ministru şi de două ori viceministru al sănătăţii şi medic-şef sanitar de stat al Republicii Moldova, dar şi de reprezentant al unui concurent electoral, care credeţi că este „sănătatea” social-politică a societăţii moldoveneşti la etapa actuală, în general, a clasei ei politice, în particular, şi ce credeţi că poate face PAD pentru îmbunătăţirea situaţiei şi într-un caz, şi în altul, dacă este nevoie şi dacă accedeţi în Parlament?

-
Speranţele oamenilor care au crezut în schimbare odată cu obţinerea Independenţei, acum, după mai bine de 20 de ani, au rămas doar speranţe transformate într-o deziluzie, nereuşind să se traducă în rezultate cu adevărat palpabile. Societatea moldovenească, dar mai ales „sănătatea” social-politică din republică, a fost şi rămâne afectată de conjuncturile politice din Parlament. Spre exemplu, agrarienii şi mai apoi comuniştii, iar mai recent oligarhii – într-o ţară ce rămâne destrămată administrativ-teritorial prin conflictul transnistrean, inspirat, impus şi susţinut în continuare de Federaţia Rusă – au contribuit la migraţia masivă a populaţiei, plecată peste hotare în lipsa locurilor de muncă atractive la baştină.

Mai grav e că influenţa distructivă a „partenerului strategic” din est se intensifică evident cu apropierea alegerilor din 30 noiembrie. Nu numai că Republica Moldova de mai multe ori a fost şi este şantajată prin sancţiuni şi embargouri economice (fiind de fapt de natură politică), dar se mai şi încearcă, deschis şi fără scrupule, să se deraieze cursul european, atât înainte, cât şi după semnarea Acordului de Asociere cu Uniunea Europeană. Aceste tertipuri al „partenerului strategic” estic au devenit o normă în comportamentul cu ţările fostei URSS care aleg un alt curs de dezvoltare şi anume de aderare la valorile europene. Consider că este foarte important, dar şi favorabil pentru Republica Moldova, că această politică distructivă a Federaţiei Ruse a fost demascată de SUA şi UE în urma agresiunii Rusiei faţă de Ucraina, manifestate prin invazia subversivă în Crimeea şi demararea unui război nedeclarat în regiunile de est ale Ucrainei precum Doneţk, Lugansk şi altele, dar şi a proiectului eşuat „Novorossia”.

Un factor ce destabilizează sănătatea social-politică a ţării este şi promovarea activă a aderării republicii la nişte proiecte iluzorii precum este Uniunea Vamală (de fapt se încearcă reformarea Imperiului Rus de până la 1917) de către unele partide politice înregistrate oficial şi care participă în campania electorală, dar şi de către partide care promovează cu înverşunare politica sovietică privind existenţa unei diferenţe de identitate dintre băştinaşi şi locuitorii statului român. Lipsa toleranţei faţă de opiniile oponenţilor politici, instigarea de către unele organizaţii spre acte de nesupunere şi acaparare a puterii prin violenţă, intensificarea activităţii lor în ultimul timp, evident că indică spre necesitatea „asanării” societăţii, prin metode democratice, dar eficiente, prin care să se depisteze şi elimine aceste elemente. Este de remarcat că organele abilitate în ultimul timp dau dovadă de exigenţă şi vigilenţă sporită, înregistrând unele progrese. Dar trebuie depuse eforturi conjugate, inclusiv prin solicitarea suportului logistic al unor state precum UE şi SUA, Ucraina, România şi altele, pentru a preveni interferenţa forţelor ostile vectorului european al poporului Republicii Moldova.

Clasa politică de la noi are nişte practici de care trebuie să se debaraseze cât mai curând. Este vorba despre corupţie politică şi geopolitică, economică şi geo-economică, care se produce prin cârdăşie de orice fel, iar în final duce la trădarea intereselor naţionale şi speranţelor culturale, politice şi socio-economice ale întregii societăţi.

Regretabil de remarcat, dar instituţiile şi valorile democratice autentice la noi sunt proclamate, dar de fapt nu sunt garantate şi aplicate. Avem mereu crize politice, rămânem dezbinaţi teritorial şi cineva din actorii inspiraţi din exterior doresc ca acest proces să continue şi să progreseze atât în sudul, cât şi nordul ţării. Cea mai gravă boală a clasei politice de la noi este „morbul dezbinării”, care o macină din ce în ce mai mult, iar pe fundalul acestei boli apar şi se multiplică periculos de mult paraziţii politicului, care vor continua să aprofundeze dezbinarea socială a societăţii.

Ce putem face? Partidul Acţiunea Democratică a înaintat un Program electoral pentru scrutinul parlamentar din 30 noiembrie, care vine să propună soluţii pentru problemele existente în absolut toate domeniile cheie ale vieţii politice, economice şi sociale, inclusiv relaţii externe, reîntregirea ţării, echitate economică, socială şi culturală pentru dezvoltarea spirituală a tuturor etniilor convieţuitoare în societatea moldovenească. Considerăm că trebuie să scăpăm de flagelul corupţiei prin implicarea magistraţilor din ţările UE; ne vom putea proteja şi întregi ţara prin aderarea la UE şi sub acoperirea NATO; trebuie să contractăm şi dezvoltăm relaţii mai aprofundate şi reciproc avantajoase îndeosebi cu UE, SUA, România, Ucraina, dar şi cu alte state ale lumii, inclusiv Rusia, doar că aceste relaţii să fie reciproc avantajoase, echitabile şi nicidecum discriminatorii. Pentru cetăţeni va fi binevenită reformarea administraţiei publice centrale şi locale în scopul asigurării bunei guvernări. Este necesară reformarea în continuare a justiţiei şi organelor de drept, dar apolitică. Pentru a atinge toleranţă zero faţă de corupţie, trebuie promovate măsuri legislative în vederea reglementării caracterului grav al infracţiunilor de corupţie, aplicării mecanismelor de confiscare, controlului public al veniturilor. Prevedem acţiuni şi pentru dezvoltarea economiei, sporirea protecţiei sociale, crearea unui sistem de sănătate centrat pe necesităţile societăţii, cu accentul pe sănătatea publică, medicina de familie şi cea specializată, cu consolidarea instituţiilor din sistem prin modernizare şi management eficient. Pentru reîntregirea ţării – continuarea şi avansarea negocierilor într-un format extins, cu evacuarea contingentului armatei şi armamentului Federaţiei Ruse etc.

- De altfel, pe ce se bazează speranţa formaţiunii de intrare în Parlament? Cum vă poziţionaţi, prin ce vă deosebiţi de alţi pretendenţi?

- În buletinul de vot, Partidul Acţiunea Democratică (PAD) se găseşte pe poziţia nr.17. Sperăm să fim apreciaţi de alegători prin faptul că formaţiunea se reprezintă  reformatoare, cu vocaţie europeană şi doctrină modernă liberală. Este formată din persoane în majoritate de vârstă tânără. Chiar din start, partidul a fost constituit pentru promovarea şi implementarea reformelor politice, economice şi sociale orientate spre bunăstare cu scop de a constitui şi consolida clasa socială de mijloc drept pilon al unei societăţi moldoveneşti moderne.

Este important de menţionat că pledăm pentru promovarea prioritară a valorilor doctrinare precum libertate individuală şi egalitate în faţa legii; responsabilitate socială şi grijă faţă de oameni; democraţie liberală; constituţionalism de stat de drept; economie competitivă, bazată pe proprietatea privată; unitate naţională şi integrare europeană. PAD va susţine schimbarea paradigmei de dezvoltare economică a ţării şi se va implica activ în procesul amplu şi complex de reformare a economiei naţionale, dar cu respectarea obligatorie a principiului de reformare pentru cetăţeni – condiţii decente de trai şi de activitate pentru toţi cetăţenii, asigurarea şi realizarea drepturilor fundamentale ale omului, promovarea politicilor de tineret şi asigurarea condiţiilor pentru dezvoltarea rolul tinerei generaţii în societate. Vom promova acţiuni şi procese care să asigure mai multe mecanisme de exercitare directă a suveranităţii naţionale; control electoral extins şi responsabilitate sporită a puterii; garanţii şi o protecţie împotriva abuzurilor şi a uzurpării puterii. De aceea considerăm oportună consolidarea electoratului la 30 noiembrie 2014 în jurul Partidului Acţiunea Democratică, fiindcă numai cu PAD la guvernare va avea de câştigat întreaga societate moldovenească.

Totodată, suntem un partid deschis pentru colaborare, ascultăm şi vom asculta şi consulta opinia cetăţenilor, vom oferi remedii pentru probleme concrete, contribui la realizarea aspiraţiilor umane şi la afirmarea personalităţii fiecărui om.

- Haideţi să mergem pe aceeaşi formulă, dar în profunzime: cum apreciaţi „sănătatea” sistemului actual de sănătate şi ce puteţi face Dvs personal şi formaţiunea pe care o reprezentaţi pentru îmbunătăţirea situaţiei şi aici?

- O simplă radiografie a sistemului de sănătate nu este suficientă pentru o evaluare corectă şi obiectivă a sistemului de sănătate din Republica Moldova. Aceasta trebuie să se bazeze pe studii şi evaluări minuţioase pe domenii şi indicatori care ar arăta starea reală a lucrurilor şi identifica măsuri de redresare. Dispun de experienţă în domeniu şi pot afirma că pe parcurs au fost elaborate mai multe concepţii şi strategii de dezvoltare a sistemului de sănătate. Unele sunt în derulare. La fel, la iniţiativa mea şi a colegilor, începând cu anii 1990 au fost lansate planuri şi măsuri de profilaxie şi combatere a maladiilor transmisibile, fiind primele experienţe de la noi prin care s-a demonstrat oportunitatea şi eficacitatea a unor asemenea abordări de rezolvare a unor probleme stringente de sănătate publică şi asistenţă medicală, inclusiv dezvoltarea sistemului de prestare a serviciilor de sănătate şi promovare a sănătăţii. Cunosc şi chiar unele lucruri le intuiesc referitor la sistemul actual de sănătate. Mă voi referi succint la unele, precum nivelul incomparabil de sporit al morbidităţii şi mortalităţii populaţiei legate de bolile cardiovasculare, cancer, bolile tubului digestiv, diabet etc., comparativ cu ţările din Uniunea Europeană, probleme stringente legate de afectarea prin tuberculoză, HIV/SIDA, boli diareice acute şi toxiinfecţiile alimentare, bolile respiratorii acute, hepatitele virale etc. Actul medical în unele instituţii medicale, unde pacienţii trebuie să se vindece, în multe cazuri devine sursa unor boli şi complicaţii inacceptabile, uneori fatale. Cetăţenii tot mai frecvent sunt nemulţumiţi şi au multe rezerve faţă de serviciile medicale acordate, atitudinea personalului faţă de suferinţele oamenilor. Poliţa de asigurare obligatorie de asistenţă medicală anual se scumpeşte, inclusiv pentru anul 2015 cu 800 lei (va costa 4800 lei), dar majoritatea asiguraţilor nu sunt satisfăcuţi de asistenţa medicală acordată. Se pot înşirui şi mai multe aspecte, inclusiv finanţarea precară a Programelor naţionale de profilaxie şi combatere, care altminteri sunt bine argumentate şi întemeiate.

Pentru ameliorarea sănătăţii populaţiei şi sănătăţii publice, îmbunătăţirea şi accesibilitatea serviciilor medicale, PAD va opta pentru un şir de măsuri. Printre acestea se numără: evaluarea mai obiectivă şi profundă a sistemului sănătăţii şi reformarea lui pentru asigurarea şi fortificarea unui potenţial adecvat de acordare a asistenţei medicale şi prestare a serviciilor de sănătate performante, dar şi accesibile populaţiei, conform standardelor europene; perfecţionarea cadrului legislativ prin participarea nemijlocită a societăţii civile; evaluarea obiectivă a costurilor economice reale ale reformelor şi adoptarea lor de către instituţiile medicale (acest lucru este foarte important, deoarece fondatorii instituţiilor medicale, precum sunt autorităţile administraţiei publice locale, reprezintă nemijlocit interesele poporului); stabilirea unor ţinte şi obiective clare şi reale pentru întreg sistemul de sănătate, precum şi paşii şi mijloacele prin care vor fi atinse; facilitarea dezvoltării eficiente a ramurii sănătăţii prin depolitizarea lui;  numirea în funcţii manageriale a specialiştilor notorii din domeniu cu selectarea lor exclusiv după experienţa acumulată, nivelul de pregătire şi competenţă profesională.

După ce vom accede în Parlament, vom opta ca sistemul sănătăţii să se bucure de dezvoltare continuă şi respectarea principiilor democratice de bază în activitatea lucrătorilor medicali, adoptate şi recunoscute, precum respectarea valorilor demnităţii umane, egalităţii, solidarităţii şi eticii profesionale, protejarea medicului şi lucrătorului medical; protejarea sănătăţii populaţiei prin măsuri statale de profilaxie şi promovare a cultului sănătăţii; asigurarea accesibilităţii populaţiei la asistenţă medicală calitativă, garantată şi gratuită la toate etapele de acordare a ei, independent de locul de trai, etnie şi confesiune religioasă; cuprinderea universală a populaţiei cu măsuri de realizare a Programelor naţionale de importanţă vitală şi prioritare, cu un acces echitabil la toate serviciile de sănătate şi acoperire financiară adecvată, garantată; orientare prioritară către asistenţa medicală primară şi de urgenţă; asigurarea participării active a populaţiei în păstrarea şi promovarea sănătăţii prin educarea responsabilităţii pentru propria sănătate şi adoptarea unui mod sănătos de viaţă, asigurarea unei alimentaţii corecte şi dezvoltarea serviciului supravegherii nutriţionale, dezvoltarea culturii fizice, combaterea sedentarismului şi altor factori de risc determinanţi pentru sănătate; elaborarea şi adoptarea unor programe speciale de educaţie pentru sănătate în instituţiile pre-şcolare şi pre-universitare, de comun cu Ministerul Educaţiei, axate pe factorii de risc determinanţi – tutun, droguri, alcool, igienă personală, alimentaţie corectă, activitate fizică, educaţie sexuală etc.; dezvoltarea şi fortificarea Serviciului de supraveghere şi control al maladiilor netransmisibile; dezvoltarea parteneriatelor şi cooperării în domeniul integrării internaţionale.

Pentru o mai bună guvernare a sistemului sănătăţii este indicată recrutarea şi consolidarea potenţialului ştiinţific în argumentarea şi elaborarea politicilor de sănătate cu implementarea rezultatelor cercetărilor ştiinţifice în activitatea instituţiilor medicale.

Vom depune eforturile pentru  modificarea articolului 36 din Constituţie privind minimul asigurării medicale oferite de stat, prin garantarea unui volum adecvat şi necesar de asistenţă medicală gratuită, bazat pe asigurări medicale; includerea în Constituţie a unui articol, prin care va fi stipulat că ocrotirea sănătăţii este o prioritate esenţială în activitatea Parlamentului, Preşedintelui şi Guvernului Republicii Moldova, autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale, care o dată la 5 ani adoptă un Program de dezvoltare continuă a sistemului de sănătate, cu informarea anuală a populaţiei despre realizarea lui; elaborarea şi adoptarea Politicii statului în domeniul ocrotirii sănătăţii pe perioada anilor 2015-2020; promovarea, spre adoptare în Parlamentul Republicii Moldova, a unor noi amendamente la Legea privind supravegherea de stat a sănătăţii publice, elaborată în anul 2009 în baza principiilor europene ale sănătăţii publice, prin care Medicul şef sanitar de stat al Republicii Moldova şi medicii şefi sanitari de stat teritoriali vor fi abilitaţi cu atribuţii şi funcţii decizionale, acoperite financiar, iar actuala denumire a acestei funcţii va fi modificată conform denumirii acestor funcţii existente în sistemul contemporan de sănătate publică din ţările Uniunii Europene; perfecţionarea activităţii Ministerului Sănătăţii, inclusiv prin perfecţionarea structurii (organigramei şi denumirii funcţiilor angajaţilor aparatului central) cu descentralizarea de mai departe a competenţelor şi atribuţiilor; şi, nu în ultimul rând, perfecţionarea sistemului existent de atestare a cadrelor de management al instituţiilor medico-sanitare prin elaborarea unui sistem contemporan de salarizare a lucrătorilor din domeniul sistemului.

- Cum apreciază PAD „sănătatea” economiei moldoveneşti şi ce soluţii, ce mecanisme aveţi  pentru îmbunătăţire?

-
Economia este apreciată ca fiind în stagnare şi necesită reformare complexă, ce ar asigura productivitate, competitivitate şi eficienţă. Dar pentru aceasta trebuie adoptat un mediu legislativ stabil şi previzibil, sunt necesare investiţii substanţiale în infrastructură şi tehnologii. Vom promova dezvoltarea întreprinderilor private şi a micului business şi investiţiile în gospodăriile cetăţenilor (sere, micro-ferme agricole, de bovine pentru producere de carne şi lapte, ovine, porcine etc.) plasarea mărfurilor şi serviciilor pe pieţele internaţionale şi atragerea investiţiilor străine directe, inclusiv în educaţia şi instruirea continuă a forţei de muncă. Va fi necesar să asanăm mediul de afaceri pentru a fi favorabil ţării, cetăţeanului şi comunităţii de afaceri, prin crearea condiţiilor adecvate cu separarea businessului de politic, eliminarea birocraţiei, corupţiei, traficului de influenţă, cumetrismului şi nepotismului din structurile de stat, la fel eliminarea poverii fiscale, barierelor administrative şi asigurarea previzibilităţii politicilor fiscale, vamale, comerciale; accesul liber al mărfurilor şi serviciilor pe piaţă; promovarea exporturilor, eficientizarea sectorului public şi asigurarea sustenabilităţii finanţelor publice etc, inclusiv, dar foarte important, revigorarea şi diversificarea infrastructurii şi sectorului energetic.

- Pe cât de mult starea societăţii şi economiei moldoveneşti depind de factorul extern? Ce se poate face ca această dependenţă să fie mai benefică?

- După mine, depind într-o foarte mare măsură. Potenţialul uman în majoritate munceşte peste hotarele ţării, iar banii remişi susţin o mare parte din populaţie, inclusiv facilitând producătorul autohton şi contribuind la bugetul de stat. Mai mult, depindem şi de importul de gaze, energie electrică, agentului termic solid, mărfurilor de larg consum pentru populaţie, industrie şi agricultură, medicină. Republica Moldova nu ar reuşi multe fără exportul de mărfuri din industria uşoară, vinificaţie, agricultură. Exemple regretabile în dereglarea relaţiilor cu partenerii externi sunt mai multe, inclusiv din ultimii ani cu Federaţia Rusă (nu vom specifica cauzele, fie politice ori birocratice, de conjunctură) referitoare la importul de vinuri, fructe şi legume, carne. Dar ce avem de făcut în beneficiul ţării? Numai accelerarea şi implementarea reformelor pe toate domeniile şi adoptarea şi promovarea standardelor şi normelor europene în activităţile realizate. Nu mai puţin importantă este şi asigurarea unui confort investiţional, inclusiv pentru  investitorii străini. Nu trebuie să admitem activităţi de dragul activităţilor. Orice am întreprinde şi produce trebuie să fie de calitate competitivă, indiferent dacă se exportă în UE, CSI, inclusiv Rusia sau pentru consumul intern. Aceasta trebuie să o conştientizeze şi funcţionarii de stat, şi întreprinzătorii şi administratorii de societăţi, şi fiecare angajat la locul lui de muncă. De toţi depinde rezultatul final, care este direct proporţional cu reputaţia mărcii produsului şi a statului Republica Moldova. Deci, avem nevoie de muncă cu abnegaţie, dăruire şi insistenţă, voinţă politică şi devotament pentru viitorul prosper al ţării.

Notă: Achitat din Fondul electoral al PAD

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.