Mediul online este în topul canalelor de comunicare utilizate de concurenții electorali în campania pentru alegerile din 24 februarie, iar autoritățile ar trebui să acorde o mai mare atenție acestui mod de comunicare, așa cum se întâmplă în cazul radiodifuzorilor și presei scrise. Este recomandarea Fundației Youth Development for Innovation, care a prezentat cel de-al doilea raport de monitorizare a activității concurenților electorali pe dimensiunea online.
Livia Țurcanu, una dintre autorii raportului, a spus într-o conferință de presă la IPN că, între 29 ianuarie și 9 februarie, lideri la capitolul cheltuielilor raportate pentru publicitatea online, pe circumscripția națională, au fost Partidul Democrat, Partidul Politic Șor, Blocul electoral ACUM DA PAS și Partidul Socialiștilor. Printre candidații independenți din circumscripțiile uninominale, sunt mențineați trei concurenți ai circumscripției Nr. 51 SUA și Canada – Roman Palancica, Alexandrin Patron și Viorel Savva.
Deseori partidele raportează doar suma cheltuită pe circumscripția națională. Datele despre alte cheltuieli financiare de promovare nu sunt descifrate, nu sunt detalii despre ce s-a postat, unde și cât a costat, notează Livia Țurcanu.
Facebook este platforma pe care majoritatea concurenților electorali din circumscripția națională și-au concentrat activitatea de promovare. Cei mai activi prin postări sunt Partidul Nostru, Partidul Politic Democrația Acasă și Partidul Şor. Postările cu cel mai mare impact sunt ale PDM, Partidului Şor și blocului ACUM.
După Facebook, urmează Odnoklassniki, unde PSRM este unul dintre cei mai activi actori, iar Partidul Nostru este unica formațiune care are grup oficial. Pe Youtube, 11 formațiuni politice au cont, însă aproape jumătate au fost inactive pe perioada analizată. Lider pe această platforma a fost PDM, urmat de PSRM și Partidul Politic Mișcarea Populară Antimafie. Pe Instragram, șapte partide au un cont, dintre care cinci sunt inactive. Doar Partidul Nostru și PDM utilizează această platformă.
Mihai Mogîldea, și el autor al raportului, a menționat că dintre cei 200 de candidați din circumscripțiile uninominale supuși monitorizării, 126 sunt prezenți pe cel puțin o platformă de socializare. Mai mult de jumătate sunt prezenți pe Facebook, apoi pe Odnoklassniki, Instragram şi Youtube. Doar doi dețin un site sau un blog. Candidații din Chișinău și Bălți mizează mai mult pe electoratul activ online, în timp ce în celelalte circumscripții se dă prioritate informării directe „din ușă în ușă”.
Pe Facebook, candidații blocului ACUM au cei mai mulți urmăritori, fiind urmați de candidații Partidului Şor și PDM. Candidații Partidului Nostru au cele mai multe postări, urmați de candidații blocului ACUM și PSRM. Ce ține de reacțiile la postări, cele mai vizualizate și comentate sunt postările candidaților blocului ACUM, urmate de postările Partidului Şor și PDM. Pe Odnoklassniki, lideri sunt candidații blocului ACUM, PDM și Partidul Nostru. Pe Youtube, activitatea candidaților este redusă.
Raportul face parte din proiectul „Monitoring online electoral activity - Parliamentary elections 2019”, implementat în perioada octombrie 2018 – martie 2019, cu sprijinul Agenției Elvețiene pentru Dezvoltare și Cooperare.