Mediul de afaceri solicită transparenţă în aplicarea actelor normative de către vameşi
Mai multe ordine ale Serviciului Vamal sunt aplicate cu încălcarea procedurilor legale de intrare în vigoare a actelor normative. Constatarea în cauză aparţine Grupului de lucru al Comisiei de stat pentru reglementarea activităţii de întreprinzător, care a discutat şi a susţinut un proiect de decizie al Guvernului privind „ghilotinatea” acestor ordine, transmite Info-Prim Neo.
Grupul de lucru este alcătuit din reprezentanţi ai autorităţilor publice centrale şi mediului de afaceri. Şefa Direcţiei politici comerciale la Ministerul Economiei, Inga Ionesi, a spus că proiectul deciziei a fost elaborat în baza constatărilor raportului semestrial privind eliminarea barierelor netarifare din calea comerţului, realizat în conformitate cu planul de acţiuni aprobat în acest sens de Guvern în noiembrie 2011. „Multe din ordinile Serviciului Vamal – cum ar fi cele ce se referă la procedura aplicabilă trimiterilor poştale, modul de vămuire a mărfurilor scoase din zonele libere, a unor categorii de mărfuri şi mijloace de transport, Regulamentul cu privire la statutul de agent economic de încredere şi altele – nu sunt publicate în Monitorul Oficial. Există şi ordine care au fost abrogate de către Serviciul Vamal la semnalele agenţilor economici, dar în locul lor se elaborează şi se aplică altele, fără a fi informată comunitatea de afaceri, nerespectându-se principiul transparenţei stipulat de legislaţia naţională şi normele Organizaţiei Mondiale a Comerţului”, a menţionat Inga Ionesi.
Agenţii economici, prezenţi la şedinţa Grupului de lucru, au apreciatcă unele ordine au un caracter declarativ, stipulează cerinţe dificil de respectat. Drept exemplu este şi Regulamentul privind procedura de vămuire la domiciliu. Din cauza condiţiilor impuse, puţini agenţi economici pot profita de facilităţile prevăzute în acest regulament. Dumitru Albulesa, consilier la Asociaţia Internaţională a Transportatorilor Auto din Moldova, a spus că aceste ordine interne afectează profund transportatorii internaţionali, regimul de muncă, care este strict monitorizat în ţările unde sunt transportate mărfurile. Serviciul Vamal percepe şi plăţi care nu se regăsesc în documentele oficiale. „În Codul Fiscal, la compartimentul taxe rutiere pentru cântărirea maşinii este prevăzută taxa de 26 lei. Transportatorilor li se cere 40 lei. Şi toţi plătesc, deşi ştiu precis că nu este corect. Tot aşa precum cunosc că, dacă ordinul nu-i publicat în Monitorul Oficial, e nul. Dar se conformează. Ce să facă, dacă trebuie să treacă vama? Nu numai drumurile rele, dar şi aceste bariere artificiale au făcut ca tranzitul prin Moldova să se reducă simţitor”, a menţionat Consilierul AITA.
Dinu Armaşu, de la Asociaţia Investitorilor Străini, deşi a susţinut proiectul de decizie, a menţionat că acesta nu va fi funcţional dacă nu prevede şi sancţiuni pentru colaboratorii vamali care nu respectă legislaţia în vigoare. „Să contăm doar pe bunăvoinţa Serviciului Vamal nu este rezonabil, trebuie să avem garanţii că cei ce nu respectă principiul transparenţei şi nu coordonează prevederile actelor normative interne cu Grupul de lucru trebuie să fie pedepsiţi”, a remarcat Dinu Armaşu.
Reprezentanţii Serviciului Vamal şi ai Ministerului Finanţelor, căruia acesta se subordonează, nu au participat la şedinţa Grupului de lucru, invocând că sunt ocupaţi în Parlament, unde se examina proiectul de politică fiscal-vamală pentru anul viitor.