Mass-media reflectă campania electorală fără abateri grave, cu unele excepţii – raport de monitorizare

În primele două săptămâni de campanie electorală, majoritatea instituţiilor mass-media monitorizate de către Centru pentru Jurnalism Independent (CJI) nu au admis abateri grave de la standardele profesionale şi deontologice, au reflectat campania parţial echidistant şi obiectiv. Excepţie au făcut doar postul de televiziune NIT şi ziarele „Moldova Suverană” şi „Nezavisimaia Moldova”, care au difuzat materiale părtinitoare şi defăimătoare pentru unii concurenţi electorali. Datele au fost prezentate în cadrul unei conferinţe de presă, transmite Info-Prim Neo. Începând cu 18 aprilie, CJI a monitorizat 5 posturi de televiziune (PrimeTV, NIT, EuroTV, Jurnal TV şi N4) şi 5 ziare (Adevărul, Timpul de dimineaţă, Moldova Suverană, Nezavisimaia Moldova şi Jurnal de Chişinău). Potrivit directorului CJI, Nadine Gogu, în linii mari, majoritatea posturilor au avut un comportament corect, cu excepţia NIT, unde s-a observat o favorizare evidentă a concurentului electoral al PCRM. „Marea majoritatea a ştirilor puse pe post de NIT sunt mostre de anti-jurnalism, pentru că nu se respectă prevederi deontologice, dar şi deseori sunt abateri de la prevederile Codului Audiovizual”, a declarat Nadine Gogu. Potrivit directorului CJI, NIT recurge deseori în ştiri la caricaturi, muzică, foloseşte imagini din arhivă, integrează imagini irelevante alături de texte care se referă la alte subiecte. „Este evident că este o încălcare a tuturor normelor, informaţia este prezentată dintr-o singură perspectivă şi abundă în comentarii. Mai mult, este vorba de un comentariu, nu de o ştire, sunt opinii personale ale reporterului”, a spus directorul CJI. Referitor la celelalte posturi, Nadine Gogu a menţionat că nu au fost constatate abateri evidente de la standardele internaţionale şi deontologice. Postul N4, totuşi, favorizează uşor concurentul PLDM. „Putem presupune că în a doua parte a campaniei electorale situaţia s-ar putea schimba, în special când numărul evenimentelor cu caracter electoral va creşte”, a mai Nadine Gogu despre comportamentul radiodifuzorilor înainte de alegeri. Referitor la ziarele monitorizate, Petru Macovei, expert al proiectului, a menţionat că în cazul publicaţiilor Adevărul, Timpul de dimineaţă şi Jurnal de Chişinău s-a constatat o prezentare relativ echilibrată a campaniei electorale, fără abateri foarte grave de la normele deontologice. În ceea ce priveşte publicaţiile Moldova Suverană şi Nezavisimaia Moldova politica editorială a acestora este partizană, este orientată spre promovarea candidatului PCRM la funcţia de primar al capitalei, Igor Dodon. Pe de de altă parte, alţi concurenţi sunt prezentaţi într-o imagine defăimătoare. „Moldova Suverană mediatizează desfăşurarea campaniei electorale selectiv, adică sunt selectate doar materialele care pun într-o lumină pozitivă candidatul PCRM sau evenimentele în baza cărora poate fi prezentat într-o lumină negativă primarul Dorin Chirtoacă. De cele mai multe ori nu este oferit dreptul la replică”, a declarat Petru Macovei. Raportul elaborat de CJI va fi expediat Consiliului Coordonator al Audiovizualului şi Comisiei Electorale Centrală. Monitorizarea mass-media în campania electorală pentru alegerile din 5 iunie este realizată în cadrul Coaliţiei Civice pentru Alegeri Libere şi Corecte de către CJI cu susţinerea financiară a Fundaţiei Est Europene din resursele acordate de Agenţia Suedeză pentru Dezvoltare şi Cooperare Internaţională şi Ministerul de Externe al Danemarcii. Pe parcursul întregii campanii vor mai fi prezentate încă 4 rapoarte, până pe 19 iunie.
  • nadine gogu despre monitorizarea campaniei electorale.mp3
  •     0

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.