Mass-media nu oferă o imagine echilibrată a bărbaţilor şi femeilor, susţin experţii

Mass-media nu oferă o imagine echilibrată a bărbaţilor şi femeilor, precum şi a implicării şi contribuţiei acestora în viaţa publică şi privată. Aceasta este una din concluziile studiului „Gen şi mass-media”, prezentat luni, 10 septembrie în cadrul unei conferinţe de presă. Studiul, lansat de Centrul „Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD), prezintă un cadru conceptual, legal-normativ şi instituţional în domeniul asigurării funcţionării politicilor cu privire la egalitatea de gen şi de şanse; analize a componentei de gen a producţiei media despre alegerile locale generale din 2003 şi 2007, precum şi recomandări practice. Daniela Terzi-Barbăroşie, director executiv al CPD a argumentat necesitatea acestui studiu prin faptul că până în prezent nu au existat cercetări concrete privind reflectarea echidistantă a concurenţilor bărbaţi şi femei, precum şi privind felul în care presa perpetuează sau nu perpetuează stereotipurile de gen. În opinia ei, produsele mediatice cu referire la femei deseori prezintă o imagine degradantă şi negativă a acestora, ceea ce duce la prejudicierea imaginii lor în societate. Loretta Handrabura, autoarea lucrării, s-a referit la faptul că femeile candidate la alegerile locale din 2003 şi 2007 au fost mai puţin reflectate în mass-media în comparaţie cu bărbaţii. Astfel, în urma analizei publicaţiilor din şapte ziare difuzate în timpul campaniei electorale din 2003, s-a constatat că doar femei au fost prezentate în 3,8% din materialele electorale iar 14,6% au avut caracter mixt. În anul curent au fost studiate materialele electorale din 10 ziare. S-a constatat că prezenţa femeilor în materialele electorale a fost de 2,7%, iar materiale mixte au constituit circa o pătrime din total. Cele mai multe materiale despre femei, ca pondere, au fost publicate în „Moldavskie vedomosti” – circa 13%, „Moldova Suverană” – 8%, „Argumentî i Factî” – 5,6%. Autorii studiului recomandă ca mass-media să promoveze o imagine echilibrată şi non-stereotipă a femeilor, deoarece acestea sunt asociate tradiţional mai mult cu viaţa privată. Dar, în acelaşi timp, se recomandă şi o altfel de prezentare a bărbaţilor care, de regulă, sunt identificaţi în special cu viaţa publică. De asemenea se recomandă evitarea sexismului şi conservatorismului lingvistic. Studiul „Gen şi mass-media” a fost realizat în cadrul proiectului „Şanse egale pentru femei şi bărbaţi în alegerile locale din 2007”, cu susţinerea financiară a Institutului pentru o societate deschisă şi al Fundaţiei Soros-Moldova.
  • daniela terzi-barbarosie despre studiu de gen in mass-media.mp3
  •     0

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.