Revelionul a accentuat o problemă mai veche a municipiului Chișinău: insuficiența locurilor de parcare. Ea iese la iveală mai ales de sărbători, când chișinăuieni și oaspeți ai capitalei își vizitează rude și prieteni. Un element care agravează problema în cauză sunt mașinile abandonate în curțile complexelor locative. Solicitată de IPN, ofițerul de presă al Inspectoratului Național de Securitate Publică al IGP, Ana Chiselița, a comunicat că „autovehiculele abandonate, precum și procesul de evacuare este în competența preturii sectorului în cauză”.
De regulă, asemenea mașini au una sau mai multe roți dezumflate, pot avea câte un geam spart. Vicepretorul sectorului Ciocana, Vlad Hîncu spune că exisă o hotărâre a Guvernului, din 2018, care reglementează modul de ridicare și transportare a mijloacelor de transport. Ele sunt evacuate în două cazuri: dacă conducătorul auto a fost înlăturat de la conducere (când a fost prins în stare de ebrietate la volan sau nu a trecut inspecția tehnică, de exemplu) sau dacă staționarea mijlocului de transport poate genera un pericol iminent pentru interesul public.
Până acum, Pretura nu a evacuat mașini abandonate. „Putem să le evacuăm, dar unde să le depozităm? Dar dacă apare proprietarul? Nu este descris nicăieri ce înseamnă mașină abandonată. Roțile sunt dezumflate, câte un geam poate fi stricat. Dar poate a avut un accident și a lăsat-o pe o lună. Noi înțelegem asta. Dar anul acesta o să ne concentrăm anume pe evacuare. Dacă ați observat, în sector noi în mare parte am scos limitatoare de metal de pe locuri de parcare publice. Este o procedură continuă”, a menționat vicepretorul, la remarca reporterului IPN că respectivele limitatoare sunt plasate ilegal înapoi de către locatarii blocurilor.
Angajații Preturii sectorului Ciocana inspectează curțile blocurilor. „Avem poze și adrese cu mașini care, după părerea noastră, au fost abandonate. Unele sunt fără plăcuțe de înmatriculare, altele au plăcuțe. În privința celor cu plăcuțe de înmatriculare am pregătit o notă care săptămâna aceasta trebuie să ajungă la Inspectoratul de Poliție Ciocana, ca să identificăm cine sunt proprietarii, ca aceștia să-și evacueze mașinile. Dacă n-o să dorească, atunci o să le evacuăm forțat. Întrucât o facem împreună cu Poliția, am putea să le evacuăm la parcarea specială (unde evacuează mașini Poliția rutieră, pentru încălcările prevăzute de legislația în vigoare, n.r.). Dar acolo tarifele sunt foarte ridicate. De aceea, trebuie să găsim o soluție amiabilă. Dacă omul a abandonat mașina, el probabil nici n-o să aibă bani s-o scoată de acolo. Nu vrem să facem rău. Dar înțelegem și disconfortul locatarilor. Poate le vom evacua pe un spațiu municipal”, a specificat Vlad Hîncu.
Principala problemă ține de faptul că acest aspect nu este reglementat. „Nicăieri nu este scris care este termenul (admis, n.r.) de staționare – că este o zi sau un an. Nicăieri nu este descris ce înseamnă mașină abandonată, cu patru roți sau cu trei”, a remarcat vicepretorul sectorului Ciocana.
Într-o postare pe Facebook, primarul general Ion Ceban a solicitat astăzi șoferilor „să nu parcheze ilegal pe spațiile verzi, pentru că duc noroiul prin tot orașul”. „Fac apel către poliție, să fie amendați șoferii care astfel încalcă regulile. Deoarece, când șoferii măresc viteza, conducătorii auto sunt amendați, chiar dacă au o scuză motivată, dar aici totul se permite. Atât timp cât poliția va trece cu vederea aceste încălcări, atât timp vom avea această nerespectare a legii”, a menționat primarul general. El a specificat că în sectorul Ciocana „în fața unui mare magazin, parcarea (este, n.r.) goală după o anumită oră, însă șoferii parchează ilegal la 100 de metri de parcare, deoarece le este lene să meargă pe jos”.
„Sunt întrebat de ce nu avem parcări? Chișinăul și așa a fost transformat pe parcursul anilor într-o mare parcare, gratuită. Unde vrem, acolo parcăm. În nicio țară, în nici o capitală nu există așa ceva. În alte capitale respectăm legea, aici – fiecare cum poftește. Legile sunt pentru toți”, a specificat Ion Ceban.