MAIA propune creare Agenţiei Viei şi Vinului
Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare (MAIA) propune crearea Agenţiei Viei şi Vinului, în bază de parteneriat public-privat, în care statul şi companiile vinicole ar veni cu contribuţii egale, transmite Info-Prim Neo.
Ministrul Vasile Bumacov a menţionat la o masă rotundă că Republica Moldova a demonstrat pe parcursul anilor că are experienţă şi talent în producerea vinurilor. Dar în sectorul vitivinicol nu există un model eficient de administrare, care ar permite vinurilor moldoveneşti să se afirme pe pieţele externe, concurând cu vinurile altor ţări cu tradiţii în acest domeniu. Potrivit oficialului, acest model de administrare se poate obţine prin crearea Agenţiei Viei şi Vinului.
„Cineva va spune că, iată, vrem să reînviem Agenţia „Moldova-Vin”. Această structură îşi asuma unele funcţii ale ministerului, inclusiv elabora de politici. Noi însă avem nevoie de o structură operaţională, ca înşişi vinificatorii să decidă problemele, iar statul să-i ajute. Contribuţiile partenerilor trebuie să fie egale când e vorba de fonduri, dar şi responsabilităţi”, a menţionat ministrul.
Potrivit lui Vasile Bumacov, crearea Agenţiei Viei şi Vinurilor se înscrie în contextul Memorandumului privind restructurarea sectorului vinicol, semnat în octombrie 2010 între MAIA şi asociaţiile producătorilor vitivinicoli. La prima etapă eforturile noii structuri vor fi concentrate pe promovarea vinurilor moldoveneşti. Nu mai târziu decât sfârşitul acestui an urmează să fie înregistrat brandul naţional sub egida căruia vor fi comercializate toate vinurile moldoveneşti – „Vin de Moldova”. De asemenea, se lucrează la înregistrarea a patru mărci de vinuri cu denumiri de origine, provenind din ariile geografice ale Moldovei.
„Am citit mai multe opinii precum că promovarea vinurilor noastre sub un brand comun ar leza originalitatea unor mărci de vin, deja cunoscute pe unele pieţe. Nu este aşa. Noi trebuie, mai întâi, să facem ca lumea să cunoască Moldova ca pe o ţară cu tradiţii vinicole, şi apoi, fiecare zonă a ei unde se produc vinuri”, a subliniat Vasile Bumacov.
Expertul Veaceslav Ştirbeţ a menţionat că experienţa promovării vinurilor sub un brand naţional este practicată şi de alte ţări. Succese deosebite a obţinut Australia, vinurile căreia erau puţin cunoscute pe piaţa mondială acum câteva decenii.
Masă rotundă a fost organizată de Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare, asociaţiile vinicole şi proiectul USAID „Creşterea Competitivităţii şi Dezvoltarea Întreprinderilor II” (CEED II).
Kent Larsen, director de ţară USAID, a menţionat că proiectul CEED II va ajuta întreprinderile din Moldova să devină competitive, să elaboreze branduri şi să le promoveze pe piaţă. Proiectul a demarat la sfârşitul anului 2010 şi se va încheia în 2014.