MAE şi Autoritatea Electorală Permanentă din România au elaborat un ghid despre modul în care pot vota la 22 noiembrie cetăţenii români din străinătate
Ministerul Afacerilor Externe şi Autoritatea Electorală Permanentă din România au elaborat un ghid informativ despre modul în care cetăţenii români, aflaţi în străinătate, pot să-şi exercite dreptul de vot la alegerile prezidenţiale din România din 22 noiembrie, transmite Info-Prim Neo.
Potrivit ghidului, care se referă la legislaţia română, în străinătate poate vota orice cetăţean român cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate, ori aflat ocazional peste hotare, care a împlinit, până în ziua alegerilor inclusiv, vârsta de 18 ani.
Nu au dreptul de vot alienaţii mintal, cei puşi sub interdicţie sau persoanele condamnate la pierderea drepturilor electorale, prin hotărâre judecătorească definitivă.
Cetăţenii români pot vota în străinătate pe baza următoarelor documente: cartea de identitate, cartea de identitate provizorie, buletinul de identitate ori paşaportul diplomatic, paşaportul diplomatic electronic, paşaportul de serviciu, paşaportul de serviciu electronic, paşaportul simplu, paşaportul simplu electronic, paşaportul simplu temporar, titlul de călătorie, valabile în ziua votării.
O condiţie necesară este posesia actelor de identitate valabile. Cei cărora li s-au furat documentele de identitate sau care şi le-au pierdut, ori a căror documente de identitate au expirat, pot vota pe baza unui titlu de călătorie eliberat la cerere şi potrivit procedurii legale, de o misiune diplomatică sau un oficiu consular a României.
Noile acte de identitate se eliberează de Ministerul Administraţiei şi Internelor prin structurile sale specializate. Astfel, eliberarea de noi acte de identitate poate fi solicitată: în ţară, direct autorităţilor emitente, în străinătate, prin intermediul misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare ale României. Autorităţile însă avertizează că paşapoartele nu mai pot fi eliberate prin procură.
Cetăţenii români cu drept de vot, care în ziua alegerilor se află în străinătate pot vota la orice secţie de votare organizată în străinătate. Lista secţiilor de votare se regăseşte atât pe site-ul MAE, cât şi pe site-urile misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare ale României.
MAE va organiza secţii de votare atât pe lângă misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României (ambasade, consulate generale, consulate, birouri consulare şi consulate onorifice), cât şi în localităţi unde există comunităţi româneşti numeroase.
Cetăţenii români care îşi exercită dreptul de vot în străinătate vor fi înscrişi pe un tabel electoral cuprinzând: numele şi prenumele, codul numeric personal, domiciliul, tipul, seria şi numărul actului de identitate.
Alegătorii care în ziua votării se află în străinătate, vor putea vota după ce vor declara în scris, pe propria răspundere, că nu au mai votat şi nu vor mai vota la acel tur de scrutin.
Votarea începe la ora 7.00, ora locală şi se desfăşoară până la ora 21.00 , când secţia de votare se închide. Persoanele care la ora 21.00 se află în sala unde se votează vor putea să-şi exercite dreptul de vot.
În cazul în care niciunul din candidaţi nu va obţine 50% plus 1 din totalul voturilor, un al doilea tur de scrutin se organizează la 6 decembrie 2009, în aceleaşi secţii de votare şi circumscripţii electorale, sub conducerea operaţiunilor electorale de către aceleaşi birouri electorale şi pe baza aceloraşi liste. În al doilea tur de scrutin participa primii 2 candidaţi care au obţinut cel mai mare număr de voturi, valabil exprimate pe întreaga ţară la primul tur.
MAE român a anunţat că va deschide în R. Moldova 13 secţii de votare.