Localele din 2011 se remarcă prin tehnologii electorale profesioniste
Campania electorală pentru alegerile locale din 2011 este mai profesionistă comparativ cu alte scrutine din punctul de vedere al aplicării tehnologiilor electorale, susţine politologul Aurelia Peru. Solicitată de Info-Prim Neo, Aurelia Peru a menţionat că tehnologiile electorale sunt aplicate din abundenţă mai ales în municipii şi în special la Chişinău.
„În localităţile rurale este simplu, cunoşti omul şi îl votezi. În municipii însă avem o clasă de alegători diferită şi un număr de concurenţi electorali cu mult mai mare. În aceste alegeri avem o piaţă electorală bogată, unde concurenţii electorali sunt bine pregătiţi, iar din acest considerent rezultă şi diversitatea de tehnologii electorale”, spune Aurelia Peru.
[Spectacolul: element-cheie al acestei campanii]
Specificul cursei pentru alegerile locale este faptul că majoritatea concurenţilor electorali înscrişi fac parte dintr-o generaţie tânără şi bine pregătită. „Această campanie electorală locală este perioada adolescenţei pentru concurenţii electorali. De aici porneşte şi interesul de a crea spectacol, calitate caracteristică acestei campanii atât pentru concurenţii puternici, cât şi pentru cei mai puţini puternici”, menţionează politologul.
Crearea spectacolului ca tactică de PR politic este demonstrată de dezbaterile publice iniţiate de concurenţii electorali. Aurelia Peru afirmă că acestea sunt acţiuni PR-istice la nivelul simbolisticii politice, fiind catalogate ca nişte exemple bune de tehnici electorale din punctul de vedere al locului ales de concurenţii electorali pentru dezbateri, fie Stadionul Republican, Staţia de Epurare sau gunoiştea de la Ţânţereni.
Doar două partide pun accent pe fenomenul personalizării. Este vorba de PCRM şi PDM. Politologul susţine că atât Valentina Buliga, cât şi Igor Dodon, sunt detaşaţi de partidul cu care merg în campania electorală, fiind prezentaţi ca nişte locomotive ale acestuia. La nivel de strategie electorală candidatul PCRM pentru funcţia de primar este unicul actor electoral care a venit cu o strategie electorală din timp, ceilalţi făcând impresia că se orientează din mers.
[Partide cu şi fără consecvenţă electorală]
Aurelia Peru menţionează că la Igor Dodon se cunoaşte cel mai bine consecvenţa în strategie. Au apărut întâi afişele anonime, după care a apărut autorul. Candidatul nu se orientează după mofturile electoratului, nu pune în program ce a auzit că vrea alegătorul, ci a a venit din start cu un set de probleme şi în faza peelectorală şi acum în prima fază electorală vine cu soluţiile, adică problema şi soluţia aşa cum o vede el.
Aurelia Peru aminteşte şi de PR-ul social utilizat de Igor Dodon, utilizând şi pedalând între factorul social şi politic, pe fundalul proiectului social „Iubesc Moldova” .
Dacă candidatul PCRM excelează în consecvenţă în promovarea tacticilor electorale, atunci candidatul PDM nu are o strategie clară. „Nu vedem strategie, nu vedem acţiuni de PR inspirate din program. Faptul că Valentina Buliga iese la nişte conferinţe de presă şi răspunde la nişte tehnologii de PR negru utilizate de alţi concurenţi este ceva ieftin. Valentina Buliga lasă bărbaţii să se bată ca nişte cocoşi în campania electorală, dar fiindcă este femeie ar trebui să pună mai mult accent nu pe feminism, dar pe feminitate”, este de părere Aurelia Peru. Politologul spune că PDM are o discrepanţă enormă între text şi imagine, referindu-se la panourile electorale. „O vedem în imagine pe Buliga ca pe o femeie simpatică, parcă ar fi o actriţă de cinema care meditează cochetând, dar mesajul: „ E timpul să facem ordine în capitală” este ceva dur, sever, bărbătesc”, menţionează Aurelia Peru.
Despre candidatul PL la funcţia de primar, Dorin Chirtoacă, politologul subliniază că acesta merge pe strategia creării imaginii pozitive din lucrurile realizate personal în funcţia de primar. Dorin Chirtoacă a recurs în această campanie electorală la strategia austerităţii drept o tactică electorală. Aurelia Peru se referă aici la decizia PL de a nu folosi panouri electorale.
[PR-ul negru pentru outsideri]
Aurelia Peru afirmă că, de regulă, PR-ul negru este folosit de partiduţele mici drept tactică electorală de evidenţiere în cadrul campaniilor electorale şi de sensibilizare a opiniei publice. „PR-ul negru îl folosesc, de regulă, outsiderii, cei care nu au şanse. Cel puţin prin declaraţii foarte tăioase la adresa puterii încearcă să sensibilizeze opinia publică. Un exemplu este Partidul Legii şi Dreptăţii prin declaraţiile de genul că în Primărie înfloreşte corupţia şi schemele sunt controlate de clanul Grozavu. PR-ul negru îl poate folosi şi puterea, dar este un PR costisitor, care depăşeşte nivelul declaraţiilor că Grozavu şi-a cumpărat o maşină de lux de 150 de mii de euro. În cazul în care puterea recurge la PR negru, este asemeni celui pe care l-a gestionat PCRM împotriva lui Urecheanu în 2003”, menţionează Aurelia Peru.
Şi apariţia falsurilor mediatice „Ziarul de Chişinău” şi „Timpul de Chişinău” ar fi o tactică de PR negru, una banală potrivit Aureliei Peru. „Mai mult s-a vorbit despre aceste ziare decât le-ar fi văzut cineva. Numărul celor care au auzit despre aceste ziare este mult mai mare decât a celor care le-au ţinut în mână. Însă, evident, aceste lucruri pe care le-a tirajat mass-media au influenţat mult opinia publică”, remarcă politologul.
Aurelia Peru afirmă că printre tacticele PR folosite de partidele mici este vizibilă şi strategia „Stop&Go”, atunci când acestea nu pot provoca evenimentele, dar le comentează pe cele ale căror protagonişti sunt actorii politici importanţi.
[Tehnologii electorale cu efecte asupra maselor]
Politologul Aurelia Peru afirmă că în competiţia electorală pentru Chişinău PDM şi PCRM pun accentul pe personalizarea actorilor politici, iar PSD şi PLDM merg pe ideea că partidul este cel care decide, este mai puternic partidul decât liderul. În special acest lucru este observat la PLDM, care nu are un concurent electoral pentru funcţia de primar al capitalei. Candidaţii pentru funcţiile de consilieri pun miza pe partid şi pe locomotiva partidului, care este Vlad Filat.
La capitolul tactici de PR corect Aurelia Peru a menţionat acţiunea lui Victor Bodiu, primul pe lista PLDM pentru Consiliul municipal, de protejare a patrimoniului cultural. În acest context se înscrie şi idea candidatului PSD la Primărie, Sergiu Coropceanu, de creare a spălătoriilor auto gratuite. Şi candidatul PL, Dorin Chirtoacă, utilizează tacticile de PR corect. „ Spre deosebire de 2007, Dorin Chirtoacă se arată a fi copt, echilibrat, calm. Este normal că cel care este în exerciţiul funcţiei şi candidează pentru un al doilea mandat trebuie să pună accent pe ceea ce a făcut. El nu se lansează în tehnici de PR negru”, menţionează Aurelia Peru.
„La general votul în Chişinău este un vot simbolic, lumea nu citeşte programele: sau votăm dreapta, sau stânga. Acţiunile de PR politic sunt tehnologii electorale cu efecte asupra maselor. Până la urmă PR-ul politic trebuie să se inspire şi din ofertele concrete pentru alegători. Mai puţin să bată mingea pe stadioane abandonate şi să joace volei, dar mai mult să se inspire din ceea ce propun ei în programul electoral”, a conchis Aurelia Peru.
[Svetlana Cojocaru, Info-Prim Neo]