LNAPM acuză autorităţile centrale de lezarea integrităţii şi unităţii puterilor locale prin „intervenţii nestăpânite şi brutale”
Liga Naţională a Asociaţiilor de Primari din Moldova (LNAPM) acuză autorităţile centrale de imixtiune în activitatea autorilor locale prin „intervenţii nestăpânite şi brutale” şi de faptul că au dispus iniţierea lucrărilor de construcţie a tronsonului de cale ferată Cahul-Giurgiuleşti, fără să existe autorizaţii prealabile a consiliilor locale din aceste localităţi.
Într-un comunicat remis spre difuzare de către LNAPM se spune că lucrările la calea ferata au început în lipsa unui studiu serios de impact asupra mediului şi riscă să provoace o catastrofă ecologică. Nu se respectă procedura de transmitere a terenurilor din proprietatea unităţilor administrativ-teritoriale în proprietatea statului, se încalcă grav dreptul la proprietatea privată, nu se oferă garanţii pentru eventualele despăgubiri.
„Considerăm că această atitudine arogantă pune un mare semn de îndoială faţă de promisiunile anterioare ale puterii de a face tot posibilul pentru a respecta interesele colectivităţilor locale, de a nu face presiuni asupra aleşilor locali şi funcţionarilor publici locali, de a discuta cu reprezentanţii puterilor locale toate problemele care ţin de autonomia locală”, se menţionează în comunicatul LNAPM.
Liga declară că îşi rezervă dreptul de a apela în justiţia naţională şi cea internaţională, în cazul în care proiectul iniţiat în zona de sud va aduce daune mediului ambiant şi intereselor legitime ale populaţiei autohtone.
„În calitate de reprezentanţi legitimi ai puterilor locale chemăm autorităţile centrale să se reţină de la încălcarea prevederilor garantate de Constituţia R. Moldova, chemăm guvernarea centrală să discute cu reprezentanţii puterilor locale din raionul Cahul toate problemele care ţin de autonomia locală şi să ofere garanţii sigure pentru toate despăgubirile”, se notează în comunicat.
LNAPM afirmă că va sesiza organismele europene privind cazurile de intimidare economică, financiară şi politică a autorităţilor locale.
Tronsonul feroviar este construit în Lunca Prutului, parc natural protejat atât prin legislaţia R. Moldova, cât şi prin convenţiile internaţionale RAMSAD şi ESPOO, la care Moldova este semnatară. Tronsonul cu o lungime de 50 km urmează să asigure interconexiunea dintre căile ferate şi cele maritime, în cadrul Portului Giurgiuleşti. Costul proiectului este de aproximativ 840 mln lei. Lucrările de construcţie au fost iniţiate la sfârşitul lunii mai curent.