Linia fierbinte pentru protecţia copilului – un serviciu de informare şi consiliere încă puţin cunoscut şi valorificat. Interviu Info-Prim Neo cu Marina Revenco, consultant legal
Acum trei luni, Centru pentru Drepturile Copilului (CDC), cu susţinerea financiară a organizaţiei internaţionale The Children’s Legal Centre, Universitatea din Essex, Marea Britanie, a lansat Linia fierbinte pentru protecţia copilului – 930 222. Scopul acestui serviciu este de a oferi consiliere privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, de îndruma copiii şi părinţii către instituţiile abilitate, de a sesiza autorităţile şi organele de drept cu privire la cazurile de încălcare a drepturilor copilului. Info-Prim Neo a solicitat un interviu consultantului legal CDC responsabil de Linia fierbinte, Marina Revenco, pentru a afla care sunt rezultate atinse prin intermediul noului serviciu.
[ - Câte apeluri au fost înregistrate la Linia fierbinte în aceste prime trei luni de activitate?]
- Deocamdată puţine persoane cunosc despre existenţa Liniei fierbinţi. Numărul apelurilor este în strânsă legătură cu publicitatea serviciului. În medie, primim câte 17 apeluri pe lună, dar numărul lor a început să crească după ce am lansat un spot publicitar la un post de radio comercial.
[- Cine sunt persoanele care vă contactează mai des şi ce încălcări reclamă?]
- Ne apelează atât părinţii şi copiii, cât şi rudele şi vecinii. Părinţii, de obicei, ne contactează în privinţa alocaţiilor de care ar trebui să beneficieze de la stat copiii lor sau familia social-vulnerabilă. Copiii se interesează despre drepturile lor, adresează diferite întrebări despre cum sunt şi pot fi acestea apărate. Sunt cazuri când copiii relatează cazuri concrete când le sunt încălcate drepturile. Spre exemplu, copiii întreabă dacă părinţii lor au dreptul să-i ia la muncă în câmp. Desigur, le explicăm că au dreptul de a participa la diferite munci pur educative, care pot fi în folosul lor pentru a obţine diferite deprinderi de viaţă. Explicăm, de asemenea, şi părinţilor că nu au dreptul să abuzeze de copii prin muncă.
[- Au fost înregistrate şi apeluri anonime?]
- Da. De obicei, apelurile anonime vin din partea vecinilor sau a rudelor care sesizează asupra încălcării drepturilor copiilor de către părinţi şi anume, despre faptul că părinţii îşi neglijează sau abuzează copiii. În aceste cazuri contactăm autorităţile publice locale şi le cerem să efectueze investigaţii sau avocatul CDC se deplasează în localitate şi vede cum poate fi soluţionată situaţia dată pe loc.
[- Care sunt obiecţiile faţă de autorităţi?]
- Am sesizat autorităţile publice locale din diferite regiuni ale ţării. Cele mai recente cazuri înregistrate în luna iunie au vizat probleme cu privire la repartizarea locurilor la grădiniţe. Unele autorităţi refuză să repartizeze locuri din diverse motive, iar CDC intervine pentru a clarifica dacă aceste motive sunt întemeiate. De asemenea, anumite primării refuză să aloce indemnizaţii de care beneficiază prin lege familiile social-vulnerabile sau tergiversează diferite acţiuni, spre exemplu, instituirea tutelei.
[- Ne puteţi relata un caz concret când a fost ajutat un copil, o familie?]
- Avem deja câteva cazuri soluţionate. Spre exemplu, avem o familie din Nisporeni, unde mama a plecat la muncă în Italia, iar cei doi copii minori au rămas cu tatăl lor. Conform spuselor vecinilor, acesta nu prea avea grijă de copii. Avocatul CDC, Octavian Vârlan, a fost în deplasare în localitate, a cercetat situaţia, a vorbit cu tatăl copiilor, cu primarul localităţii şi cu asistentul social. În rezultatul mai multor discuţii, tatăl a înţeles că riscă să fie decăzut din drepturile părinteşti şi a încetat să consume băuturi alcoolice. Desigur, asistentul social din localitate urmăreşte situaţia acestei familii, merge în vizite la domiciliu, discută cu minorii, care spun că tatăl a devenit mai responsabil şi are grijă de ei.
[ - Monitorizaţi cazurile în care aţi intervenit deja pentru a ajuta copilul, familia?]
- Desigur. Vedem mai întâi care sunt rezultatele pe care le obţinem la moment. După o anumită perioadă fie ne contactează beneficiarii, fie îi contactăm noi pentru a vedea cum a evoluat cazul, dacă sunt întrebări sau probleme.