Când Consiliul Audiovizualului a început să aplice amenzi usturătoare pentru dezinformare, conținutul problematic a migrat spre online. O spune șefa CA, Liliana Vițu, potrivit căreia lipsa reglementărilor pentru spațiul online reprezintă o problemă, iar acest subiect este discutat acum și la nivelul țărilor europene. Președinta CA spune că Republica Moldova a obținut statut de țară observator în cadrul entităților care reglementează spațiul informațional în Uniunea Europeană, notează IPN.
Președinta Consiliului Audiovizualului spune că dezinformarea și știrile false, practic, au dispărut de la posturile TV și radio de când instituția aplică amenzi drastice pentru nerespectarea articolului ce vizează asigurarea informării corecte. Totuși, potrivit șefei CA, spațiul informațional, în continuare, abundă de știri manipulatorii întrucât conținutul media problematic a migrat spre online.
„Când în Cod (n.r. Codul Serviciilor Media Audiovizuale) a fost introdusă definiția de dezinformare și amenzi usturătoare de la 40 de mii de lei, am observat că a dispărut conținutul problematic. A migrat spre online, pentru că online-ul nu este reglementat și nu există Consiliul Audiovizualului pentru online care să dea amenzi. Concluzia este că atunci când există o autoritate, reglementări, prevederi, și toate funcționează, situația se poate schimba. În anul 2023 am avut cu 70 mai puține sancțiuni pentru articolul 13 care prevede asigurarea informării corecte”, a spus șefa Consiliului Audiovizualului, Liliana Vițu, în cadrul emisiunii „Cabinetul din Umbră” de la JurnalTV.
Șefa CA spune că la nivelul Uniunii Europene este analizată posibilitatea reglementării spațiului online, iar Republica Moldova este parte a acestui proces, deocamdată, în calitate de observator.
„Consiliul Audiovizualului a devenit membru al autorităților de reglementare ale țărilor europene. Noi am obținut statut de țară observator, în virtutea statutului de țară candidată la aderare. Noi suntem prezenți acolo din octombrie anul trecut. Deja am participat la câteva ședințe de lucru. Ei discută acum cum să reglementeze activitatea influencerilor, activitatea vloggerilor, criteriile prin care aceștia să intre în spațiul de reglementare. De exemplu, numărul de urmăritori. Dacă o persoană are un public de un milion, atunci ea depășește audiența unui post. Și atunci de ce un post să fie subiectul unor reglementări destul de drastice, iar altcineva care are o influență similară să rămână în afara reglementărilor?”, a mai spus Liliana Vițu.
Potrivit ultimului sondaj de opinie publică realizat de către Comunitatea WatchDog și CBS Research, la întrebarea: cât de des vă informați din următoarele surse, 39,8% dintre respondenți au spus că se informează zilnic de pe Facebook, iar 33,1% au spus că se informează zilnic de pe Youtube.