Liceul „Alexandru cel Bun” din Tighina riscă să fie închis
Activitatea liceului teoretic „Alexandru cel Bun” din oraşul Tighina, cu predare în limba română, riscă să fie sistată din cauza necorespunderii curriculei şcolare cu cea din stânga Nistrului şi din cauza condiţiilor sanitare proaste. Într-o declaraţie publică Asociaţia pentru drepturile omului, „Promo-Lex”, solicită Comisiei Unificate de Control (CUC) să examineze problema la şedinţa de astăzi, 15 aprilie, pentru că este vorba despre o încălcare gravă a drepturilor omului, transmite Info-Prim Neo.
Potrivit declaraţiei, activitatea liceului ar putea fi sistată chiar astăzi, aşa cum se menţionează într-o prescripţie semnată de medicul şef al centrului de igienă şi epidemiologie din Tighina.
„Promo-Lex” notează că pe 4 aprilie curent acelaşi centru de igienă şi epidemiologie, în comun cu serviciile de grăniceri din subordinea administraţiei regionale, au interzis furnizarea produselor alimentare către liceu. Respectiv, în curând vor fi epuizate stocurile de alimente, iar situaţia din liceu poate fi critică, în special în preajma examenelor. „Nu excludem faptul că administraţia regională ar putea escalada situaţia, creând condiţii identice celor din anul 2004, când instituţiile din regiunea transnistreană aflate sub jurisdicţia autorităţilor constituţionale ale Republicii Moldova au fost evacuate sau activitatea lor a fost sistată ilegal”, de această părere sunt juriştii de la „Promo-Lex”.
Asociaţia consideră că aceste acţiuni sunt intenţionate şi poartă caracter provocator, având drept scop principal reducerea numărului de copii în aceste instituţii de învăţământ. Juriştii spun că, din cauza hărţuirii continue din partea autorităţilor separatiste din regiune, numai în aceasta instituţie numărul elevilor în clasele I s-a redus de la 250 de copii în anul 1999 la 50 în anul 2009.
„Promo-Lex” solicită CUC să examineze subiectul în regim de urgenţă şi să ceară administraţiilor din Tiraspol şi Tighina să oprească imediat şi necondiţionat persecutarea şi hărţuirea administraţiei liceului, precum şi discriminarea locuitorilor regiunii transnistrene prin eliminarea posibilităţilor de a alege liber instituţia de învăţământ, limba şi programul de educaţie pentru copiii lor. Apelul este făcut şi către ceilalţi actorii interesaţi în soluţionarea problemei transnistrene în stoparea escaladării conflictului în jurul instituţiilor cu predare în grafia latină din stânga Nistrului.