Legislația privind activitatea cantinelor sociale e învechită și trebuie modificată, Keystone Moldova

Legislația ce reglementează activitatea cantinelor de ajutor social este învechită și necesită a fi modificată. A fost recomandată completarea cadrului normativ cu Standarde minime de calitate pentru serviciile CAS și actualizarea Regulamentului-tip de funcționare a serviciilor CAS existente. De asemenea, este necesară diversificarea serviciilor de sprijin alimentar pentru a asigură eficiență, dar și pentru a optimiza costurile de funcționare. Recomandările aparțin experților de la Keystone Moldova care au prezentat un studiu privind evaluarea serviciilor de cantină de ajutor social din Republica Moldova.

Într-o conferință de presă la IPN, Ludmila Malcoci, director executiv Keystone Moldova, a declarat că este necesară diversificarea surselor de finanțare a cantinelor de ajutor social prin includerea opțiunii de prestare a serviciilor de cantină contra plată pentru persoanele neeligibile,  dezvoltarea parteneriatelor cu agenții economici și Banca de Alimente. 

Ludmila Malcoci a menționat că trebuie să fie asigurat un mecanism de feedback prin evaluarea periodică a gradului de satisfacție a beneficiarilor. Utilizarea  în acest scop inclusiv a metodelor ce presupun păstrarea anonimatului, cum ar fi de exemplu chestionarul anonim, boxa cu sugestii etc.

Experții Keystone Moldova recomandă reglementarea mai multor forme de prestare a serviciilor de sprijin alimentar. De exemplu – cantină cu sală de mese, livrarea prânzului la domiciliu, tichet alimentar, cantina, pachetele cu produse alimentare, întreprindere socială de sprijin alimentar, cantină socială cu gospodărie-anexă etc. De asemenea, se recomandă înlocuirea conceptului serviciu de cantină de ajutor social cu conceptul mai extins de serviciul de sprijin alimentar care să includă mai multe forme de suport alimentar. 

Studiul arată că 83% dintre beneficiari au nevoie de serviciul CAS mai mult de un an sau permanent. Gradul de satisfacție al beneficiarilor serviciilor CAS este înalt, majoritatea respondenților declarându-se foarte mulțumiți sau mulțumiți. Ponderea celor nu prea mulțumiți sau deloc mulțumiți este de doar 2%. Majoritatea beneficiarilor CAS preferă pachetele alimentare în locul prânzului cald oferit la cantina socială sau să ia mâncarea pregătită la pachet.

În Republica Moldova activează 93 de cantine de ajutor social care prestează anual servicii de alimentare pentru circa 16 mii de persoane. Cartografierea realizată de Keystone Moldova relevă o acoperire teritorială limitată la nivel național cu acest tip de servicii. Autorii studiului menționează că distribuția acestora este neuniformă la nivel de raioane, iar în trei raioane nici nu există cantine sociale. Cele mai multe – zece la număr – sunt în municipiul Chișinău.

Studiul a fost elaborat în cadrul proiectului ,,Parteneriate pentru servicii de cantină socială incluzive și durabile”, finanțat de Uniunea Europeană, co-finanțat și implementat de IP „Keystone Moldova”, AO ,,Concordia. Proiecte Sociale” și I.R.M.S. „Diaconia”.

Notă: Agenția IPN oferă dreptul la replică persoanelor care se consideră vizate în știrile realizate de pe declarațiile organizatorilor prezentei conferințe de presă, inclusiv prin facilitarea organizării altei conferințe de presă în condiții similare.

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.