Disfuncționalitățile Moldovei nu pot fi înlăturate doar prin „europenizarea” cadrului legal național, ci și prin extragerea beneficiilor pentru public la etapa de implementare a acestuia, scrie politologul Dionis Cenușă într-un articol de analiză pentru Agenția IPN.
Producerea unor schimbări în teren necesită implementarea în cele din urmă a legislației „europenizate”. Acest aspect este extrem de sensibil, fiind blocat de constrângeri sistemice – resurse limitate, instituții vulnerabile și voință politică volatilă, explică politologul.
În opinia lui, instrumentele folosite pentru a impulsiona reformele legate de agenda europeană, inclusiv preluarea legislației europene, conțin o deficiență comună. Or, același Plan Național de Acțiuni pentru implementarea Acordului de Asociere, dezvoltat de către Guvern, sau Agenda de Asociere, structurată împreună cu UE, se focusează în mare parte doar pe adoptarea de legi și acțiuni derivate. Deocamdată, nu a fost instituit niciun instrument pentru supravegherea calității implementării, comentează Dionis Cenușă.
Din această cauză, crede politologul, cele mai multe progrese recente au fost înregistrate în sectorul bancar, unde Fondul Monetar Internațional (FMI) urmărește cum de facto sunt implementate măsurile legislative noi. Introducerea unor condiții în schimbul asistenței macro-financiare europene de 100 mln Euro, la fel, pune în prim plan adoptarea legilor.
Legile armonizate cu normele europene vor aduce însă roade maxime cetățenilor atunci când vor fi implementate.
Pentru aceasta Dionis Cenușa propune un instrument complex din partea UE, similar Planului de acțiuni utilizat de UE la liberalizarea vizelor pentru Moldova. Acesta ar trebui să cuprindă, în prima fază, monitorizarea legislației adoptate, iar în cea de-a doua – calitatea și sustenabilitatea implementării.
Astfel, scrie politologul, UE ar putea dezvolta planuri de acțiuni pentru sectoarele cruciale ale Acordului de Asociere, cu efect multiplicator – justiție, infrastructură, concurență, securitatea alimentară etc.
În lipsa unor asemenea Planuri de Acțiuni pentru Acordul de Asociere - PA AA și a două faze de monitorizare din partea UE, integrarea europeană se va rezuma doar la „europenizarea” cadrului legal, plasând implementarea Acordului pe plan secundar, concluzionează Dionis Cenușă.