Legea privind partidele politice nu este suficient de bună pentru a evita corupţia, ONG - PRECIZARE

Legea privind partidele politice conţine numeroase carenţe şi nu este suficient de bună pentru ca fenomenul corupţiei să nu să se infiltreze în domeniul politicului. De această părere sunt reprezentanţi ai organizaţiilor nonguvernamentale care au participat la şedinţa Clubului jurnaliştilor de investigaţie cu tema: „Finanţarea partidelor politice şi a campaniilor electorale: riscuri de coruptibilitate în alegerile parlamentare din 2009”, transmite Info-Prim Neo. Expertul organizaţiei „Transparency International – Moldova”, Efim Obreja, a spus că propunerile lansate de asociaţie până la adoptarea legii nu au fost luate în considerare. Documentul nu prevede clar modalitatea de finanţare a partidelor politice şi a activităţii lor în campania electorală, iar normele pentru asigurarea transparenţei finanţării partidelor sunt insuficiente. [„Normele privind donaţiile trezesc îngrijorare, deoarece prevederea care permite persoanelor fizice să finanţeze partidele politice cu 500 de salarii minime anual şi persoanelor juridice – cu o mie de salarii minime, este exagerată, întrucât nu corespunde nivelului de trai al populaţiei”, a spus Efim Obreja. „Rezultând din salariul mediu lunar pentru 2008, donaţiile maxime constituie circa 1,3 mln lei şi 2,6 mln lei, respectiv, ceea ce este foarte mult”, a spus Obreja, menţionând că acest lucru ar putea să însemne cumpărarea partidului politic, ceea ce contravine aceleiaşi legi. „În Europa se permite finanţarea partidelor cu 2-3 salarii minime anual”, a mai spus expertul. Acesta şi-a exprimat îngrijorarea şi referitor la faptul că nu este reglementată mărimea donaţiei la depăşirea căreia este necesar să fie identificată şi dată publicităţii identitatea donatorului. ] Participanţii la discuţie şi-au manifestat îngrijorare şi faţă de felul în care este supravegheată activitatea financiară a partidelor politice. În mod normal, partidele politice ar trebui să fie cele care fac publice rapoartele financiare, însă în condiţiile actualei legislaţii acest lucru îl face Comisia Electorală Centrală (CEC), a spus Corneliu Gurin, reprezentantul Centrului de Analiză şi Prevenire a Corupţiei (CAPC), care a efectuat raportul de expertiză la proiectul Legii privind partidele politice. Potrivit lui, anumite prevederi ale legii sunt foarte vagi, astfel că pot avea mai multe semnificaţii. Serviciul Fiscal de Stat efectuează controlul financiar al formaţiunilor politice, iar în campania electorală de acest lucru se ocupă CEC, iar această multitudine de instituţii care efectuează controlul financiar al partidelor nu înseamnă decât o mai mică transparenţă, a mai spus Corneliu Gurin. De asemenea, acesta a spus că de regulă informaţiile despre acumulările partidelor politice sunt făcute publice abia după alegeri, deşi oamenii simpli ar vrea să ştie despre veniturile acestora înainte, pentru a cine dintre politicieni o să le reprezinte mai bine interesele şi, implicit, cui să-i acorde votul, a adăugat expertul CAPC. Cornelia Cozonac, preşedintele Centrului de Investigaţii Jurnalistice, a spus că sursele de finanţare a partidelor politice nu sunt transparente. „Există partide cu sedii foarte luxoase, dar nu sunt cunoscute sursele de finanţare a construcţiei acestora”, a spus Cozonac. Un politician este corupt atunci când cumpără voturi, când utilizează resursele administrative în interese proprii, când face abuz de funcţia sa, când sustrage mijloace publice, efectuează protecţionism etc, au explicat participanţii la şedinţă. Legea privind partidele politice a fost adoptată la sfârşitul anului 2007 şi a intrat în vigoare la 29 februarie 2008.

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.